
The Story of Radio Free Europe and Radio Liberty 
 
 

Introduction 

Radio Free Europe's first full schedule of broadcasting to Czechoslovakia began in 1951. 
Four additional radio services quickly followed: to Poland, Hungary, Romania, and 
Bulgaria. Radio Liberty began broadcasting to the Soviet Union in 1953. The purpose of 
the Radios was the same: to provide a free press for the Soviet Union and countries of 
Eastern Europe where the media were controlled by totalitarian governments.  

Despite jamming, acts of terrorism, and opposition by some members of Congress, the 
Radios remained on the air. With the fall of the Berlin Wall and the dissolution of the 
Soviet Union, many suggested that the Radios' mission had been successfully completed 
and that funding should be stopped. Others claimed that a responsible voice broadcasting 
to countries in which the institutions of democracy were still in their infancy required the 
continuation of the Radios; Congress agreed and continued funding but at a reduced 
level.  

In 1993, Vaclav Havel, who appreciated the role of RFE/RL as well as the ironies of 
history, invited the Radios to relocate from Munich to Prague. They currently broadcast 
from the building of the former communist parliament. Corporate headquarters are in 
Washington, D.C.  

The Origin of the Radios 

So in the name of the National Committee for a Free Europe and in the name of all those 
who have put their hands, their heads, and their hearts into this superb instrument of 
freedom, I hereby dedicate this station to the victory of humanity over inhumanity. —C. 
D. Jackson, president NCFE  

After World War II, the expansion of Soviet control throughout Eastern Europe and the 
possibility of communist governments in Western Europe prompted the American 
government to consider a more active role in the containment of communism. At this 
time, Western Europe housed thousands of displaced persons in refugee camps, some of 
whom had been incarcerated in German POW camps and refused to be repatriated. Other 
émigrés had fled to Paris, London, New York, and Washington from Eastern Europe and 
the Soviet Union in advance of the Red Army or as the result of communist takeovers. 
Many of these Eastern Europeans had held leadership positions in their home countries.  

George Kennan of the State Department, realizing that these émigrés represented a 
powerful force against their communist-controlled homelands, recommended creating a 
public corporation to use their talents. Toward this end, he asked former Ambassador 
Joseph C. Grew to enlist prestigious civilians to lead an anticommunist organization 
dedicated to returning democracy to Eastern Europe. It was incorporated as the National 
Committee for a Free Europe (NCFE).  

 1



The objectives of NCFE were to find work for the democratic émigrés from Eastern 
Europe, to put émigré voices on the air in their own languages, and to carry émigré 
articles back to their homelands through the printed word. These objectives were realized 
through the establishment of a publishing division and a broadcast division. The 
publishing arm became the Free Europe Press, producing reports, analyses, and a journal. 
The radio arm became Radio Free Europe (RFE), broadcasting to five countries of 
Eastern Europe.  

The Crusade for Freedom 

This is a struggle, above all, for the minds of men. 
—President Harry S. Truman 

The Crusade for Freedom was incorporated to raise funds and promote Radio Free 
Europe. It took as its symbol a bell resembling the American liberty bell decorated with a 
frieze of five figures representing the five races of mankind passing the torch of freedom. 
An inscription quoted Abraham Lincoln: That this world under God shall have a new 
birth of freedom.  

The 10-ton bell arrived from the British foundry of Gillett and Johnston, Ltd. to a ticker 
tape parade in New York City, then proceeded to twenty-one American cities. People in 
every state were encouraged to sign Freedom Scrolls and contribute money to RFE. More 
than sixteen million Americans responded; contributions the first year amounted to 
$1,317,000.  

The bell then traveled to West Berlin, where it was permanently installed on United 
Nations Day, October 24, 1950. Although the Crusade for Freedom never raised enough 
money to actually fund RFE-the CIA subsidized both radios until 1972-its advertising 
slogans such as "Help Truth Fight Communism," along with parades, public forums, and 
other events, served to mobilize support for America's cold war policies.  

The Beginning of Broadcasting 

Radio Free Europe's purpose [is to] contribute to the liberation of the nations 
imprisoned behind the Iron Curtain by sustaining their morale and stimulating in them a 
spirit of non-cooperation with the Soviet-dominated regimes by which they are, for the 
time being, ruled.  
—RFE Policy Manual, November 1951 

Radio broadcasting was initiated when a 7.5-kilowatt shortwave transmitter, nicknamed 
Barbara and formerly used by the Office of Strategic Services during the war, was 
installed in West Germany at Lampertheim near Frankfurt. On July 4, 1950, the first 
thirty minutes of news, information, and political analysis was sent to Czechoslovakia, to 
be followed later that year by programs to Romania, Hungary, Poland, and Bulgaria.  

 2



The first RFE broadcasts were produced in New York, sent to Europe, and transmitted 
from Lampertheim. A European production site, however, was essential if broadcasts 
were to be timely. West Germany, sharing a border with Czechoslovakia, had the best 
location and was still occupied by American forces; Munich, the second-largest city 
within the U.S. zone, was a center for East European émigrés, many of whom had 
experience in writing, editing, broadcasting, and the technical aspects of radio.  

A site on the edge of Munich's English Gardens became available, and within eighteen 
months, twenty-two studios; six control rooms; master control, editorial, and technical 
spaces; and a maintenance service were completed. RFE assumed, however, that as soon 
as the communist governments fell (thereby making RFE redundant), the building would 
be converted to other uses.  

A new organization, the American Committee for the Liberation of the Peoples of Russia 
(Amcomlib), first met on January 12, 1951, to plan radio service to the Soviet Union. 
Despite formidable problems, Radio Liberation, later Radio Liberty (RL), overcame the 
hurdles and began broadcasting sixty-seven hours a week on March 1, 1953, from four 
10-kilowatt transmitters at the RFE base at Lampertheim, purchased from NCFE. In 
contrast to RFE, RL maintained a low profile without the fanfare, promotion, and fund-
raising with celebrities.  

The Balloon Projects 
 
Tyranny Cannot Control the Winds. 
—RFE balloon leaflet 

In 1951, Frank Wisner, the head of the Office of Policy Coordination, that section of the 
CIA responsible for Radio Free Europe, inherited a stockpile of weather balloons left 
over from World War II. He immediately imagined a flotilla of balloons dropping 
millions of leaflets (produced by RFE's sister organization, the Free Europe Press, whose 
job it was to produce documents about Eastern European affairs) on the eastern side of 
the Iron Curtain.  

A trial project took place over a two-week period in 1951. The prevailing west-to-east 
wind patterns carried the hydrogen-inflated balloons sailing over the border of West 
Germany, where they dropped their payload of more than eleven million leaflets on 
Czechoslovakia.  

Following Stalin's death in 1953, a series of demonstrations by factory workers in several 
Eastern bloc countries encouraged RFE to try a radio/balloon four-day campaign called 
Operation Prospero. German civilian laborers readied 6,500 balloons and twelve million 
leaflets at launching sites. As leaflets fell, the Prague regime ordered jet fighter planes to 
shoot down the balloons. They hit only three. Meanwhile the leaflets dropped on isolated 
villages, where radios were rarities, as well as population centers.  

 3



In 1954, RFE, calling itself the "voice of the opposition," formulated demands to the 
regime leaders to give the Czech and Slovak citizens a way to veto that year's election. 
Operation Veto developed a platform and ten limited demands, all possible within the 
constraints of a communist state. Gummed stickers with the number 10 became the 
symbol of the campaign, turning up on government walls, telephone booths, and the 
doors of police buildings. When voting took place, at least 5 percent voted against the 
single slate of candidates by putting the number 10 on their ballot.  

A Hungarian version of Operation Veto, named Operation Focus, was carried out in 
1956; it was the last balloon project. A total of more than 300,000,000 leaflets had 
crossed the Iron Curtain.  

The Year of Revolution 

Attention, Radio Free Europe, attention! We request immediate information. Is help 
coming from the West? 
—Radio Free Vac, Hungary  

The year 1956 became a pivotal one for Radio Free Europe as well as the entire 
communist bloc, beginning with Nikita Krushchev's speech to the Twentieth Congress of 
the Communist Party of the Soviet Union, which detailed Stalin's crimes. Liberal leaders 
in Poland and Hungary interpreted the speech as a vindication of their views and a 
sanction for change from the highest possible authority.  

In June, a protest over changes in quotas from the workers at the ZISPO works in Poznan, 
Poland, became violent. Throughout the disorder, the head of RFE's Polish desk, Jan 
Nowak, urged restraint and prudence, keeping the broadcasts in line with RFE's policy of 
liberalism over liberation.  

In Hungary, however, there was no Jan Nowak. In some quarters, RFE's Hungarian 
broadcasting was held responsible for encouraging Hungarian resistance, and 
investigations were initiated by the United Nations, the West German government, a U.S. 
congressional subcommittee, and the Council of Europe. Although RFE was cleared of 
provoking the uprising, it was criticized for giving the impression that Western aid was 
forthcoming. In addition, the West German report also mentioned its tone, irresponsible 
statements, gratuitous advice, and errors in political judgment. RFE emerged from the 
events and criticisms of 1956 a more professional news-gathering, analyzing, and 
broadcasting service.  

The Communist Response 

Jamming of radio broadcasts is an insult, and a reduction of man to the level of a robot. 
—Alexander Solzhenitsyn  

The communist response was to jam the radios, producing audio or electronic sounds on 
the same frequencies, so that it was difficult or impossible to hear the program being 

 4



broadcast. Jamming was done by the Soviet Union continually, from three hours after the 
initial broadcast to December 1988, and by all countries in Eastern Europe sporadically.  

In addition to jamming, the communist governments used other methods to silence the 
radios. Viewing the émigré employees as traitors to their homelands, the regimes 
threatened employees and their families still living behind the Iron Curtain. Spies 
infiltrated the radios, occupying some key positions. Bombings and assassinations took 
place.  

The most notorious assassination was that of Georgi Markov, a Bulgarian writer and 
former associate of Bulgarian president Todor Zhivkov. He was stabbed with an umbrella 
containing a pellet of deadly ricin poison.  

On February 21, 1981, a tremendous explosion rocked the RFE/RL headquarters in 
Munich, causing $2 million in damage and some injuries but no deaths. Stasi files opened 
after 1989 indicated that the bombing was carried out by a group of international 
terrorists under the direction of Ilich Ramirez Sanchez, better known as Carlos the Jackal, 
and paid for by Nicolae Ceausescu, president of Romania.  

In the end, the impact of the threats, violence, spies, and bombing was negligible. RFE 
and RL continued their broadcasts without interruption throughout the communist period 
and up to the present day.  

Broadcasting Samizdat 

Nothing has so effectively underlined the raison d'être of RL as the flowering of samizdat. 
—Walter K. Scott, executive director, Radio Liberty  

Both Radio Free Europe and Radio Liberty became vehicles for disseminating samizdat-
self-published literature considered seditious by the Soviet government and other 
communist regimes. The writings of Boris Pasternak, Joseph Brodsky, Alexander 
Solzhenitsyn, Milovan Djilas, Andrei Siniavskii, Andrei Sakharov, and others were read 
on the radio. In addition, Radio Liberty officially collected and processed samizdat, 
creating the Samizdat Archive in Munich.  

The RFE Polish Service serialized the text of Solzhenitsyn's three-volume Gulag 
Archipelago and presented it in its entirety on the radio in fifteen-minute segments. In a 
letter to Solzhenitsyn, Director Zygmunt Michalowski said, "It was our intention to 
reveal to the Polish people the communion of suffering which all the peoples subjected to 
communist rule have been sharing in varying degrees."  

The World Changes; The Radios Change 

These radio stations are significant even after the end of the Cold War . . . not only 
because human rights are not fully respected [and] democracy has not yet fully matured, 
but also because they set a goal for the new independent media, creating a healthy 

 5



 6

competitive environment. I wish them well. 
—Vaclav Havel, president, Czech Republic  

The peace of the post-1956 period was broken with the March 1967 issue of Ramparts, a 
San Francisco magazine, which featured an article about CIA funding of the National 
Students Association. President Lyndon Johnson called for a review of all CIA-funded 
anticommunist programs in organizations such as labor unions, publishing houses, and 
radio and TV stations. The Senate approved Public Law 93-129, the Board for 
International Broadcasting (BIB) Act that became law on October 19, 1973. BIB would 
receive the Radios' congressional appropriation and see that it was efficiently managed 
and that the program output was not inconsistent with broad U.S. foreign policy. The two 
Radios then became one corporation, Radio Free Europe/Radio Liberty, supported by 
congressional appropriations.  

Under this structure, RFE/RL operated through the tumultuous times that marked the end 
of the Soviet Union and the return to democracy in Eastern Europe. Today RFE/RL 
continues to broadcast from its current headquarters in Prague to many countries where a 
free media is still in its infancy.  

 

—Hoover Institution Archives, 2001 

 


