
SECTION 6

Media

When the Xinhua News Agency leased a massive sign in Times Square in 2011 and then 

agreed to a twenty-year lease for a new US headquarters on the top floor of a Broadway 

skyscraper, it was clear that, as analyst He Qinglian put it, “The Chinese have arrived.”1 

Xinhua’s foray into Manhattan was followed by a website of the People’s Daily, the 

mouthpiece of the Communist Party, which set up shop in the Empire State Building.2

At a time when Western media outlets are challenged by the internet and weakened 

by uncertain business models, China’s rise as a major player in the media landscape 

around the globe has become all the more worthy of attention. The Chinese 

government’s campaign to “grab the right to speak” from Western media outlets and 

independent Chinese voices, which it accuses of distorting news about China and 

sullying China’s image, has come with a rapid expansion of China’s English-language 

media operations, a concerted campaign to control overseas Chinese-language media, 

and ongoing efforts to block attempts by Western media to contend inside China. 

Xinhua News Agency journalist Xiong Min summed up the motivation for China’s 

new campaign in 2010. “The right to speak in the world is not distributed equally,” she 

wrote. “Eighty percent of the information is monopolized by Western media.”3 It was 

time, she said, to end that monopoly by means of what China has called the Grand 

External Propaganda Campaign （大外宣).

Since coming to power, President Xi Jinping has overseen the intensification of this 

external propaganda blitz, which was launched in 2007 by former Party general 

secretary Hu Jintao. As Xi told the November 2014 Foreign Affairs Work Conference 

in Beijing: “We should increase China’s soft power, give a good Chinese narrative, 

and better communicate China’s messages to the world.”4 This is the task CCP 

propagandists have now undertaken in an increasingly fulsome way. On February 19, 

2016, Xi visited the headquarters of the People’s Daily, Xinhua News Agency, and China 

Central Television, where he again stressed the importance of external propaganda 

work.5 At the August 2018 National Meeting on Ideology and Propaganda, Xi stated: 

“To present good images, we should improve our international communication 

capability, tell China’s stories well, disseminate China’s voice, show an authentic 



80

Media

and comprehensive China to the world, and raise the country’s soft power and the 

influence of Chinese culture.”6 External propaganda work has long been an important 

foreign policy instrument for the Chinese Communist Party and the People’s Republic 

of China, but under Xi it has become a top priority of China’s party-state.

State Media

China’s Communist Party and government have a long history of trying to influence 

international opinion. Over the years, the themes of its external propaganda have 

varied substantially—usually in parallel with dramatic fluctuations in its own domestic 

political campaigns (运动) and related slogans (口号), shifts in ideology (意识形态), meta 

propaganda narratives (提法), and substantive elements in China’s diplomacy (外交). 

The shifts in Beijing’s propaganda lines (宣传路线) throughout PRC history have been 

dizzyingly consistent, but they are always important to follow as indicators of the 

country’s direction.

During the 1950s, Communist China used organizations such as the China News 

Service, a successor to the Party’s International News Agency (founded in 1938), to 

appeal to overseas Chinese for support of the new revolution. The Party placed this 

news service under the State Council’s Office for Overseas Chinese Affairs. Other 

propaganda campaigns targeted allies in the Western world, such as black nationalist 

figures from the United States like Robert Williams, who were given airtime on 

shortwave broadcasts from Beijing, and a few Western writers and journalists, like 

Edgar Snow, Felix Greene, and William Hinton, who were offered rare, and sometimes 

lucrative, peeks behind the Bamboo Curtain.

During the Cultural Revolution, from 1966 to 1976, Beijing’s propaganda outreach to 

overseas Chinese slowed, as the Party persecuted those in China with foreign ties. But 

following the arrest of the Gang of Four in 1976 and the economic reform program 

led by Deng Xiaoping in the early 1980s, the Party once again directly engaged with 

the overseas Chinese community as well as with mainstream Western society and 

media, appealing to all comers to help China modernize. In 1980, the Party formed 

the External Propaganda Group (对外宣传小组) and placed it under the Propaganda 

Department of the CCP Central Committee. Zhu Muzhi, the former chief of the 

Xinhua News Agency and a vice minister of propaganda, was its first head. In 1991, the 

group was transferred to the State Council, where it was still internally referred to as 

the External Propaganda Group. For foreign consumption, however, it was called the 

State Council Information Office.



81

Section 6

From 1980, Beijing added to its stable of foreign-facing propaganda publications—such 

as Beijing Review, China Reconstructs, and China Pictorial—by starting or reopening 

more than twenty periodicals, including the English-language China Daily, the overseas 

edition of the People’s Daily, the overseas edition of Outlook (望), and the Voice of China 

(华声报). The Party also resumed publishing material for overseas Chinese. During the 

Cultural Revolution, the number of magazines targeting overseas Chinese had shrunk 

to ten, whereas by the end of the 1980s, it had surpassed 130. Before 1982, the state-run 

Xinhua News Agency had focused almost solely on providing news to domestic Chinese 

clients. In 1983, however, it also began sending news to international clients. The China 

News Service, which had suspended operations during the Cultural Revolution, also 

resumed work, sending hundreds of stories a day to overseas Chinese-language media. 

Today the CNS employs more than two thousand people worldwide, working out of 

forty-six bureaus. The Party directed its media outlets in their overseas work to support 

socialism with Chinese characteristics, push the policies of reform and opening up, and 

oppose hegemonism, or, in other words, fight against Western ideological control.

In the run-up to the 2008 Beijing Olympics, China’s propaganda agencies redoubled 

their efforts to “grab the right to speak,” or gain “discourse power” (话语权). 

The worldwide torch-lighting ceremony touched off free-Tibet rallies and other 

human rights protests that angered Chinese authorities and some Chinese as well. 

An anti-CNN movement began in China, alleging that Western media outlets were 

distorting “China’s story.” This was the genesis for what has come to be known as the 

Grand Overseas Propaganda Campaign (大外宣), first promoted by the administration 

of Party Chief Hu Jintao and Premier Wen Jiabao. The International Herald Leader, a 

publication of the Xinhua News Agency, reported in 2009 that foreign propaganda 

work had been elevated by the Party to a “systematic, strategic position,” the goal of 

which was to “grab back the right to speak, and improve China’s international image.”7 

Reports that had first surfaced in Hong Kong’s South China Morning Post in 2009, that 

China had earmarked $7 billion for the campaign, were soon repeated by the Chinese 

media, most notably in the March 14 edition of Phoenix Weekly.8

The Grand Overseas Propaganda Campaign has been grand, indeed, with Chinese 

sources reporting hundreds of millions of dollars being spent on a multitude of projects 

designed to bolster China’s image. The expansion of the Xinhua News Agency is but 

one example. From 120, the number of Xinhua bureaus around the world has now 

grown to more than 2009 and its client base has expanded to more than 1,450. What is 

more, it now reports in seven languages and competes directly with all the major wire 



82

Media

services of the world. In the United States, Xinhua doubled the number of bureaus, 

adding Chicago, Houston, and San Francisco to its original footprint in Washington, 

DC, New York, and Los Angeles. Xinhua, like other state-owned Chinese media outlets, 

also began hiring local talent, and in 2009 it began a TV broadcast in English.

As part of this vigorous propaganda campaign, the Party has sought to turn China 

Central Television into a global competitor to CNN. CCTV was already airing in 

America as of 2004, when it cooperated with EchoStar, America’s second-largest 

satellite TV company, to launch the Chinese “Great Wall Platform” package, including 

twelve Mandarin channels, two Cantonese channels, one Hokkien channel, and one 

English channel. That same year, Rupert Murdoch’s News Group helped CCTV place 

programming on Time Warner and NewsCorp’s US television network. CCTV also 

expanded its offerings in the United States, growing its bureau in Washington and 

hiring American reporters too. By 2012, CCTV, recently renamed the China Global 

Television Network (CGTN), was broadcasting in seven languages. Its programs 

for American audiences regularly feature personalities from Russia’s state-funded 

propaganda outlet, RT, which was recently required to register as a foreign agent; RT, 

in turn, regularly features CGTN personalities.

China Radio International (CRI) was also given a foreign platform. Decades ago, the 

Beijing-based propaganda outlet relied solely on shortwave broadcasts to beam China’s 

message to the world, but in the late 2000s it began leasing local stations around the 

globe and across the United States that it supplied with content made in Beijing. CRI 

has used a US-based company through which it leases stations. That firm is EDI Media 

Inc. (鷹龍傳媒有限公司), which also owns other media properties that tow Beijing’s line: 

G&E TV (環球東方衛視), G&E Studio Network (環球東方電台), and EDI City Newsweek  

(城市新聞週刊).10 A CRI subsidiary in China, Guoguang Century Media, holds a majority 

stake in G&E Studio.11 When it comes to reporting on mainland China, the content of 

all of EDI’s outlets mirrors that of China’s state-owned media.

China’s state-run media have proved to be nimble in accomplishing Beijing’s goal of 

penetrating US markets. In 2013, the Hong Kong–based Phoenix Satellite TV group, 

which has close ties to the Chinese state and broadcasts in China, attempted to 

purchase two major FM stations in Los Angeles that shared the same frequency. One of 

them, KDAY, covers West L.A., while KDEY stretches into Riverside and San Bernardino 

counties to the east of the city. Greater Los Angeles is home to more than a half million 

Chinese, the second-biggest concentration next to New York City. But none of the 



83

Section 6

region’s Chinese-language radio stations are particularly loyal to Beijing, representing 

either independent Chinese voices or those supporting the banned religious sect, Falun 

Gong. According to sources close to the deal, Phoenix structured the offer to avoid a 

US law that limits foreign ownership of US radio stations to 25 percent. In filings with 

the Federal Communications Commission, Phoenix was listed as owning 20 percent of 

the US-based investor, RBC, while the remaining 80 percent was owned by an editor 

at Phoenix who is also a US citizen.12 Under such a setup, no FCC regulations would 

have been broken. To be extra sure that the deal would go through, however, advisors 

to Phoenix convinced the Hong Kong company to seek approval from the Committee 

on Foreign Investment in the United States (CFIUS), a Treasury Department bureau 

that monitors foreign investments in the United States on national security grounds. 

In a ruling that surprised the potential investors, CFIUS declined to approve the deal, 

referring it to then-president Obama. Sources close to the deal noted that the fact that a 

Phoenix employee in the United States had pleaded guilty to espionage-related charges 

did not help Phoenix’s case.13 RBC pulled out of the deal on September 25, 2013.

But the efforts to break into the L.A. radio market did not end there. In the summer 

of 2018, a New York firm, H&H Capital Partners, announced that it was buying a 

Mexican radio station, XEWW, that broadcasts throughout Southern California.14 

Sources involved in that deal said that H&H sought to buy a Mexican station in 

order to avoid scrutiny in the United States. H&H is a New York-based firm led by 

several individuals who spent years working as reporters for Global Times, a state-run 

newspaper in China. Filings from H&H to the FCC about the deal suggest that Phoenix 

Satellite TV remains a player in the purchase as the address that H&H gave for its Los 

Angeles–based holding company was the same as Phoenix’s offices in L.A.15 H&H’s 

attempt to buy XEWW to broadcast into the United States has been challenged at the 

FCC by a Chinese-language radio station linked to Falun Gong.16

China’s main English-language newspaper, China Daily, has also expanded operations 

into America, starting a North American edition in 2009. In addition, through its 

marketing arm, China Watch, the paper began distributing English-language content 

directly as advertising inserts in the Wall Street Journal, the Des Moines Register, and the 

Washington Post, among other leading US newspapers. Often, it’s hard to tell that China 

Watch’s material is an ad, as was the case highlighted by President Donald Trump with 

an advertising insert in the Sunday Des Moines Register—an insert that the president 

suggested was aimed at undermining political support both for the president and the 

Republican party.17 Rough estimates from newspaper executives indicate that China 



84

Media

Daily pays $250,000 for each insert in major US dailies. In 2009, the Global Times (环球

时报), part of the People’s Daily group, started an English-language newspaper as well.

Chinese investment in the US media market is not limited to the central government. 

Chinese provincial media firms also have a footprint in the United States. Sky Link TV 

(天下衛視) is one example. It is fully owned by Guangzhou Media American Co, Ltd.  

(美國廣視傳媒有限公司), which, in turn, is owned by GZ Television Media (广州影视传媒有

限公司), a Chinese state-owned media outlet. Sky Link’s story also illustrates the switch 

from Taiwan money to mainland money in the US Chinese-language media world. Sky 

Link was established in 1989 by a Taiwanese corporation. In 2009, it was purchased by 

a private Chinese company; three years later, the Chinese state-owned GZ Television 

Media bought Sky Link TV, a takeover that was hailed by the PRC’s Ministry of 

Commerce as a key “cultural export” in 2014.18 When Sky Link TV reports on China, 

the Sino-US relationship, Taiwan, Hong Kong, and other important issues concerning 

China, it follows and quite often repeats verbatim the official line from PRC media. Its 

major business partners include CCTV and Xinhua.

The Grand Overseas Propaganda Campaign has continued under the regime of General 

Secretary Xi Jinping, who, in his 2014 New Year’s address, called on all media friendly 

to the CCP to “better tell China’s story.” In March 2018, the Party announced plans 

to unite these individual efforts into a mammoth overseas-facing propaganda organ, 

known as the Voice of China, by merging the foreign operations of China Global 

Television Network, China National Radio and China Radio International.19 (It is not 

clear whether the parallel with the Voice of America was intentional.)

Despite all of these efforts, President Xi still appears to be unsatisfied with the Party’s 

efforts to “grab the right to speak.” In August 2018, the Chinese government announced 

a shake-up in its propaganda organs, reflecting significant concern at the heart of the 

Party that China was not winning its ideological battle with the West.20

Diaspora Media

In the early 1990s, the state-owned China News Service and the Overseas Chinese Office of 

the State Council dispatched editorial personnel to the United States to found the Chinese-

language TV broadcaster, SinoVision, and the newspaper Qiaobao (侨报). Shanghai’s 

Xinmin Wanbao sent staff to the United States to start up an American edition as 

well. Chinese officials backed this push as part of an effort to fight back against the 

negative publicity generated by the Party’s crackdown on protests around Tiananmen 

Square on June 4, 1989.



85

Section 6

The SinoVision/Qiaobao story is illustrative of Beijing’s push to dominate Chinese-

language media in the United States. SinoVision, Qiaobao, and the Sino American Times 

( 美洲时报) all belong to the Asian Culture and Media Group (美國亞洲文化傳媒集團). 

Sources in these firms say that the Overseas Chinese Affairs Office of the State Council 

of PRC ( 中國國務院僑務辦公室) set up the firm in the early 1990s but hid its financial role 

in these companies.

All the major executives of these firms appear to have been either appointed directly 

or approved by the Overseas Chinese Affairs Office.21 Most of the major executives 

and editors in these businesses served either as editors or reporters for the China News 

Service or in the Overseas Chinese Office of the State Council. The group’s flagship 

newspaper, Qiaobao, is divided into two divisions: the Western US Qiaobao (美国西侨胞) 

and the Eastern United States. Qiaobao (美国东侨报). The president of the Western division 

is also the chairman of the board of directors of Rhythm Media Group, a corporation 

that consists of Qiaobao and a few other media outlets, including radio stations in 

Seattle and elsewhere.22 The chairman worked for the official China News Service (中

新社) for many years as a reporter before coming to the United States to establish the 

Western US Qiaobao in the 1990s. The China News Service is a branch of the Overseas 

Chinese Affairs Office. In 2015, the service described the work of the top executives of 

the Eastern US Qiaobao’s (美东侨报) work as part of the PRC’s broader push to strengthen 

its “soft power” and fight back against “Western media hegemony.”23 Qiaobao is the 

sole major newspaper to use simplified Chinese characters in an effort to appeal to 

immigrants from mainland China living abroad. Almost all the news stories in Qiaobao 

about China, the Sino-US relationship, Taiwan, Hong Kong, and other important issues 

important to China are taken directly from official Chinese media outlets or websites, 

including CCTV, Xinhua, and the People’s Daily. Its current editor is I-Der Jeng, and in an 

email communication with Foreign Policy magazine, he stated that the paper receives no 

editorial direction from Beijing.24 However, like its parent company, numerous reporters 

and editors on the paper come from China’s state-owned press outlets.25

The group’s main TV outlet is SinoVision. It operates two twenty-four-hour channels 

(one Chinese and one English language), and it is on the program lineups of cable 

systems covering about thirty million people. SinoVision’s website (http:// www 

. sinovision . net) ranks twelfth among all the Chinese websites in the United States. Like 

its sister newspapers, SinoVision was established in 1990 as part of the PRC’s first push 

to establish propaganda outlets in the United States. It is headquartered in New York 

City, with branches in Boston, Washington, DC, Chicago, Los Angeles, San Francisco, 

and Seattle. According to Wang Aibing (王艾冰), a former executive of SinoVision, 



86

Media

starting in 1990, the State Council’s Overseas Chinese Affairs Office gave $800,000  

a year to SinoVision, ultimately increasing its subsidy to between $2 million and  

$3 million a year. Wang made this charge in a 2011 letter to the Overseas Chinese 

Affairs Office alleging widespread corruption at the station.26 Allegations of corruption 

and governmental subsidies have not been corroborated.

What is clear, however, is that, like Qiaobao, SinoVision’s content echoes China’s 

official media. The vast majority of its stories about China, Sino-American relations, 

Taiwan, Hong Kong, and other important issues for the PRC government are taken 

directly from official Chinese media outlets or websites, including CCTV, Xinhua, 

and the People’s Daily. In an essay, Qiaobao’s Eastern Group president, You Jiang, 

defended his paper’s support of the PRC’s agenda by saying that it stemmed not 

from Beijing’s direction, but from demands from pro-Chinese immigrants in the 

United States.27

Forays by PRC organizations to assert direct control over Chinese-language media in 

the United States sparked a battle with publications owned by private interests from 

Taiwan and Hong Kong that did not share the PRC’s ideological bent. PRC officials 

openly acknowledged the political nature of this battle, and in a 2007 interview, Guo 

Zhaojin, the president of the state-owned China News Service, noted that if China 

could gain control of Chinese-language publications in the United States, China would 

be better able to influence the overseas Chinese community, have a say in American 

politics, and “protect the national image.” Guo further observed that more than one-

quarter of America’s minorities relied on foreign-language media to obtain their news. 

Foreign-language media, said Guo, was a “giant hiding in plain sight.”28

Beijing seems to be winning the battle with Chinese-language outlets expressing views 

that dissent from Beijing’s. Over the course of the last twenty years, a series of once-

independent Chinese-language media have fallen under Beijing’s control. The Sing Tao 

Newspaper Group was established in Hong Kong in 1938. In the mid-1990s, its original 

owner29 was forced to divest of interests in the paper, and it was soon taken over by 

a pro-PRC businessman,30 who, starting in 1998, became a member of the Chinese 

People’s Political Consultative Conference, which functions as part of the broader 

united front organization network. Sing Tao’s coverage of China is clearly now aligned 

with that of state-run media from Beijing. In fact, in May 2001, the year he purchased 

Sing Tao, the owner established a joint venture with the Xinhua News Agency to create 

an information-service company known as Xinhua Online.



87

Section 6

Another case in point is the World Journal (世界日报), for years the premier Chinese-

language paper in the United States serving immigrants from Taiwan and only one of 

the six newspapers owned by the United Daily News (UDN), Taiwan’s most influential 

newspaper company. The paper once dominated news coverage in Chinatowns across 

America, and it acted as the voice of the Chinese Nationalist Party of Taiwan. Unlike 

PRC-controlled outlets, the World Journal did cover events such as the death of the 

jailed Chinese human rights advocate and Nobel Peace Prize laureate Liu Xiabo. But 

the Journal’s coverage has shifted in recent years and become more pro-PRC in a 

variety of areas, such as China’s militarization of the South China Sea and its handling 

of Taiwan and Hong Kong. Sources at the Journal observe that the paper’s owners in 

Taiwan are interested in growing their business in China, which may help explain 

the paper’s evolving editorial stance. For example, in March 2004, the World Journal 

published recruitment notices on the front page, announcing its intention to establish 

a mainland news group and recruit reporters in China. In a 2015 essay, an executive31 

at Qiaobao, one of the Journal’s main competitors, noted the Journal’s shifting editorial 

stance. “No longer do they only report negative news about the mainland,” he wrote.32 

According to sources inside the newspaper, Chinese consulates in both New York and 

San Francisco have pressured World Journal’s local offices not to publish ads related to 

the religious sect, Falun Gong, which has been outlawed in China. The New York office 

has already acquiesced in full for the East Coast edition. The West Coast edition now 

only runs Falun Gong ads in throwaway sections of the paper.

Ming Pao is another formerly independent newspaper that has fallen under Beijing’s 

control. For years, its US edition was popular among Cantonese-speaking immigrants 

in the United States. In January 2007, the Hong Kong Ming Pao Group announced a 

$600 million merger with the two largest Chinese-language media outlets in Malaysia, 

the Xingzhou Media and Nanyang News. The merger was welcomed in Beijing. Guo 

Zhaojin, then president of the China News Service, said the new company would 

develop into one of the largest Chinese print media platforms in the world, with more 

than five newspapers in major cities in North America, Southeast Asia, and Greater 

China and a daily circulation of more than one million copies.

China’s efforts to dominate Chinese-language media coincided with two other 

developments in the 1990s. The Chinese immigrant community boomed in 

the United States, as hundreds of thousands of mainland Chinese became US 

citizens, transforming the complexion of a community that had been dominated 

by immigrants from Hong Kong and Taiwan. Second, Taiwan’s political system 



88

Media

transitioned from an authoritarian state to a democracy, leading to new calls from 

the island and from some of its immigrants in the United States for an independent 

Taiwan. Seeking to capitalize on the ever-larger number of mainlanders in the United 

States and to battle the nascent Taiwan independence movement, PRC authorities 

established organizations and Chinese-language schools to bolster their propaganda 

work in the United States. The Party’s United Front Work Department founded the 

China Council for the Promotion of Peaceful National Reunification in 1988, and 

within a decade it had more than one hundred chapters in sixty countries, including 

more than a dozen offices in the United States. Chinese officials described Chinese-

language media, Chinese-language schools, and Chinese-backed organizations as the 

“three treasures” (三宝)of united front work overseas.33

Chinese-language media. By the mid-1990s, analyst He Qinglian estimated that, of 

the some one hundred Chinese-language newspapers in the United States, more than 

one-third were funded by money from the mainland.34 Owners of these newspapers, 

seeking subsidies from Beijing, cozied up to PRC authorities with statements such as 

“opposing Taiwan independence and fostering peaceful unification are the glorious 

missions and historical responsibility of overseas Chinese publications.”35

Beijing also moved to take control of online and social media outlets. Wenxuecheng 

(文学城, http://wenxuecheng . com) is the most popular Chinese-language website 

in the United States. Launched in 1997 by a group of students from the University 

of Michigan, the website was sold in 2003 to a Taiwanese-American businessman36 

with investments in China. Since being purchased, Wenxuecheng has signed deals 

to run news from Xinhua and the China Daily.37 There is even an unsubstantiated 

rumor that the purchase of the website was subsidized by $1 million from the CCP 

Propaganda Department.

Duowei is another online source that was for years an independent Chinese-language 

media outlet. Among its many scoops was the prediction of the composition of the 

sixteenth Politburo Standing Committee. But in 2009, Duowei was purchased by a 

Hong Kong businessman38 with substantial business interests in China, including two 

companies listed on the Hong Kong Stock Exchange. The businessman is a founding 

member of the Tsinghua University Center for US-China Relations and is also fond 

of writing pro-Beijing essays on China’s claims to the South China Sea. Duowei is 

now headquartered in Beijing. Indeed, since selling Duowei, the online news source’s 

founder39 has moved to Mingjing (Mirror Media), a Chinese-language web presence 



89

Section 6

based in Canada, where he indicated that last year he received a large investment from 

the PRC. Since then, Mingjing has significantly modified its editorial stance, switching 

its focus from politics to real estate, immigration, and investing. Part of the reason 

for this modification appears linked to the disappearance in China of the wife of 

one of Mingjing’s reporters after Mingjing aired interviews with a dissident Chinese 

businessman.40

Beijing has also moved to tighten the ideological consistency for these papers. In 2001, 

the Office of Overseas Chinese Affairs and the China News Service began a biannual 

conference, the Forum on the Global Chinese Language Media, hosting representatives 

from hundreds of Chinese-language periodicals from around the world. Kicking off 

the first conference in 2001, Guo Zhaojin, the president of the China News Service, 

said a key goal of the meeting was to persuade participating Overseas Chinese media 

to use copy from the China News Service instead of reports from competing Chinese-

language news services from Taiwan or from the West.41 The conference also appears 

to serve as a platform for Beijing to convince critics to modify their tone and to ensure 

that overseas Chinese-language newspapers follow the Party’s line. Essays released 

during the conferences praised the censorship of views opposed by the Party and 

stressed the necessity of, in the words of one piece in 2015, “properly telling China’s story” 

(echoing Xi Jinping’s instructions).

And Beijing’s efforts have had some successes. Ranked the number-five Chinese website 

in the United States, http://backchina . com was once an independent media voice like 

Duowei. But in 2017, its editors attended the ninth forum in China, and since then 

backchina’s reporting has become far more positive about the PRC.

In 2006, the China News Service started holding an Advanced Seminar for the Overseas 

Chinese Language Media, for select groups of editors and reporters from overseas; 

a seminar in 2006, for example, focused on the correct reading of “socialism with 

Chinese characteristics,” while a workshop in 2010 concerned China’s policies in Tibet 

and Xinjiang. At the thirteenth Seminar in 2015, He Yafei, then the assistant director 

of the Overseas Chinese Affairs Office, argued that overseas Chinese media needed to 

promote the Belt and Road Initiative and essentially embrace the role of becoming a 

mouthpiece of the CCP promoting China’s national strategy.42 Beijing also dispatched 

Chinese officials overseas to instruct Chinese-language media on how to “correctly” 

report the news. As the Beijing 2008 Olympics approached, Politburo member and 

head of China’s Olympic Committee Liu Qi met at the PRC consulate in New York 



90

Media

with representatives of the Chinese-language press to lay out China’s demands for their 

coverage of the event.43

In a further effort to control the overseas Chinese press, the China News Service 

established the China News Service Overseas Center, which provides news reports, 

editorials, and layout for overseas Chinese media outlets around the globe. The idea 

behind the center was that if Beijing were to provide and package content for overseas 

Chinese papers, and could convince them to run it, Beijing would then completely 

control the message.44

Given these efforts by Beijing, the space for truly independent Chinese-language media in 

the United States has shrunk to a few media outlets supported by the adherents of Falun 

Gong, the banned religious sect in China, and a small publication and website called 

Vision Times. According to the publisher of its New York edition, Peter Wang, Vision Times 

was formed expressly to address the issue of the shrinking space for independent Chinese 

voices in the United States. Since then, it has focused on two areas—human rights 

reporting and traditional Chinese culture. Wang noted that while some of the staff of 

the paper may be Falun Gong adherents, the paper is not a Falun Gong operation. Vision 

Times began its online presence in 2001, started printing a newspaper in 2005, and claims 

a circulation in the United States and Canada of below 60,000.45

WeChat as a Source of News in the Diaspora Community

China’s social media giant, WeChat, is another major source of news within the 

Chinese American community. But it is more than that; for many users in the United 

States, China, and around the world, WeChat is a digital ecosystem so ubiquitous that it 

constitutes a lifestyle—a drumbeat that determines the rhythms of the day. In the United 

States, as in China, WeChat censors news and comments in accordance with rules set by 

China’s Communist Party. In an analysis of WeChat articles popular in the United States, 

researcher Zhang Chi found that the most successful pieces skewed significantly to the 

right of the US political spectrum.46 Zhang noted that the right-wing view on WeChat 

generally embraces a social Darwinist, zero-sum conception of racial politics, with 

Chinese in America portrayed as beaten down by a system that favors other racial groups 

and illegal immigrants from Latin America. One popular WeChat channel blamed the 

wildfires in 2017 in Northern California on an undocumented immigrant. 

Numerous other channels reported on alleged plans for mass riots and a civil war in the 

United States led by the leftist group Antifa. When a Chinese jogger was struck and killed 



91

Section 6

in a DUI case in a suburb of Los Angeles, a popular WeChat channel reported that the 

motorist was undocumented and had committed the act to extend his stay in the United 

States.47 Zhang noted that another cause of concern was the fact that these WeChat 

channels helped foster anxiety among first-generation Chinese. As with other Chinese 

immigrants who rely on traditional Chinese-language media for information, the anti-

American hothouse created by WeChat’s “news channels” leads to a type of resentful pro-

Chinese nationalism that is ripe for exploitation by the Chinese government.

WeChat may be no more slanted in its treatment of information than American media 

that serve domestic political extremes, but there is no precedent for the situation 

WeChat has created: A vast and vital community of Americans gets most of its “news” 

from, and does most of its communicating via, a platform known to be censored by a 

foreign government that opposes free speech and has been named by the US National 

Security Strategy as the greatest long-term security challenge the nation faces.

Western Media

The Chinese Communist Party has always recognized the usefulness of the overseas 

media (both in local languages and Chinese) as a means to get its message out. Foreign- 

and Chinese-language media have always served the cause of China’s revolution. For 

example, in the 1930s, foreign journalist Edgar Snow sang the praises of the Chinese 

Communist Party and specifically its chairman, Mao Zedong. The Party conducted a 

campaign in the United States in the 1940s to turn the American public against the 

regime of Chiang Kai-shek and to soften criticism of China’s Communists. Organizations 

such as the Institute of Pacific Relations, which provided Americans with in-depth 

coverage of Asia, were staffed by Communist agents and played an important role in 

fashioning public opinion on America’s relations with China. To be sure, these techniques 

were not unique to the Chinese Communist Party. The government of Chiang Kai-shek 

and its “China lobby” also used the overseas press to serve its purposes. In the 1950s, 

the KMT government conducted a campaign against pro-Communist newspapers in the 

United States, convincing the US government to shutter several pro-PRC outlets and expel 

pro-PRC journalists.

The events of 1989 sparked a significant change in China’s foreign propaganda campaign. 

Following China’s crackdown on pro-democracy demonstrators in Beijing and other 

cities, China’s image sank to a low not seen by Chinese officials in decades.48 China 

Books and Periodicals, which had been operating in the United States since the 1950s, 

closed its offices on Fifth Avenue in New York City. And the Foreign Languages Press 



92

Media

(a department of the China International Publishing Group) saw its cooperative 

agreements dwindle.

It was then that Chinese officials revived an old tactic that the Communist Party 

had employed before the revolution—using friendly foreigners and pro-PRC Chinese 

immigrants to publicize China’s story. Chinese officials called this tactic of localizing 

the work of foreign propaganda, the “borrowed boat” strategy.49

One such friendly American was a China scholar50 who was for years associated 

with Random House. According to Huang Youyi, the chief editor of the Foreign 

Languages Press posted to the United States in the late 1980s and early 1990s, this 

American argued that for China to improve its image in the United States, it needed to 

work through American organizations, and so he collaborated with Huang on a book 

series, “The Culture and Civilization of China,” which the Yale University Press began 

publishing in 1997. The American’s “understanding of the US publishing industry and 

his friendly attitude towards China became an indispensable condition for the success 

of the cooperation,” Huang wrote.51 Books from the series are still given to foreign 

guests of the Beijing government.

In a period of deep crisis for China’s reputation, Huang’s success in using foreigners 

to publish material beneficial to China’s image became a model for other Chinese 

operations. From the early 1990s, the Chinese Communist Party began to seek 

opportunities to cooperate with Westerners, Western media and publishing companies, 

and overseas Chinese to tell its story.

Lack of Reciprocity

It is important to compare Beijing’s efforts to “grab the right to speak” and obtain 

“discourse power” overseas with the efforts, and ability, of Western media organizations 

to access China’s market to a similar degree. For decades, those efforts have faced 

roadblocks placed in their path by the Chinese government. A key roadblock has been 

China’s ban on Western investment in media except when it involves such things as 

fashion, cars, and lifestyle.

Private media

Unlike the United States, where Chinese reporters are only restricted from entering 

high-security military installations, Western reporters in China are subject to a panoply 



93

Section 6

of regulations, many of them unwritten. A 2017 report by the Foreign Correspondents’ 

Club of China notes that in a survey of 117 foreign journalists based in China, 

40 percent felt reporting conditions had deteriorated compared to 2016, nearly half said 

they had experienced harassment, interference, and physical violence during their work 

in China, while 15 percent said they encountered difficulties during their visa renewal 

process and over 25 percent said they had learned that Chinese contacts had been 

detained and otherwise hounded by Chinese authorities for speaking with them.52

China has also moved against Western media outlets on many fronts. Both Chinese- 

and English-language websites of the New York Times have been blocked in China since 

2012 following a story detailing the wealth of the family of China’s then premier Wen 

Jiabao.53 The English- and Chinese-language sites of the Wall Street Journal and Reuters 

are also blocked, and those belonging to the Financial Times and the Economist are 

blocked on an intermittent basis.

The Chinese government has also made it difficult for resident foreign reporters to 

obtain and renew journalist visas. Following the New York Times’ report on Wen’s 

family money, China did not approve a new journalist visa for a Times reporter for 

three years. While the situation has improved somewhat since 2015 for resident 

journalists, the Chinese government still delays visa applications for journalists and 

uses the threat of expulsion from China as a way to pressure Western media outlets 

to soften their coverage of China. This is especially true of freelance journalists or 

independent documentary filmmakers who are dependent on onetime visas to carry 

out a specific assignment. Here delays and outright refusal to process visas in a timely 

manner have been common.

There is some indication that China’s pressure tactics have paid off. In 2013, 

Bloomberg News was preparing to publish a report detailing connections between one 

of China’s richest men and members of the Politburo—the top organ in the Chinese 

Communist Party, when Bloomberg spiked the story. The outlet’s editor in chief, 

Matthew Winkler, was quoted on a conference call likening the decision to censorship 

of foreign news bureaus that wanted to continue to report in Nazi Germany.54 Other 

observers noted that the real reason Bloomberg News killed the story involved the 

company’s substantial business interests—especially in “Bloomberg Boxes” selling 

access to financial information—in China. Indeed, the organization’s founder 

recently doubled down on China and now even headlines a new forum focusing on 

China’s global influence with a state-owned Chinese partner.55 (Interestingly, the 



94

Media

November 2018 gathering in Beijing was cancelled by Beijing and forced to move to 

Singapore.)

International service broadcasters

Another roadblock has been China’s efforts to limit the influence of the Mandarin 

services of the Voice of America and Radio Free Asia. Starting in the first decade of the 

2000s, the Chinese embassy in Washington, DC, and the leadership of VOA’s Mandarin 

service began an annual meeting to allow embassy officials to voice their opinions 

about VOA’s content. PRC embassy officials have also reached out to VOA hosts to 

convince them to be more supportive of the regime. VOA personalities have hosted 

events at the embassy. One of VOA’s TV editors even publicly pledged his allegiance 

to China at an embassy event.56 It is not surprising, then, that some VOA staffers 

interviewed for this report believe that China’s outreach campaign has succeeded in 

pushing the VOA Mandarin service away from programs with direct relevance to China 

toward programming that seeks instead to highlight American everyday life or teach 

American-style English to Chinese listeners. An example would be a program called 

Cultural Odyssey, a VOA TV series that focused on Americana, such as fried chicken, 

doughnuts, and national parks. For years, Cultural Odyssey ate up one-third of the 

Mandarin service’s travel budget. Another program featured English teacher Jessica 

Beinecke, which launched her on a career as an English-teaching TV personality on 

mainland China itself. VOA officials internally praised these programs as both “non-

political and non-sensitive,” a current senior VOA staff member noted. What’s more, 

VOA officials sought to scale back what were perceived to be sensitive reports. After 

running two years of a radio series on aspects of modern Chinese history, including the 

Cultural Revolution and other events post-1949, VOA cut the program in 2009 despite 

several of those shows garnering well over three million hits each on the web. In 2011, 

the Broadcasting Board of Governors sought to cut 65 percent of the workforce from 

the Mandarin service. However, reporters and editors in the service fought back, they 

lobbied Congress, and the cuts were restored. In 2012, a Chinese immigrant, who was 

also a former Chinese dissident and a specialist on the US political system, became 

the first female Chinese head of the service. She was later fired over a controversial 

interview that drew the official ire of the PRC, which threatened repercussions.57

Since her dismissal, VOA’s Mandarin service has resumed a pattern of avoiding stories 

that could be perceived to be too tough on China, according to several staffers. For 

example, blogs written by dissidents such as Cao Yaxue, who runs the human rights–



95

Section 6

related http://chinachange . org site, have been removed from the VOA website. Several 

prominent Chinese commentators are no longer on VOA’s lineup of analysts. Many 

staffers now describe VOA’s content as neither pro- nor anti-China. The emphasis, the 

staffers observed, is on travel, culture and language, programming the likes of which 

Chinese viewers can access equally well on CGTN or China’s internet. By contrast, the 

content of Radio Free Asia remains far more hard-hitting than its counterpart, VOA.

Conclusion and Recommendations

China has used America’s openness to convey its message both to English- and 

Chinese-speaking residents of the United States. US rules allow foreign media 

companies, even ones run by foreign governments, to broadcast freely via American 

cable and satellite networks. Unlike in China, the United States government does 

not block any Chinese websites, many of which are funded by the PRC government. 

While the Communications Act of 1934 theoretically only allows foreigners to own 

20 to 25 percent of terrestrial wireless radio and TV stations, the law has been loosened 

considerably over the past decade, and it does not even apply to cable channels or leasing 

arrangements wherein a foreign entity, including one owned by a foreign government, 

can pay an American licensee for airtime. Chinese media outlets have used all such 

strategies to publicize the views of the Beijing government.58 Perhaps more worrisome, 

China has also been successful in funding or convincing pro-PRC businessmen to fund 

pro-PRC media outlets in the United States that nominally appear independent so that 

the three most important traditionally independent Chinese-language newspapers now 

increasingly side with Beijing.

By contrast, the Chinese government severely limits the scope of US and other Western 

media outlets in China and has banned Western media investment in China, except in 

very limited innocuous areas, such as in fashion, automobiles, investing, health, and 

lifestyle. The idea that a Western TV news network could lease a Chinese station and 

broadcast news to China around the clock—as their Chinese counterparts do here in 

the United States—is not even thinkable. Equally, there is no chance that a Western 

media company would be allowed to invest in a Chinese publication that reported 

mainstream news.

Both the expansion of Chinese state-owned English-language media in the United 

States and Beijing’s increasing control of Chinese-language media outlets in the United 

States are very problematic for an open dialogue. For one, these media are under the 



96

Media

control of a foreign government, not simply a foreign individual or firm. Second, 

the diminishing space within America’s Chinese-language media for independent 

voices runs counter to the goals of a liberal society seeking a diversity of perspectives. 

Furthermore, the PRC’s control of Chinese-language media outlets in America and 

its increasingly strong position among English-language outlets provides China 

with the potential of mobilizing Chinese Americans and Americans alike to espouse 

policies counter to US interest. The constant drumbeat of anti-American reporting 

in pro-Beijing media outlets headquartered in the United States creates an unhealthy 

environment.

Promoting Transparency

A major challenge is the fact that China has worked successfully to mask its influence 

operations with respect to US media. On paper, for example, the Asian Culture and 

Media Group controls the pro-China SinoVision and Qiaobao as a private company. 

The reality is that it is staffed by people who served the state-run China News Service 

and were, sources insist, dispatched to the United States by the Chinese government 

to establish propaganda operations in the United States. Given its nominal status 

as a private company, taking action to shut down its operations would be fraught 

with even more legal and ethical challenges than those involving media corporations 

directly owned by the PRC. The same holds true for publications and websites that 

were once independent but have now increasingly fallen under the sway of the PRC. If 

US law protects the rights of publishers of newspapers or websites to put their personal 

political imprint on their enterprises, how can the US government move to deny it to 

those of a pro-PRC bent?

At a minimum, what US authorities can do is work to establish the real ownership 

structure of Chinese (and other foreign) companies purchasing US-based media. Any 

foreign-owned or foreign-controlled media (including print media), and particularly 

those that advance a foreign government line, should be required to register under the 

Foreign Agents Registration Act (FARA).

Beyond FARA, there should also be a review to see whether these organizations and 

their employees should also register under existing lobbying laws as foreign agents. 

In addition, there is an argument to be made to ensure that employees of these 

organizations should be given a disclosure package making them aware that they are 

working for a foreign agent institution.



97

Section 6

Promoting Integrity

Figuring out how to properly counter the PRC’s influence operations in both 

English- and Chinese-language media presents enormous challenges in a free society. 

The United States could consider restrictions on state-controlled media outlets, 

which would not include publicly funded broadcasters, such as the BBC, which 

maintain editorial independence. Failing that, the recent requirement that state-run 

publications, TV and radio broadcasters, and potentially their employees, register as 

agents of a foreign government is a partial solution.59 And in late 2017, Russia’s RT 

registered as a foreign agent60 while in September 2018, the US Justice Department 

reportedly also ordered CGTN and Xinhua to register as agents of a foreign power.61

When it comes to independent Chinese-language media, the US government should 

consider doing more to help such independent outlets survive, including using 

grants via the Fulbright program or other vehicles, such as the State Department 

International Visitors or Speakers’ Bureau. Domestically, the US government could also 

consider aiding the operations of independent Chinese-language media, including 

manufacturing credits for printing press operations, and nonprofit tax designations 

to allow journalism business models to survive the current transitional crisis. Private 

charitable foundations can also make a difference in helping independent Chinese-

language media remain editorially independent and financially viable.

Promoting Reciprocity

The time has come for the US government to demand reciprocity for American 

journalists attempting to do their professional work in China. To the extent that they 

are prevented from doing so as a result of visa denials and restrictions of access, the US 

State Department should respond in kind by restricting visas and access for Chinese 

journalists in the United States. To the extent that American journalists experience 

harassment and physical violence, this should also have a bearing on the granting of 

visas and access to Chinese journalists.

NOTES

1  He Qinglian has written the most detailed study of the Chinese-language media landscape in the United 
States. It is currently unpublished.

2  Troianovski, Anton. “China Agency Nears Times Square.” Wall Street Journal. June 30, 2010. https:// www 
. wsj . com / articles / SB10001424052748704334604575339281420753918.



98

Media

3  Xiong, Min (熊敏). “新华社出海‘踩油门’.” 21世纪经济报道，August 17, 2010. http:// finance . eastmoney . com 
/ news / 1355,2010081790350313 . html.

4  “At National Meeting on Propaganda and Ideological Work, Xi Jinping Stresses That it is Necessary to 
Raise the Banner High, Win the Support of the People, Cultivate New personnel, Invigorate Culture, Present 
a Good Image, and Urges to Better Accomplish the Mission and task of Propaganda and Ideological Work 
Under the New Situation.” Xinhua. August 22, 2018.

5  “Xi Jinping Delivers Important Speech at Central Conference on Work Relating to Foreign Affairs,” Foreign 
Ministry of the PRC. November 29, 2014. http:// www . fmprc . gov . cn / mfa _ eng / zxxx _ 662805 / t1215680 . shtml.

6  “Xi Completes Media Tour, Stresses Party Leadership.” Xinhua. February 19, 2016. http:// www . xinhuanet 
. com / english / 2016 - 02 / 20 / c _ 135114528 . htm.

7  “中国全面启动国家公关，改善中国国际形象.” 国际先驱导报. February 3, 2009. http:// news . qq . com / a / 20090203 
/ 000783 . htm.

8  “中共 450 亿争夺话语权.” 凤凰周刊. 2009.7.320. http:// www . mediaview . cn / article . asp ? id = 554.

9  The Associated Press reports from some 80 bureaus, AFP from 110, and Reuters from 150.

10  EDI’s CEO, James Su (鷹龍), has a long history of working with state-owned Chinese media. In 1994, Su 
helped CCTV begin its broadcasts through the US cable-TV network. In 2011, Su was honored as a cultural 
ambassador at the Second Global Chinese Broadcasting Awards in Beijing. Su is a regular guest of the 
Chinese consulate in Los Angeles and is routinely pictured with Chinese diplomats and officials.

11  Qing, Koh Gui and John Shiffman. “Beijing’s Covert Radio Network Airs China-friendly News Across 
Washington, and the World.” Reuters. November 2, 2015. https:// www . reuters . com / investigates / special 
- report / china - radio . Confirmed by Su in a 2015 interview with Reuters.

12  “Application for Consent to Assignment of Broadcast Station Construction Permit or License.” US 
Federal Communications Commission. https:// licensing . fcc . gov / cgi - bin / ws . exe / prod / cdbs / forms / prod 
/ cdbsmenu . hts ? context = 25&appn=101561101&formid=314&fac_num=10100. The application identified the 
Phoenix editor as Anthony Yuen.

13  Bhattacharjee, Yudhijit. “How the F.B.I. Cracked a Chinese Spy Ring.” New Yorker. May 12, 2014. https:// 
www . newyorker . com / news / news - desk / how - the - f - b - i - cracked - a - chinese - spy - ring.

14  “SoCal-Targeting Mexican AM Flipping to Chinese.” Inside Radio. July 10, 2018. www . insideradio . com 
/ free / socal - targeting - mexican - am - flipping - to - chinese / article _ d5c425c0 - 840c - 11e8 - 889e - df1a4cd5925c 
. html.

15  Interviews with sources close to the deal, and Gertz, Bill, “Mexican Radio to Beam Chinese Propaganda.” 
Washington Free Beacon. August 13, 2018. https:// freebeacon . com / national - security / mexican - radio - beam 
- chinese - propaganda .

16  “Petition to Deny.” US Federal Communications Commission. August 8, 2018. http:// licensing . fcc . gov 
/ myibfs / download . do ? attachment _ key = 1487042.

17  Eller, Donnelle, “China-backed newspaper insert tries to undermine Iowa farm support for Trump, trade 
war.” September 24, 2018. https:// www . desmoinesregister . com / story / money / agriculture / 2018 / 09 / 24 / china 
- daily - watch - advertisement - tries - sway - iowa - farm - support - trump - trade - war - tariffs / 1412954002 .

18  “China Foreign Trade and Economic Cooperation Gazette.” Ministry of Commerce of the PRC. 2014. 
images . mofcom . gov . cn / bgt / 201408 / 20140813101828934 . pdf.

19  Buckley, Chris. “China Gives Communist Party More Control Over Policy and Media.” New York Times. 
March 21, 2018. https:// www . nytimes . com / 2018 / 03 / 21 / world / asia / china - communist - party - xi - jinping . html.



99

Section 6

20  Zhou, Xin, Choi Chi-yuk, and Nectar Gan. “Xi Jinping to Shake Up Propaganda, Censorship Chiefs as 
China’s Image Abroad Suffers.” South China Morning Post. July 26, 2018. https:// www . scmp . com / news / china 
/ policies - politics / article / 2156921 / china - reshuffles - propaganda - cyber - administration - chiefs.

21  The group’s current chairman of the board, Cen Gong (岑工), was sent from Beijing to the United States in 
the 1990s. Previously, Cen had served as a deputy director of the Overseas Chinese Affairs Office of the PRC.

22  Xie Yining (谢一宁).

23  You, Jiang. “游江. “游江：美国《侨报》跨区域发展面临的机遇和挑战.” China News. August 17, 2015. http://
www . chinanews . com / kong / 2015 / 08 - 17 / 7472496 . shtml. Qiaobao is headed by its president, You Jiang (游江), 
and general editor, Zheng Yide (郑衣德). You Jiang graduated from People’s University in the late 1980s.

24  Allen-Ebrahimian, Bethany. “Beijing Builds Its Influence in the American Media.” Foreign Policy. 
December 21, 2017. https:// foreignpolicy . com / 2017 / 12 / 21 / one - of - americas - biggest - chinese - language 
- newspapers - toes - beijings - party - line - china - influence - united - front .

25  An example would be Fan Dongsheng, who in 1999 served as Qiaobao’s president and editorial director. 
Before coming to the United States, Fan worked for the China News Service and had established two 
magazines funded by the State Council’s Overseas Chinese Affairs Office.”范东升的 BLOG.” Personal 
website. February 3, 2011. http:// fan - dongsheng . blog . sohu . com .

26  “美国中文电视首席记者反腐更艰难.” Boxun. January 16, 2011. https:// www . boxun . com / news / gb / china 
/ 2011 / 03 / 201103130653 . shtml.

27  http:// www . chinanews . com / kong / 2015 / 08 - 17 / 7472496 . shtml.

28  Yu, Baozhu (虞宝竹)，“中国新闻社社长郭招金专访：共建和谐世界 华文传媒任重道远.” 人民网一中华新闻报. 
August 31, 2007. http:// media . people . com . cn / GB / 40606 / 6198886 . html.

29  The colorful Sally Aw Sian—known as the Tiger Balm Lady.

30  Charles Ho (何柱國).

31  You Jiang.

32  You, Jiang. 游江. “游江：美国《侨报》跨区域发展面临的机遇和挑战.” China News. August 17, 2015. http://
www . chinanews . com / kong / 2015 / 08 - 17 / 7472496 . shtml.

33  Wu, Ruicheng (吴锐成). “发挥侨务资源优势为建设文化强省服务.” 广东侨. 网 .  http:// gocn . southcn . com 
/ dzkw2010 / hqyhr / 1 / 201009 / t20100907 _ 116083 . htm.

34  He Qinglian estimates that 70 percent of Canada’s thirty Chinese-language papers, almost all of 
Australia’s twenty papers, and 80 percent of Japan’s thirty papers received PRC funds.

35  Zhang, Dawei (张大卫). “宣传和推动反独促统是海外华文媒体的光荣使命.” 第三届世界华文传媒论坛学术集锦.  
世界华文传媒网.” September 22, 2005.

36  Wayne Lin (林文).

37  “美国《文学城》网站 CEO：想给重庆开一个关注度较高的栏目.” China Daily. September 17, 2011. www 
. chinadaily . com . cn / dfpd / chongqing / 2011 - 09 - 17 / content _ 3809264 . html.

38  “Yu Pun-hoi.” Wikipedia. https:// en . wikipedia . org / wiki / Yu _ Pun - hoi.

39  He Pin.

40  “Chinese-American Journalist Says Wife Kidnapped By China.” Associated Press. January 17, 2018. 
https:// www . cbsnews . com / news / china - wife - chinese - american - journalist - chen - xiaoping . The businessman 
is identified in this story as Guo Wengui.



100

Media

41  “首届华文传媒论坛将如期开幕 (The First Forum on the Global Chinese Language Media Opens as 
Scheduled).” China News Service. September 14, 2001. http:// www . fcm . chinanews . com . cn / 2001 - 09 - 14 / 2 / 91 
. html.

42  Yang, Kaiqi. “78 位海外华文媒体负责人聚北京研修 (78 Executives of Overseas Chinese Language Media 
Gathers in Beijing for Seminar).” China News Service. May 11, 2015. http:// www . chinanews . com / hr / 2015 / 05 
- 11 / 7267777 . shtml.

43  “北京奥组委在纽约召开华文媒体见面会 刘淇出席.” 新华网.” November 2, 2007. http:// news . xinhuanet . com 
/ sports / 2007 - 11 / 02 / content _ 6998448 . htm.

44  Zhang, Qiaosu. “中国新闻社海外中心” (the China News Service Overseas Center).” Xinhua. November 2, 
2007. August 26, 2016. http:// news . xinhuanet . com / zgjx / 2007 - 11 / 02 / content _ 6998084 . htm.

45  Interview with Peter Wang, publisher of New York edition of Vision Times.

46  Zhang, Chi. “WeChatting American Politics: Misinformation, Polarization, and Immigrant Chinese 
Media.” Tow Center for Digital Journalism. April 19, 2018. https:// www . cjr . org / tow _ center _ reports 
/ wechatting - american - politics - misinformation - polarization - and - immigrant - chinese - media . php.

47  This has led some like Zhang to question whether or not WeChat is at least tacitly supporting the 
creation of fake news about the United States.

48  Yan, Dongsheng (翟东升). “外宣工作脱困.” IT 经理世界. July 5, 2006. http:// www . ceocio . com . cn / 12 / 93 / 148 
/ 165 / 6876 . html.

49  Li, Haiming. My 35 Years in CCTV. China Democracy & Rule of Law Publishing House. 2013.

50  James Peck.

51  Huang, Youyi (黄友义). “时代的创新：与美国合作出版的往事.” 中国网. November 2, 2009. http:// www . china 
. com . cn / culture / zhuanti / wwj60n / 2009 - 09 / 02 / content _ 18450217 . htm.

52  Gao, Charlotte. “Foreign Journalists in China Say Life Increasingly Harder in 2017.” Diplomat. February 3, 
2018. https:// thediplomat . com / 2018 / 02 / foreign - journalists - in - china - say - life - increasingly - harder - in - 2017 .

53  Smith, Craig S. “The New York Times vs. the ‘Great Firewall’ of China.” New York Times. March 31, 2017. 
https:// www . nytimes . com / 2017 / 03 / 31 / insider / the - new - york - times - vs - the - great - firewall - of - china . html.

54  Demick, Barbara. “The Times, Bloomberg News, and the Richest Man in China.” New Yorker. May 5, 2015. 
https:// www . newyorker . com / news / news - desk / how - not - to - get - kicked - out - of - china.

55  “Bloomberg and the China Center for International Economic Exchanges (CCIEE) Announce . . .” 
PRNewswire. May 15, 2018. https:// prn . to / 2OCNvbR.

56  Interview with VOA staff.

57  As head of this VOA service, Sasha Gong pared down the budget for Cultural Odyssey and reapproved 
funding for more hard-hitting pieces on modern Chinese history and a program, Histories Mysteries, was 
started. With its reports on the famine during the Great Leap Forward, the suppression of the Falun Gong 
religious sect of 2001, and the June 4th crackdown on pro-democracy protesters of 1989, the program 
became popular among viewers in China. However, Gong’s time at the head of the service ended in 2017, 
after she and VOA management had a falling-out over an interview VOA was doing with Chinese billionaire 
dissident Guo Wengui. Gong had arranged the interview to air on VOA’s TV channel on April 19, 2017. VOA 
advertised the interview, which was going to be live, on its website beforehand. Prior to the interview, 
however, the Chinese government warned VOA’s correspondent in Beijing of serious repercussions should 
the interview air. Chinese embassy officials also contacted VOA in Washington threatening retribution. 
Despite concern from VOA’s management, Gong went ahead with the interview. While circumstances 



101

Section 6

surrounding what happened next are murky, VOA’s management ended up pulling the plug on the interview 
in the middle of a live broadcast. Gong and several other employees were suspended and subsequently 
fired for insubordination. Gong is contesting her dismissal through the Broadcasting Board of Governors, 
while VOA management denies that it was responding to Chinese pressure to stop the interview or 
fire Gong.

Chinese authorities have used both a charm offensive and tougher tactics to deal with both VOA and 
Radio Free Asia. China’s retaliation goes far beyond trying to block their transmissions into China. Security 
officials from the PRC government have been involved in a campaign of intimidation against some VOA 
and RFA staffers and their family members. In early 2018, relatives of some Uighur reporters on Radio Free 
Asia were detained by Chinese authorities in Xinjiang province. VOA’s Mandarin service has approximately 
one hundred employees. Although many of them write under pseudonyms, it appears that Chinese state 
security knows who they are. Five Chinese staff members interviewed for this report said that while visiting 
family in China they had been contacted by representatives from state security who have impressed upon 
them the necessity to change how they have reported on China. In one case, a young woman who is in 
the United States on a journalist visa and who does not yet have American citizenship was threatened 
with imprisonment during a visit last year to China if she did not reveal the names of her editors. She did 
so. In some cases, those affected have contacted the security department at the Broadcasting Board of 
Governors. In other cases, worried about potential Chinese retribution against family members still in 
China, they have not.

58  Interview with FCC official.

59  O’Keeffe, Kate and Aruna Viswanatha. “Justice Department Has Ordered Key Chinese State Media 
Firms to Register as Foreign Agents.” Wall Street Journal. September 18, 2018. https:// www . wsj . com 
/ articles / justice - department - has - ordered - key - chinese - state - media - firms - to - register - as - foreign - agents 
- 1537296756 ? mod = hp _ listc _ pos4.

60  Stubbs, Jack and Ginger Gibson. “Russia’s RT America Registers as ‘Foreign Agent’ in US” Reuters. 
November 13, 2017. https:// www . reuters . com / article / us - russia - usa - media - restrictions - rt / russias - rt 
- america - registers - as - foreign - agent - in - u - s - idUSKBN1DD25B.

61  O’Keeffe, Kate and Aruna Viswanatha. “Justice Department Has Ordered Key Chinese State Media 
Firms to Register as Foreign Agents.” Wall Street Journal. September 18, 2018. https:// www . wsj . com 
/ articles / justice - department - has - ordered - key - chinese - state - media - firms - to - register - as - foreign - agents 
- 1537296756 ? mod = hp _ listc _ pos4.



102

Media


