
APPENDIX 3

Chinese-Language Media Landscape

Official and Semi-Official Chinese-Language Media

By 2018, all of the major official Chinese media outlets had embedded themselves 

deeply into the communications and broadcasting infrastructure of the  

United States.

•	 CCTV or CGTN (English and Chinese), the semiofficial Hong Kong–based 

Phoenix TV, and a few Chinese provincial TV channels are available in add-on 

packages of two major satellite TV providers in the United States, DISH Network 

and DIRECTV. CCTV channels (English and Chinese) are in the cable systems of 

all the major metropolitan areas of the United States.

•	 The major official Chinese TV networks, including CCTV and major Chinese 

provincial TV networks, and the quasi-official Phoenix TV, are all in the 

program lineups of Chinese TV streaming services that have become popular 

among Chinese communities in the United States. There are four major Chinese 

streaming services in the United States: iTalkBB Chinese TV (蜻蜓電視), Charming 

China (魅力中國), Great Wall (長城平台), and KyLin TV (麒麟電視). All these services 

carry the major official Chinese TV channels, including major provincial 

channels, and are accessible nationwide.

•	 The major official Chinese media organizations, CCTV (CGTN), Xinhua, the 

People’s Daily, and China Daily (the only major official newspaper in English), 

have a heavy presence on all major social media platforms of the United States 

and have many followers. All these outlets use Facebook and Twitter and other 

platforms, even though those platforms are blocked in China.

•	 Quasi-official Phoenix TV (鳳凰衛視), a global TV network with links to the PRC’s 

Ministry of State Security and headquartered in Hong Kong with branches around 

the world, including the United States, also has a substantial presence on all the 

major social media platforms in the United States.



188

Appendix 3

PRC-Funded and PRC-Controlled Media Outlets

The Chinese Communist Party liaises with Chinese-language media mainly through 

the Overseas Chinese Affairs Office of the State Council (or Qiao Ban 侨办). The Qiao 

Ban holds an annual conference on Chinese-language media called the World Chinese 

Media Forum. These media outlets are registered in the United States by US citizens 

or permanent residents, but they might actually be owned by Chinese state-run 

companies.

The Overseas Chinese Affairs Office of the State Council of PRC (中國國務院僑務辦公室) 

appears to directly control the Asian Culture and Media Group (美國亞洲文化傳媒集團) 

in America, which has three media subsidiaries: SinoVision (美國中文電視), the China 

Press (Qiaobao or 僑報), and the Sino American Times (美洲时报). Sky Link TV (天下衛視) 

is another media outlet in the United States. Unlike SinoVision and Qiaobao, it is fully 

owned by Guangzhou Media American Co, Ltd. (美國廣視傳媒有限公司), which in turn 

is owned by GZ Television Media (广州影视传媒有限公司), a Chinese state-owned media 

outlet.

SinoVision

The group’s main TV outlet is SinoVision. It operates two twenty-four-hour channels 

(one Chinese and one English), and it is on the program lineups of cable systems Time 

Warner Cable-73, Verizon FiOS-26, Cablevision-73, and RCN-80, covering about thirty 

million people. Sinovision’s website (美国中文电视, http://www​.sinovision​.net) ranks 

Chinese media social media presence

(E) = English version; (C) = Chinese version

Platform Official Organizations and Subscribers/Followers Quasi-official

CCTV (CGTN) Xinhua People’s 
Daily

China 
Daily

Phoenix TV (fully 
controlled by Chinese 
government)

Twitter CCTV: 532K (E+C) 11.8M (E) 4.54M (E) 1.8M (E) 7K (C)
CGTN: 7.19M (E) 11.6M (C) 221K (C)

Facebook CCTV: 48.04M (E);  
3.44M (C)

46.92M (E) 43.15M (E) 
171K (C)

35.17M (E) 14K (C)

CGTN: 58.28M (E)
CGTN America: 1.2M (E)

YouTube 289K (C) 173K (E) 25K (E) 3K (E) 75K (C)
Instagram 550K (E) 111K (E) 696K (E) 23.5K (E) N/A



189

Appendix 3

twelfth among all the Chinese websites in the United States. Its reporting hews closely 

to China’s official media:

•	 Example 1: On June 27, 2017, the US Department of State, in its annual Trafficking 

in Persons Report 2017, put China at Tier 3, the lowest class. In reporting this 

news, SinovisionNet simply reposted comments from the official website of the 

Ministry of Foreign Affairs of China attacking the human rights record of the 

United States.1

•	 Example 2: In March 2017, the US State Department published its 2016 Human 

Rights Report. SinovisionNet published two stories on this topic. One reported 

the reaction to the story by the Ministry of Foreign Affairs. The other story 

came from Xinhua, which was highly critical of the US human rights situation. 

SinovisionNet also published two reports by the Information Office of the State 

Council of China on America’s human rights record. It did not publish State 

Department’s human rights report.2

•	 Example 3: On the tensions in the South China Sea, almost all the stories posted 

on SinovisionNet are from official Chinese media outlets and websites. They are 

naturally critical of US actions in that area.3

Qiaobao and the Sino American Times

Qiaobao, or the China Press (僑報, http://www​.uschinapress​.com), is the flagship 

pro-PRC newspaper published in the United States. Its website ranks forty-first among 

all the Chinese websites in the United States. Qiaobao was established in 1990. It is 

headquartered in New York City with branches in twelve major metropolitan areas of 

the United States. The Sino American Times (美洲时报) is a free paper and not a major 

media presence in the United States.

Independent Media

Over the course of the last decade, most of the independent Chinese-language media 

outlets in the United States have been taken over by businessmen sympathetic to the 

PRC.

•	 Wenxuecheng (文学城, wenxuecheng​.com) is the most popular Chinese-language 

website in the United States. In 2003, it was purchased by a Taiwanese American 



190

Appendix 3

businessman with business interests in China. There is an unsubstantiated 

rumor that the investment was subsidized by $1 million from the Ministry of 

Propaganda.

•	 Duowei is another online source that was for years an independent Chinese-

language media. It was purchased in 2009 by a pro-PRC Hong Kong businessman.

•	 Mingjing, or Mirror Media, a Chinese-language web presence based in Canada, 

was once considered independent of Beijing’s control but has modified its 

reporting in recent years.

•	 Backchina​.com, (倍可亲, ranked as the fifth most popular Chinese website in 

the United States), was once a staunch critic of China like Duowei. But in 2017 

its editors attended the ninth World Chinese Media Forum in China and its 

reporting became far more positive about the PRC.

•	 Sing Tao Newspaper Group was established in Hong Kong in 1938. In 2001, it 

was purchased by a pro-Beijing businessman.

•	 The World Journal (世界日报) was for years the premier Chinese-language paper in 

the United States. It, too, has softened its stance on the PRC in recent years.

•	 Ming Pao served the Hong Kong-immigrant community. It is another formerly 

independent newspaper that has fallen under Beijing’s control.

•	 Boxun is a Chinese-language news site whose servers are located in North 

Carolina. It was founded by an immigrant from China. Its news is highly 

unreliable.

•	 The Epoch Times (大纪元), the Hope Radio, and New Tang Dynasty TV, remain 

independent of PRC control. They are either owned or operated by adherents 

to the Falun Gong sect, which is banned in China. Their reporting on China 

is uneven.

•	 Vision Times (secretchina​.com) was founded in 2001 as a website, secretchina​

.com, and began publishing a free weekly newspaper in 2005.



191

Appendix 3

NOTES

1 ​ “美国务院欲将中国人权状况调为最差等级 外交部回应.” Sinovision. June 27, 2017. news​.sinovision​.net​/politics​
/201706​/00411546​.htm.

2 ​ “中国国新办发布《2016年美国的人权纪录.” Sinovision. March 9, 2017. news​.sinovision​.net​/politics​/201703​
/00401996​.htm; “中国外交部就美国人权报告涉华内容等答问.” Sinovision. March 6, 2017. news​.sinovision​.net​
/politics​/201703​/00401682​.htm.

3 ​ “航行自由≠ 军事行动自由 中方驳斥对南海问题误读.” Sinovision. February 19, 2018. news​.sinovision​.net​
/politics​/201802​/00431582​.htm; “过年也不消停？美国航母“卡尔森”号春节前南海巡航.” Sinovision. February 13, 
2018. news​.sinovision​.net​/politics​/201802​/00431309​.htm.



192

Appendix 3


