
—-1

—0

—+1

Official and Semi- official  
Chinese- Language Media

By 2018, all of the major official Chinese media outlets had embedded 
themselves deeply into the communications and broadcasting infrastruc-
ture of the United States.

• CCTV or CGTN (En glish and Chinese), the semiofficial Hong 
Kong– based Phoenix TV, and a few Chinese provincial TV chan-
nels are available in add-on packages of two major satellite TV pro-
viders in the United States: DISH Network and DirecTV. CCTV 
channels (En glish and Chinese) are in the cable systems of all the 
major metropolitan areas of the United States.

• The major official Chinese TV networks, including CCTV and 
major Chinese provincial TV networks, and the quasi- official 
Phoenix TV, are all in the program lineups of Chinese TV stream-
ing ser vices that have become popu lar among Chinese communi-
ties in the United States.  There are four major Chinese streaming 
ser vices in the United States: iTalkBB Chinese TV (蜻蜓電視), 
Charming China (魅力中國),  Great Wall (長城平台), and KyLin TV 
(麒麟電視). All  these ser vices carry the major official Chinese TV 
channels, including major provincial channels, and are accessible 
nationwide.

A P P E N D I X  3

Chinese- Language  
Media Landscape

523-78801_ch01_1P.indd   211 3/25/19   2:56 PM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.

T
h

is
 is

 a
n

 u
n

co
rr

ec
te

d
 p

ro
o

f.
 C

h
an

g
es

 m
ay

 o
cc

u
r 

b
ef

o
re

 p
u

b
lic

at
io

n
.



212 Appendix 3

-1—

0—

+1—

• The major official Chinese media organ izations, CCTV (CGTN), 
Xin hua, the  People’s Daily, and China Daily (the only major official 
newspaper in En glish), have a heavy presence on all major social 
media platforms of the United States and have many followers. All 
 these outlets use Facebook and Twitter and other platforms, even 
though  those platforms are blocked in China.

• Quasi- official Phoenix TV (鳳凰衛視), a global TV network with 
links to the PRC’s Ministry of State Security and headquartered 
in Hong Kong with branches around the world, including the 
United States, also has a substantial presence on all the major social 
media platforms in the United States.

PRC- Funded and PRC- Controlled Media Outlets

The Chinese Communist Party liaises with Chinese- language media 
mainly through the Overseas Chinese Affairs Office of the State Coun-
cil (or Qiao Ban 侨办). The Qiao Ban holds an annual conference on 
Chinese- language media called the World Chinese Media Forum.  These 
media outlets are registered in the United States by US citizens or per-
manent residents, but they might actually be owned by Chinese state- 
run companies.

The Overseas Chinese Affairs Office of the State Council of PRC 
(中國國務院僑務辦公室) appears to directly control the Asian Culture and 
Media Group (美國亞洲文化傳媒集”•) in Amer i ca, which has three media 
subsidiaries: SinoVision (美國中文電視), the China Press (Qiaobao or 僑報), 
and the Sino American Times (美洲时报). Sky Link TV (天下衛視) is 
another media outlet in the United States. Unlike SinoVision and Qiao-
bao, it is fully owned by Guangzhou Media American Co. Ltd. (美國廣視
傳媒有限公司), which in turn is owned by GZ Tele vi sion Media (广州影
视传媒有限公司), a Chinese state- owned media outlet.

SinoVision

The group’s main TV outlet is SinoVision. It operates two twenty- four- 
hour channels (one Chinese and one En glish), and it is on the program 

523-78801_ch01_1P.indd   212 3/25/19   2:56 PM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.

T
h

is
 is

 a
n

 u
n

co
rr

ec
te

d
 p

ro
o

f.
 C

h
an

g
es

 m
ay

 o
cc

u
r 

b
ef

o
re

 p
u

b
lic

at
io

n
.



Chinese- Language Media Landscape  213

—-1

—0

—+1

lineups of cable systems Time Warner Cable-73, Verizon FiOS-26, 
Cablevision-73, and RCN-80, covering about thirty million  people. 
Sinovision’s website (美国中文电视) ranks twelfth among all the Chinese 
websites in the United States. Its reporting hews closely to China’s offi-
cial media:

• Example 1: On June 27, 2017, the US Department of State, in its 
annual Trafficking in Persons Report 2017, put China at Tier 3, the 
lowest class. In reporting this news, SinovisionNet simply reposted 
comments from the official website of the Ministry of Foreign Affairs 
of China attacking the human- rights rec ord of the United States.1

• Example 2: In March 2017, the US State Department published its 
2016  Human Rights Report. SinovisionNet published two stories 
on this topic. One reported the reaction to the story by the Min-
istry of Foreign Affairs. The other story came from Xin hua, which 
was highly critical of the US human- rights situation. Sinovision-
Net also published two reports by the Information Office of the 
State Council of China on Amer i ca’s human- rights rec ord. It did 
not publish the State Department’s human- rights report.2

Chinese media social media presence

(E) = En glish version; (C) = Chinese version

Platform Official organ izations and subscribers/followers Quasi- official

CCTV (CGTN) Xin hua
 People’s 
Daily

China 
Daily

Phoenix TV (fully 
controlled by Chinese 
government)

Twitter CCTV: 532K (E+C) 11.8M (E) 4.54M (E) 1.8M (E) 7K (C)

CGTN: 7.19M (E) 11.6M (C) 221K (C)

Facebook CCTV: 48.04M (E); 
3.44M (C)

46.92M (E) 43.15M (E) 
171K (C)

35.17M (E) 14K (C)

CGTN: 58.28M (E)

CGTN Amer i ca: 
1.2M (E)

YouTube 289K (C) 173K (E) 25K (E) 3K (E) 75K (C)

Instagram 550K (E) 111K (E) 696K (E) 23.5K (E) N/A

523-78801_ch01_1P.indd   213 3/25/19   2:56 PM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.

T
h

is
 is

 a
n

 u
n

co
rr

ec
te

d
 p

ro
o

f.
 C

h
an

g
es

 m
ay

 o
cc

u
r 

b
ef

o
re

 p
u

b
lic

at
io

n
.



214 Appendix 3

-1—

0—

+1—

• Example 3: On the tensions in the South China Sea, almost all the 
stories posted on SinovisionNet are from official Chinese media 
outlets and websites. They are naturally critical of US actions in 
that area.3

Qiaobao and the Sino American Times

Qiaobao, or the China Press (僑報), is the flagship pro- PRC newspaper pub-
lished in the United States. Its website ranks forty- first among all the 
Chinese websites in the United States. Qiaobao was established in 1990. 
It is headquartered in New York City with branches in twelve major met-
ropolitan areas of the United States. The Sino American Times (美洲时
报) is a  free paper and not a major media presence in the United States.

In de pen dent Media

Over the course of the last de cade, most of the in de pen dent Chinese- 
language media outlets in the United States have been taken over by busi-
nessmen sympathetic to the PRC.

• Wenxuecheng (文学城) is the most popu lar Chinese- language web-
site in the United States. In 2003, it was purchased by a Taiwanese 
American businessman with business interests in China.  There is 
an unsubstantiated rumor that the investment was subsidized by 
$1 million from the Ministry of Propaganda.

• Duowei is another online source that was for years an in de pen dent 
Chinese- language media. It was purchased in 2009 by a pro- PRC 
Hong Kong businessman.

• Mingjing, or Mirror Media, a Chinese- language web presence 
based in Canada, was once considered in de pen dent of Beijing’s con-
trol but has modified its reporting in recent years.

• BackChina, (倍可亲), ranked as the fifth most popu lar Chinese web-
site in the United States, was once a staunch critic of China like 
Duowei. But in 2017 its editors attended the ninth World Chinese 
Media Forum in China and its reporting became far more positive 
about the PRC.

523-78801_ch01_1P.indd   214 3/25/19   2:56 PM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.

T
h

is
 is

 a
n

 u
n

co
rr

ec
te

d
 p

ro
o

f.
 C

h
an

g
es

 m
ay

 o
cc

u
r 

b
ef

o
re

 p
u

b
lic

at
io

n
.



Chinese- Language Media Landscape  215

—-1

—0

—+1

• Sing Tao Newspaper Group was established in Hong Kong in 1938. 
In 2001, it was purchased by a pro- Beijing businessman.

• The World Journal (世界日报) was for years the premier Chinese- 
language paper in the United States. It, too, has softened its stance 
on the PRC in recent years.

• Ming Pao served the Hong Kong– immigrant community. It is 
another formerly in de pen dent newspaper that has fallen  under Bei-
jing’s control.

• Boxun is a Chinese- language news site whose servers are located 
in North Carolina. It was founded by an immigrant from China. 
Its news is highly unreliable.

• The Epoch Times (”纪絲™), the Hope Radio, and New Tang Dynasty 
TV remain in de pen dent of PRC control. They are  either owned or 
operated by adherents to the Falun Gong sect, which is banned in 
China. Their reporting on China is uneven.

• Vision Times was founded in 2001 as a website, SecretChina . com, 
and began publishing a  free weekly newspaper in 2005.

523-78801_ch01_1P.indd   215 3/25/19   2:56 PM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.

T
h

is
 is

 a
n

 u
n

co
rr

ec
te

d
 p

ro
o

f.
 C

h
an

g
es

 m
ay

 o
cc

u
r 

b
ef

o
re

 p
u

b
lic

at
io

n
.



-1—

0—

+1—

523-78801_ch01_1P.indd   216 3/25/19   2:56 PM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.

T
h

is
 is

 a
n

 u
n

co
rr

ec
te

d
 p

ro
o

f.
 C

h
an

g
es

 m
ay

 o
cc

u
r 

b
ef

o
re

 p
u

b
lic

at
io

n
.


