
Valedictory: Analyzing the Chinese Leadership in an Era of Sex, 
Money, and Power 

 
Alice Miller 

 
This article, my last as Monitor general editor and contributor, offers perspectives 
on the methods of analyzing Chinese leadership politics today.1 

 
On Method 
 
A long time ago, deep in remote spacetime, the China-watching universe was inhabited 
by wizened sages and their apprentices who applied the same analytical method to a 
small body of information from a single source open to all on the road to truth.  That 
method rested on a set of premises and a logic that culture heroes in the even more 
remote past originally had derived to analyze the politics and foreign policy of Nazi 
Germany and the Soviet Union.  As later extended and applied to affairs in the PRC, that 
analytical approach had its shortcomings.  But it also scored signal successes in an era 
when no other method or significant body of information was available. 
 
Then a lot of stuff happened.  The United States established diplomatic relations with 
Beijing, opening up to a broad range of interactions, permitting access to previously 
denied sources, and providing new avenues of research in understanding current trends in 
Chinese politics and foreign policy.  Meanwhile, the fount of the old wisdom--PRC 
media--evolved.  They abandoned the staid, stupefying uniformities that made the old 
analytical ways feasible in favor of splashy advertising, racy stories, and sensationalist 
reporting.  In this new era, the old ways were set aside and, with the passing eons, are 
now only dimly remembered by a few elderly sages.  The result has been a degraded age 
of analytical disorder populated by all sorts of cow ghosts and snake spirits, an outcome 
that, surely, Confucius himself would have lamented as paralleling his own. Regrettably, 
in these days tender analysts have lost sight of the eternal Way of media analysis and so 
succumb to the irresistible charms of the sirens of uncertain insight, the Beijing rumor 
mill and the Hong Kong China-watching press. 
 
This is surely an analytical tragedy.  But, heeding the example of past worthies such as 
Han Yu and Ouyang Xiu, it is also one that a new movement to “restore the ancient 
ways” may repair.  Despite the sweeping changes in PRC media, the premises that 
enabled the ancient logic of China-watching still hold. Therefore, the old analytical ways 
may still reward those who have the patience, diligence, and insight required to apply 
them.  Thus again may the Way ascend into view and an age of enlightenment prevail.   
 
Now and Then 
 
It should not surprise that Western students of contemporary Chinese affairs have doubts 
about the continuing utility of traditional media analysis methods.  Today, students of 
contemporary Chinese leadership politics and foreign policy encounter a diversity of 
sources and avenues of analysis.  Thanks to Beijing’s acceptance into the international 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 2 

community in the early 1970s as the legitimate government of “China,” to the 
normalization of U.S.-China relations in 1979, and to the sweeping changes in Beijing’s 
approach to economic and other international interactions in the post-Mao period, 
Western analysts have gained routine access to many of the institutions that interact in the 
PRC political order.  Access to Chinese academics, diplomats, think-tank researchers, 
mid- and sometimes high-level bureaucrats, and some leaders frequently provides direct 
insight into the perspectives of participants in China’s political processes that were not 
feasible, for Americans at least, in the first three decades of the PRC.  The information 
that this access has provided is valued because it seems unencumbered by the screens of 
the secrecy and censorship that inform the PRC media and because the personal 
perspectives of the informants lend a realistic feel to the dynamics of Chinese politics that 
intuitively enhances its credibility. 
 
Perhaps the most visible manifestation of this access has been the vastly expanded 
community of Western reporters in Beijing and elsewhere in China working for major 
wire services, newspapers, and television networks since the 1970s.  Their reporting now 
provides a steady stream of information that attests to the energy with which they have 
exploited the enhanced access Beijing has permitted the international community.  
Perhaps the most dramatic index of this development may be the scant reporting on the 
April 1976 Tiananmen demonstrations and their suppression as compared to the 
voluminous, minute-by-minute reporting—with vivid television footage—of the April-
June 1989 Tiananmen demonstrations and the massacre that followed.  In the old days, 
during the Cultural Revolution, Western analysts had to rely on a few Japanese reporters 
going out late at night and wearing lighted coalminer helmets to read and copy Red 
Guard wall posters denouncing the latest leadership victims of Mao’s animus.  Those 
days are long gone. 
 
Meanwhile, the changes in China’s interactions with the world also provided access to 
local politics and broader Chinese society itself—areas of research interest largely denied 
to Americans until the 1970s except through émigré interviews in Hong Kong and 
elsewhere.  Among academic specialists in particular, this new access spawned a major 
industry focused on understanding state-society interactions at local levels in both the 
urban wards and rural villages through direct study.  As invaluable as these studies have 
been, they have come at the opportunity cost of declining interest in elite politics and an 
unwillingness to expend the tedious labors required to study it. 
 
A second important channel of information has been the reporting on current affairs by 
the independent Hong Kong media.  Hong Kong has long been an important China-
watching venue—before the 1970s, it was the center for such work by Americans—and 
Hong Kong’s independent press was always a source of insight into the PRC’s politics.  
In the late 1970s, however, a new array of China-watching magazines emerged to 
supplement longstanding sources like the South China Morning Post and 明报 Ming Bao.  
Magazines such as 争鸣 (Contending), 七十年代 (The Seventies) (later 九十年代 The 
Nineties), 动向 (Trend), 广角镜 (Wide Angle Mirror), 镜报 (The Mirror), and others carried 
a steady stream “inside stories” of Beijing politics derived from the writers’ contacts in 
Beijing and elsewhere.  The number of these publications has declined since Hong 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 3 

Kong’s reversion in 1997.  Always tantalizing in their intimate detail, these publication’s 
stories drew on the leaks, rumors, anecdotes, speculations, and sometimes fantasies and 
outright fabrications of the kind that circulate about leadership politics in all great power 
capitals.   
  
Finally, PRC media themselves changed.2  Since the beginning of the Deng era, China 
has witnessed an explosion in the kind, number, and diversity of media sources available 
for analysis.  In step with the Deng leadership’s reorientation of industry toward 
production of consumer goods, mass production made televisions a new medium 
available to most urban and many rural audiences.  Meanwhile, television programming 
kept pace with the new audience.  In 1985, PRC television stations broadcast 65,954 
hours of news programs; by 1990 this number had doubled, to 135,532 hours; and by 
1995, news programming was nearly six times the 1985 figure, at 353,368 hours. By 
2015, total television news programming totaled a staggering 2,520,624 hours.3  Radio 
broadcasting—long a major medium in the PRC--also expanded dramatically in the 
reform era. 
  
But the most daunting development for media analysts in the reform period has been the 
explosion in print media.  The sheer number of publications available in China has 
overwhelmed bibliographic control and the capacity of individual analysts to review in 
tracking trends in PRC foreign policy and leadership politics, as the following table 
suggests: 
 
Table 1: Newspaper, Magazine, and Book Publishing, 1952-2015 

Year Newspaper Titles Magazine Titles Book Titles 
1952 296 354 13,692 
1957 364 634 18,660 
1962 273 483 8,305 
1965 343 790 12,352 
1970 42 21 4,880 
1975 180 476 13,716 
1980 188 2,191 21,621 
1985 698 4,705 45,602 
1990 773 5,751 80,224 
1995 1,049 7,583 101,381 
2000 2,007 8,725 143,376 
2005 1,931 9,468 224,473 
2010 1,939 9,884 328,387 
2015 1,906 10,014 475,768 

 
Source: 中国统计年鉴 1996 （China Statistical Yearbook 1996, Table 18-67, 693; and中国统计年鉴 
2016 (China Statistical Yearbook 2016), Table 23-2. 
 
These crude numbers detailing the explosion of print media mask the diversity of 
publications that have become available to Western analysts.  In part, these numbers 
reflect the fact that in the 1980s, as state subsidies for publishing houses declined, 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 4 

publishers increasingly had to produce books, magazines, and tabloid newspapers that 
were commercially viable in a mass market.  Much of the content of many of these new 
publications has been sensationalistic and intended primarily to sell.  Such publications 
have been of debatable analytical value, even when the topics were not just about sex, 
celebrity, and violence and were intrinsically political.  The prime example here is 环球时
报 and its English-language edition Global Times, which is owned by the publishers of 
the foremost party newspaper People’s Daily. 

 
Nevertheless, some fraction of the volume of publications that has become available is of 
analytical value.  Virtually every topic of conceivable interest to students of Chinese 
politics and policy now has specialist periodicals devoted to it.  This diversity includes 
publications on previously sensitive topics like foreign affairs and military issues.  Since 
the early 1980s, previously restricted specialist publications dealing with various aspects 
of international affairs—journals such as 美国研究 (American Studies) and 台湾研究 
(Taiwan Studies)--and new publications such as 中国外交 (Chinese Diplomacy) became 
openly available.  In military affairs, the Academy of Military Science’s premier journal 
中国军事科学 (Chinese Military Science) became available for home delivery to Western 
students of the PLA.  In the 1990s, PRC media began routinely to carry opinion pieces by 
the growing community of foreign policy and national security specialists in China that 
frequently offered competing and clashing perspectives on various international issues, 
raising fundamental questions among Western analysts about what political authority to 
attach to them in Beijing’s policy process. 
 
These traditional media sources were completed since the mid-1990s by the explosive 
growth of China’s Internet.  The proliferation of websites hosted by news agencies such 
as Xinhua and publishers of official print media has given immediate access to streams of 
information and commentary far surpassing anything that was easily accessible by 
traditional means.  Also, the steady growth in websites sponsored by party and state 
institutions at all levels has incrementally aided access to sources previously inaccessible. 
These official sources have been complemented by an ocean of websites representing 
think tanks and academic journals, as well as sites hosting tolerated political commentary, 
wikis, chat rooms, and blogs, that present observers of contemporary Chinese affairs with 
a previously unimaginable tangle of avenues of information.  And since the mid-2000s, 
the advent of social media has provided access to torrent of comment and sentiment from 
society itself.   
 
An Embarrassment of Sources 
 
The proliferation of sources for analyzing PRC politics and foreign policy has brought 
obvious rewards, but it has also entailed costs.  Nowadays, confronted with the sheer 
volume of information available from direct access to China’s political players, from the 
community of Western academics and correspondents in China, from the independent 
Hong Kong press, and from PRC media and the internet, no individual analyst can hope 
to establish control over the entire field and generalize as was possible to do in an earlier 
era.  Increasingly, students of Chinese affairs specialize in narrow areas and seek to 
establish familiarity with those sources most directly relevant to their interests.  As a 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 5 

consequence, the China-watching community suffers from a contemporary variety of 
what Chairman Mao might have described as “mountaintopism” (山头主义): analysts have 
command over their parochial base area of interest but lose track of the overall picture.  
In many respects, analysts today seem to talk past each other because they specialize in 
narrower fields and draw on bodies of evidence with which those working in other areas 
are not familiar. 
   
In addition to the proliferation of sources available to Western analysts, changes in 
Chinese political discourse have seemed to challenge the usefulness of traditional media 
analysis methods.  With the reformulation of the CCP’s “general task” at the watershed 
Third Plenum in December 1978 from “waging class struggle” to promoting China’s 
economic modernization, the ideologically charged jargon of the Mao years gave way to 
a language that sounds pragmatic, apolitical, and more like our own.  As new 
technocratic generations of Chinese leaders have taken the helm, leadership speeches and 
reports sounded more and more like they could have been drafted by experts at the 
RAND Corporation than by party hacks. 
   
It is also fair to say that Chinese politics has gradually become more transparent through 
the Deng years down to the present.  The leadership of party General Secretary Hu Jintao 
and Premier Wen Jiabao advertised transparency in decision-making explicitly as part of 
their effort to improve “intra-party democracy” and increase public confidence in the 
regime.  While seeming to shut down the Hu era’s experiments in inner-party democracy, 
Xi Jinping has nevertheless affirmed transparency in party and state affairs, and the party 
under his leadership has adopted new regulations stipulating enhanced publicity to 
meetings and other events.  Increased openness about the regime’s politics, of course, 
goes back to the beginning of the Deng era, when PRC media began to carry more 
detailed accounts of major party and state meetings than had been the case in the later 
Mao years.   
  
In ancient times, the situation was just the reverse.  Down to the 1970s, because of the 
lack of U.S.-China diplomatic relations, most American students of contemporary 
Chinese affairs could not legally travel to the PRC and interact with participants in 
China’s political order at any level.  Apart from occasional accounts by “old friends of 
China” like Edgar Snow, few Westerners gained access to China’s leaders.  Efforts to 
interview émigrés in Hong Kong more frequently shed useful light on local conditions 
than they provide insight into the workings of the leadership in Beijing. 
  
Because of the poverty of alternative sources, PRC media were by far the most important 
source of insight into leadership politics and foreign policy.  The number and diversity of 
PRC media were sufficiently small that the American government’s Foreign Broadcast 
Information Service and the UK’s BBC could manage to translate virtually everything 
relevant to contemporary political analysis.  As poorly illuminated as the big picture may 
have been at various times, therefore, it was nevertheless feasible for most analysts to be 
generalists.  In contrast to the entrenched “mountaintopism” of analysis today, most 
analysts in ancient times could read and establish intimate control over all of the available 
data.  In contrast to the multiplicity of methods employed today, they all applied the same 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 6 

traditional methods of media analysis, even if they disagreed among themselves over how 
to interpret the data. 
  
Given this evolution over the past 40 years, it is not surprising that the techniques of 
media analysis that once were the stock in trade of China-watchers have withered and 
that doubts have emerged about whether the traditional methods of media analysis still 
apply.  In an era when media have proliferated, when media treat formerly sensitive 
topics with a degree of openness unthinkable in earlier periods, when diverse voices are 
more clearly audible, and when party control over media has seemed to wither, it may 
seem reasonable to ask whether the old rules still apply. 
 
The Way of the Ancients 
 
The methods of media analysis that were long the mainstay of China-watchers are a 
variant of methods developed to exploit Nazi German propaganda during World War II 
and to analyze politics and foreign policy in the former Soviet Union.  Essentially 
kremlinology with Chinese characteristics, “propaganda analysis” of PRC media has 
been called “Pekingology,” a name that never quite established itself.4  Although its 
practitioners sometimes emphasized its Chinese characteristics by comparing it to the 
reading of oracle bones in ancient China and to “reading tea leaves” in modern times, 
analysis of PRC media nevertheless shared the basic premises with its predecessors.5  As 
classically summarized by Alexander George, these premises entail: 
 

• The use of the media by the regime elite as an instrument of policy; 
 

• Coordination of media reporting and commentary to reflect regime policy goals 
and intentions; and 
 

• Centralized control and review of all media and their content by the regime. 
 

These premises, George posited, warrant the conclusion that, in regimes having 
controlled media, media decision-making is subordinate to political decision-making.6 
 
From that conclusion comes a logic and method of media analysis.  If the content of the 
media reflects the political purposes of the regime, then one may reason backwards by 
examining the content of the media and infer the political purposes of the regime.  Close 
examination of how information is presented and what lines of editorial commentary are 
offered in regime-controlled media makes possible valid inferences about the regime’s 
policy purposes and strategies.   
  
For all of the Mao period and well into the Deng Xiaoping reform era, these premises and 
the logic and methods they recommended held up well.  They were intrinsic in the place 
of China’s media in the broader structure of political communications that served the 
political decision-making process.  To appreciate this, it is useful to examine the role and 
characteristics of the public media alongside the other elements of the political 
communications universe in China. 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 7 

  
Historically, down through the Deng years, there were two basic components of China’s 
system of political communications, each of which served different roles in the political 
process.7  One component was the public (公开) media--enormous array of broadcast, 
electronic, and print sources that conveyed information and commentary for mass 
consumption domestically and internationally.  These media included: 
 

• Radio Beijing, which in the 1980s broadcast domestically in two parallel channels 
and internationally in 38 foreign languages and five Chinese dialects, and the 
national network of provincial and municipal radio stations, which routinely 
channeled news programs fed from Radio Beijing. 
 

• The Xinhua News Agency, which transmitted news reports and commentary for 
publication in newspapers and other print publications in Chinese and several 
foreign languages, including English, Japanese, Russian, and French, and its 
associated news services for Hong Kong and overseas Chinese communities—the 
Zhongguo Xinwenshe and the Zhongguo Tongxunshe. 
 

• CCTV, the national television network, together with the provincial and 
municipal television stations that expanded rapidly in the 1980s; and 
 

• Print media, including the newspapers, magazines, and books whose proliferation 
in the Deng era is reflected above in Table 1. 
 

Alongside the public media for mass consumption was a parallel realm of political 
communications, the “internal” (内部) publishing system.  Although the internal 
publications system was difficult to chart authoritatively from the outside, sufficient 
numbers of examples have been collected by individual scholars and deposited in 
libraries to allow tentative generalization.  The internal publishing system encompassed 
an enormous array of publications that includes periodical newspapers and journals and 
books.  Some of these publications had huge circulations.  For example, Reference News 
(参考消息), the four-page daily tabloid compilation of straight translations of foreign news 
reports on topics of general political and foreign affairs interest, had a circulation that in 
the 1970s larger than that of the CCP’s public mouthpiece, People’s Daily.  The internal 
publishing system also produces a huge array of unit periodicals that carried specialist 
articles analyzing policy topics and political issues, such as the Central Party School’s 
journal 理论动态 (Theoretical Trends), as well as books of collected leadership speeches, 
documentary compilations, political memoirs, specialist studies, and translations of 
foreign works. 
  
The parallel realms of internal and public of political communication appeared to be of 
comparable scale and variety.  But they contrasted in two fundamental ways--with 
respect to dissemination and content.  First, dissemination of the internal media was 
restricted to authorized channels, while dissemination of the public media was 
unrestricted, accessible to anyone.  The degree of control over dissemination of internal 
publications probably varied considerably, and some easily found their way outside 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 8 

authorized channels.  But all carry some form of advisory warning against public 
circulation, and they were distributed under work unit controls or in authorized 
repositories, such as segregated sections of Xinhua bookstores requiring appropriate 
credentials to enter.  No such restrictions—by definition—constrained access to public 
media. 
  
Second, judging by available examples, the content of internal publications is relatively 
open and uncensored, while the content of the public media is controlled and subject to 
censorship.  The degree of control and level of scrutiny of the content of the public media 
varies widely, depending on the particular medium and the significance of the topic.  
Some commentary and reporting receive only limited editorial scrutiny and depended on 
self-censorship on the part of the item’s author.  But other statements and editorial 
comment routinely receive very high-level scrutiny by the political leadership itself, 
including by the paramount leader. 
  
No authoritative Chinese explanation for the existence of these two parallel realms of 
political communication has been offered.  However, the contrasting controls over 
dissemination and content in the internal and public media suggest an answer in the 
distinctive roles each played in the political process.  The internal media are restricted in 
dissemination, not content, and the diversity of opinion disseminated in these media is far 
broader because it is not public.  The speeches, articles, and translations that are 
published there are disseminated not because they reflect the authoritative positions of the 
editors of the particular medium, its sponsoring institution, or of the party leadership, but 
because they are intended to facilitate the political decision-making process by providing 
information and competing perspectives that inform deliberation of policy alternatives. 
  
In contrast, the public media are controlled with respect to content, not dissemination, 
and so the diversity of viewpoint there is far less diverse and explicit because the content 
of these media are public.  The content of the public media does reflect in some degree 
the authoritative position of the medium and, ultimately, the regime leadership.  The 
purpose of the public media is not to facilitate policy deliberation on the way to 
informing a new political decision, but to enunciate the party’s “line,” to explain the 
regime position once a policy decision has been made and to enlist and mobilize public 
acquiescence, if not support behind it. 
  
It is this ever-present element of control that accounts, among other things, for the 
amazing (and often stupefying) consistency of the public media.  To cite a trivial but 
nevertheless instructive example, after Premier Zhou Enlai enunciated them at the Third 
NPC in December 1964 and again at the Fourth NPC in January 1975, the “four 
modernizations”—the call to create in China a “modern agriculture, industry, science and 
technology, and national defense”—were always recited in precisely the same order.  
Never were they cited in the public media in a different order or in a haphazard manner 
(“modernize industry, national defense, and whatever the other two are,” etc.).  Never 
until February 1981, that is, when PRC media suddenly altered the order, placing industry 
first and agriculture second.  Thereafter, reference to the “four modernizations” has 
always listed “a modern industry, agriculture, science and technology, and national 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 9 

defense” as the regime’s goal.  No authoritative explanation emerged to explain this 
change, leaving us to speculate about the reason, but the consistency of the new 
formulation underscores that it was purposeful. 
  
From a process perspective, the internal media served the input side of the political 
decision-making process, while the public media served the output side.  From the 
perspective of Leninist democratic centralism, the internal media served the “democratic” 
side of the policy process—where anyone with appropriate standing and expertise may 
offer their individual perspective.  The public media served the “centralism” side of the 
concept, by which everyone is obliged to adhere to the leadership’s decision once it was 
made, whether they agreed with it personally or not.  In simplest formulation, the internal 
media provided the news and views necessary to making an informed decision, while the 
public media provided the “line” on any given issue. 
  
From this broad structural perspective of the place of the public media in China’s 
political process, it is apparent that the general premises of propaganda analysis laid out 
by George and others working on other regimes held true in the PRC case.  Because the 
PRC’s public media served as instruments of CCP policy, their content served the agenda 
of the regime.  By rigorously scrutinizing the content of the media, one could infer the 
regime’s goals and strategies.  By this logic, all aspects of the output of PRC public 
media—their format, themes, and emphases, placement and priority--reflected deliberate 
editorial decisions informed by the CCP leadership’s priorities. 
 
The methods derived from these premises and traditionally employed to analyze PRC 
media are similar to those used to analyze the controlled media of the Nazi German, 
Soviet, and other communist bloc regimes and adapted to suit Chinese characteristics.  
They involve: 
 

• Rigorous examination of official statements and authoritative editorial 
commentary to identify the Chinese leadership’s prevailing consensus—its “line--
on any given issue of analytical interest; 
 

• Comprehensive comparison of leadership speeches, official statements, and 
commentary conveyed in PRC public media to search for variations and 
deviations from the prevailing line that indicate changes in policy emphasis, 
signal forthcoming shifts in the line, or possibly reflect political disagreement 
with the line; 
 

• Attention to the formal aspects of presentation in PRC media—the level of 
official statement or editorial vehicle, the prominence, and other choices in 
presentation—to assess the authority of a particular item; and 
 

• Comparison of the versions of leadership speeches, documents, and commentary 
from other media reported in PRC media with their originals, whether foreign and 
domestic, wherever possible to infer the priorities reflected in what was reported 
versus what was not. 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 10 

 
Properly performed, this kind of political analysis has always required several things.  In 
particular, it demands: 
 

• Comprehensiveness and precision: Being as precise as possible about all 
aspects of what is said and how and where it is conveyed in the public media 
goes a long way toward narrowing the range of valid inferences that may be 
drawn about the political purposes that drove the editorial decisions that went 
into it. 
 

• Large files and long memories: Judging the importance of a new statement or 
commentary and recognizing the politically meaningful elements that it may 
contain require thorough familiarity with the prevailing party line on the topic 
and the prevailing media practices and routines. 
 

• Interpretive judgment and experience:  The validity of analytical inferences 
rests on familiarity with the broader political context in which the public 
media operate and on sensitivity to the evolution of the jargon of political 
discourse and to the alternative meanings of key concepts over time and in 
different circumstances.  Propaganda analysis is foremost an exercise in 
hermeneutics, akin to the humanistic methods of evaluating documentary 
evidence by historians and appreciating texts in literary criticism; it is not a 
mechanical exercise driven by “scientific” nomothetic ambitions.   
 

Propaganda analysis of Chinese media in the past was always labor intensive and 
frequently tedious.  It had serious limitations in its capacity to penetrate the workings of a 
secretive leadership and its agenda.  But it also scored major successes in an era when 
other means of analysis were not possible.  It detected the tensions and controversies in 
the early 1950s that later blossomed into the Sino-Soviet split, and it unraveled the 
clashes of ideological principle and national interest that irretrievably fractured the 
international communist movement and that brought Moscow and Beijing to the point of 
war.  It enabled Western analysts to follow the twists and turns of the Cultural 
Revolution, and it allowed them to read the intricate signaling that presaged the Sino-U.S. 
rapprochement in the watershed 1968-1972 period.  It tracked the politics of Deng 
Xiaoping’s transformation of the CCP’s ideological commitments and his capture of the 
party’s agenda at the December 1978 Third Plenum, and it made it possible to follow the 
oscillations between reform and retrenchment in the 1980s and 1990s. 

 
Is It Still Possible? 
 
Is propaganda analysis of leadership politics still feasible in an era that has seen major 
changes in PRC media?  Do the premises of the traditional approach still hold?  And do 
the old methods still apply?  Some of the new aspects of the present political 
communications environment do not invalidate the traditional approach.  The advent of 
social media, for example, offers useful insight into the changing moods and tensions in 
Chinese society, among other things.  But their relevance to leadership analysis is limited 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 11 

at best.   The “internal” (内部) realm of publications has seen much of its previously 
restricted content move into the public arena.  Reference News, for example, is now an 
openly available publication with its own website.  But the role of the system in 
disseminating leader speeches, documents and alternative viewpoints in ongoing policy 
debates within a channel of restricted access persists.  
 
But in other respects, at first glance at least, the evolution of PRC media over the past 
two decades might invite skepticism regarding these questions.  Three major trends in 
PRC media during the reform era raise questions about the continuing validity of the 
premises of traditional propaganda analysis today.   
 
One trend is commercialization of print media, which has introduced a degree of 
pluralism and selective autonomy that was not present earlier.8  Party decisions in the 
1980s to cut state subsidies to publishing houses meant that they had to begin producing 
newspapers, magazines, and books that are commercially viable.  Increasingly, Chinese 
publishers have had to produce products that sell by catering to the tastes and interests of 
mass readerships, not products that reflect the political agenda of the party leadership. 
  
The consequence of media commercialization has been the emergence of books and 
periodicals of staggering variety, focus, and format intended to appeal to readers in 
Chinese society.  It has also meant that publishers and editors make decisions about what 
to publish no longer solely according to political criteria sent down by the party 
Propaganda Department or the party leadership itself, but increasingly according to 
market signals about what sells and what does not.  In those choices, there is an evident 
realm of autonomy that in most cases the political leadership tolerates. 
  
The older print media that were the focus of traditional propaganda analysis continue to 
exist in the midst of this new wave of commercialization.  The ongoing media reform that 
began in 2003 and renewed under Xi Jinping is reducing their number, altering their 
dissemination through mandatory subscription, and consolidating their operations 
through merger.  But newspapers and periodicals produced under the aegis of the 
institutions of the political order continue publication relatively unaffected by the 
emergence of an ocean of publications produced for market.   
 
The result has been the creation of a dualistic public media realm divided between a 
persisting population of institutional newspapers and periodicals and a huge population of 
commercial materials.  Many publishing houses, in fact, produce both types of 
publications.  The question for propaganda analysts is what political significance may be 
attached to media products produced for sale in mass markets? 
  
A second trend has been the professionalization of Chinese journalists, editors, and 
writers.  This development followed naturally from the post-revolutionary transformation 
of the CCP’s foremost task from “waging class struggle”—which politicized expertise—
to China’s modernization—which professionalized expertise.  Comparable trends of 
professionalization have been visible in other categories of labor requiring authoritative 
specialized knowledge, including Chinese scientists, lawyers, educators, and officers in 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 12 

the PLA.  Paralleling developments in these other professions, Chinese media in the 
reform era have increasing employed journalists and editors who have been trained in 
journalism departments in universities or social science academies, who have formed or 
revived professional journalist associations, who have produce professional journals, and 
who operate within hierarchies of professional status. 
  
Accompanying all professions is a professional ethos, a set of ideals that prescribe 
standards of professional behavior that members of the profession are expected to 
embrace in principle if not always in practice.  It is the ethos of journalism that 
potentially challenges instrumental role the media have previously been expected to play 
in politics, and so also potentially challenges the foundational premises of propaganda 
analysis.  Specifically, if the primary responsibility of professional journalists is to tell 
the story straight, without political bias or ideological prejudice, then how can they 
perform at the same time the political role expected of them as instruments of leadership 
policy?   
 
This tension between professional ethos and political role has been visible throughout the 
reform period in professional journals like 新闻战线 (News Front).  On their part, party 
leaders—from Hu Yaobang to Xi Jinping—have consistently underscored the necessity 
for media to remain “mouthpieces” of the party, but they have also sent mixed messages 
encouraging publishers, editors, and journalists to produce materials that appeal to 
Chinese consumers.  For propaganda analysis, the challenge presented by the steady 
advance of professionalism in Chinese media may seem to pose a serious challenge.  
How is it possible to tell when journalists are writing according to their professional 
ideals from when they are writing in service to the political leadership? 
  
A third trend visible in PRC public media, especially in the 1990s, has been the 
emergence of competing perspectives on and alternative approaches to important policy 
sectors.  Debate over policy and politics has always been visible in PRC media, even 
during episodes such as the Cultural Revolution when totalitarian control appeared at its 
highpoint.  Now, however, debate over alternative approaches and policies is explicit. 
  
This trend is particularly striking with respect to foreign affairs, a policy area that 
previously had been tightly controlled to present a façade of unanimity to domestic and 
foreign observers.  Since the mid-1990s, alternative analyses of international events and 
trends by specialists in foreign affairs in the research institutions and university centers 
have become commonplace in PRC media.  Some of these analyses explicitly rebut the 
published perspectives of other experts and offer specific policy recommendations that 
Beijing pursue.   
 
In part, this development is a consequence of the spectacular proliferation of think-tank 
and research institutions in Beijing, Shanghai, and other centers since the 1980s, 
paralleling a comparable trend in the USSR during the Khrushchev era and after.  The 
PRC’s increasingly technocratic leaders value specialist expertise in decision-making, 
and so Chinese academic and think-tank experts advance their careers by pitching their 
ideas and knowledge to the leadership in a manner not altogether alien to the methods of 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 13 

Western academics, Washington public research institutions, and various bandits inside 
the Beltway and beyond.  Among other things, they write position papers, opinion pieces, 
and books that they hope will attract the attention of the political leadership.  In addition, 
some publications addressing foreign policy issues are not products of research 
specialists and, judging from their sensationalist tenor and emotionally charged approach, 
appear to have been published because they sell. 
 
For purposes of propaganda analysis of leadership politics, this trend may also present a 
challenge.  What political significance should be attached to specialist writings on policy 
topics?  Are they published because they reflect the party line on the issue or some 
significant perspective within the political leadership?  Or are they more akin to the 
articles published in journals like Foreign Affairs or op-ed pieces in the New York Times 
and Washington Post in the United States—they were published because they reflect the 
perspectives on the issue of the day of experts in China’s research community and do not 
necessarily carry any political importance until some member of the political leadership 
takes them up?  And, finally, what political significance should be attached to 
publications whose appearance seems to reflect commercial rather than political 
purposes?  What political significance should be attached to books like Song Qiang’s et 
al. 中国可以说不 (A China That Can Say “No”), Qiao Liang’s and Wang Xiangsui’s 超限战 
(Unrestricted Warfare), Wang Shan’s 第三隻眼睛看中国 (Seeing China Through a Third 
Eye), or Liu Mingfu’s 中国梦 China’s Dream, to name a few examples? 
  
As challenging as these questions may seem, they do not ultimately suggest that the 
traditional premises and logic of propaganda analysis no longer hold.  First, the validity 
of propaganda analysis’ methods has never depended on static media practices.  
Propaganda analysis has always had to accommodate change in Chinese and other 
countries’ media.  In the PRC, new media have come and gone over the decades since 
1949, frequently in step with the changing purposes and political agenda of China’s 
leadership.  Varieties of editorial commentary have changed over time.  In its 
authoritative commentary, People’s Daily has always published editorials (社论), but 
“commentator articles” (本报评论眼) attained frequent usage only in the 1970s; “editorial 
department articles” were once the most authoritative vehicles of authoritative comment, 
reserved for extremely sensitive issues of fundamental importance to the international 
communist movement, but they have been dropped almost entirely since the November 1, 
1977 article was published on Mao’s “three worlds” theory.  Media reporting practices 
have evolved, sometimes suddenly.  Changes in China’s media require vigilance on the 
part of the analyst and careful scrutiny to trace them accurately so that they may be taken 
into account, but they do not automatically invalidate the premises of analysis. 
  
A case in point is the changes that commercialization has brought to PRC media since the 
1980s.  It is important to take note of what has changed and what has not.  
Commercialization has had great impact in print media, creating a universe of 
commercially-inspired publications that have been produced for mass markets and 
institutional publications that have been largely untouched by commercial incentives and 
that continue to perform their traditional roles in the political process.  Meanwhile, news 
reporting and commentary via broadcast media has been virtually untouched by the 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 14 

commercial trends that are in evidence in their other programming.  Chinese television 
newscasters may these days wear smart Western suits and trendy colored shirts and silk 
ties, but the content of their reporting still closely conforms to the agenda of the political 
elite. 
  
Even publications produced because they sell must take political strictures into account.  
Editors and writers appear to receive little or no direct political intervention from the 
party’s Propaganda Department in their work, but they nevertheless must constantly 
weigh what will sell against what will get their publications banned and get them into 
political trouble.  As a result, they play what is sometimes referred to as “playing edge 
ball” (打边球)—referring to the attempt in ping pong to hit the ball so that it hits the very 
edge of the table, counting as in but also impossible for one’s opponent to return, seeking 
to publish works that will entice readers but not attract the notice of the political 
authorities.  Numerous occasions when sensationalistic books have been banned and 
gossipy evening tabloid newspapers have been suspended point to instances in which 
publishers and editors misjudged the shifting boundaries of regime toleration. 
 
The conclusion to be drawn is that the regime has relaxed control over some aspects of 
the media for economic reasons, but it retains control over those that remain important as 
instruments of policy and politics.  Even where the regime has withdrawn routinized 
control, it retains the capacity to intervene when its political agenda is violated. 
  
Similarly, the rise of professionalism in Chinese journalism does not necessarily 
jeopardize invalidate the premises of propaganda analysis.  Their professional ethos may 
lead journalists to balk at the instrumental role they are expected to play on behalf of the 
political elite, and instances of this are easily discerned in the insistence with which the 
political leadership asserts that role.  But, as is the case in all professions—in China and 
elsewhere, journalists also depend on the political authorities to defend their status and 
authorize their professional credentials.  This provides incentives for collaboration and 
accommodation with political authority, balancing the tensions professional ideals may 
inspire.9 
  
With respect to both the media pluralism that commercialization has introduced and the 
impact of professionalized journalism, it is noteworthy that trends in China have not 
proceeded as far as they did in the former USSR in the glasnost’ era.  Under Mikhail 
Gorbachev, the relaxation of media controls and abolition of censorship, the rise of 
independent media, and the enshrining of media protections in the 1990 press law 
facilitated the creation of a spectacularly diverse media in the Soviet Union that 
contributed to the complex political dynamics of that period.   
 
But even with that dramatic media revolution, the fundamental tenets of analysis still 
applied.  As a brilliant and highly authoritative Foreign Broadcast Information Service 
analysis report pointed out in April 1991, the media policies introduced under the banner 
of glasnost’ did not alter the instrumental role of particular media essential to the political 
elite even while relaxing controls to permit expression by new forces in the Soviet 
political arena.  “Soviet media,” the report concluded, “continue to supply the essential 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 15 

elements that have long been the grist for media analysis—a record of authoritative 
statements, revealing patterns of emphasis and targeting, esoteric communication that 
requires “decoding” or interpretation, and deliberate slanting of new reports.  With some 
adjustments to fit the new situation, the traditional techniques of media analysis can still 
be used to draw inferences from these elements.”10  
 
Is It Worth The Trouble? 
 
If, after appropriate adjustment and tactical modification, the traditional methods still 
apply to China’s changing media, is propaganda analysis still worth doing?  Are the 
painstaking precision, huge files and long memories, and interpretive judgment and 
experience required to do it well justified by the value of the analytical conclusions they 
make possible regarding leadership politics in China?  Is it worth all the trouble, 
especially when alternative avenues of information have become available?  Both the 
strengths that these analytical methods offer and the weaknesses inherent in many of the 
alternative sources suggest that it is. 
  
Among alternative sources for analyzing leadership politics, for example, the Hong Kong 
China-watching journals11 offer tantalizing accounts that have commonly fed into 
Western analysis of leadership trends in the PRC.  However, as fascinating as these 
accounts are, and without impugning the energy and professionalism of the journalists 
who produce them, their track record in explaining leadership politics—their main topic 
of interest--has not been good.  Articles recounting the same episode in leadership 
politics often differ starkly in storyline and basic facts, including some that are 
demonstrably false.  These accounts may in fact convey some kernel of accurate 
information, but it is usually impossible to separate it from the fantasy, speculation, 
rumors, and fabrications also conveyed among these sources.  
 
In addition, although these accounts do not cite their sources, many appear to be derived 
from the reporters’ contacts among friends, relatives, and acquaintances among low- to 
mid-level officials.  If that is the case, it is reasonable to ponder what people at these 
levels (and even officials much higher) actually know about the activities of the top 
leadership, much less their political machinations.  Anecdotally, my own learned bias has 
been to presume that those among my own contacts who say that they know what’s going 
on in Zhongnanhai actually don’t, while those whose decline to talk about what they 
know likely do.  Similarly, my own experience working in the U.S. government for 18 
years and residing in Washington for more than 30 suggests to me that all sorts of rumors 
and speculations about American political leaders circulate among broader Washington 
officialdom, but very few have even the remotest inkling of what goes on in the Oval 
Office.   
  
Finally, many accounts of leadership politics in the Hong Kong media employ a 
framework to explain Chinese leadership politics that does not seem to accord with 
present political realities.  Many accounts narrate and explain events in terms of a 
factional struggle approach that more closely resembles politics in the late Mao era rather 
than the style of leadership politics that seems to prevail in Beijing today. 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 16 

  
By contrast, media analysis offers the strength that the information that it bases its 
analysis on is unquestionably authentic.  The information conveyed in PRC media may 
not be true, but there is no doubt about the provenance of the information and so its 
authenticity.  The fact that the information may not be true, in fact, is beside the point; the 
fact that it is conveyed by media subject to regime control and so reflects political 
decisions is what makes it analytically relevant. 
  
The media therefore offer an avenue of analysis of enduring value.  Political 
communication is a variety of deliberate political behavior.  All political behavior says 
something about the actors that engage in it.  Given the difficulties attached to other 
sources, methodical analysis of media behavior may therefore provide better insight into 
the intentions and purposes of the secretive CCP leadership whose purposes the media 
reflect. 
 
Notes 
                                                
1 The first section of this essay updates and extends a conference paper written for the Center of Naval 
Analysis and presented on 29 June 2004.  I am grateful to fellow Ming historian (yay!), CNA China Studies 
Director and US Army Col. (retired) David Finkelstein for his assent to my re-purposing it here. 
2 I am not a crank who believes that UFO-borne aliens populated the Earth in an earlier age.  I do not 
believe that the Illuminati are guiding American foreign policy through the Council on Foreign Relations.  
Nor do I believe that tiny numbers painted on road signs along American interstate highways are encoded 
instructions directing blue-helmeted Chinese soldiers under United Nations guise to strategic locations 
from which they may take over the United States.  I do not believe that Jesus will soon return riding on a 
cloud to snatch Bible-believing airline pilots out of their cockpits and God-fearing drivers of automobiles 
from behind the wheel up into the air with him at the sound of a trumpet.  I reject the contention that 
crystals and pyramids have curative powers well understood by the ancient Mayans but no longer by 
reason-besotted early 21st century slaves of the Enlightenment.  And I find ridiculous that the animal and 
bird figures etched into Peru’s Nazca plain were intended to guide ancient aliens to landing sites for their 
inter-stellar craft.  I am a crank, nevertheless, in insisting that the word “media” is a plural noun whose 
singular is “medium” and that “media” consequently requires plural verbs, possessive adjectives, and 
pronouns. 
3  PRC State Statistical Bureau, 中国统计年鉴 1996 (China Statistical Yearbook) (Beijing: China 
Statistical Publishing House, 1996), table 18-75, p.697; and中国统计年鉴 2016, Table 23-2. Table 23-15, 
accessed at http://www.stats.gov.cn/tjsj/ndsj/2016/indexeh.htm. 
4 The term “propaganda analysis” is used in this discussion because it most clearly connotes the premises 
on which this method of analysis operates.  It is preferred to the more widely used term “content analysis,” 
which has been hijacked to describe the social science activity of assessing the content of media 
quantitatively—counting the number of times Lin Biao is mentioned on the front page of People’s Daily, 
for example--to prove what is obvious.   
5 The classic formulation of the foundations of analysis of state-controlled media is Alexander L. George, 
Propaganda Analysis—A Study of Inferences Made from Nazi Propaganda in World War II (Evanston, Ill.: 
Row, Peterson and Company, 1959).  George’s book offered a general framework for political analysis of 
propaganda in countries in which media are state-controlled and assessed the validity of wartime analysis 
of Nazi German propaganda performed by the Foreign Broadcast Information Service (then under the 
Federal Communications Commission) analysts, including George himself, by comparing its conclusions 
after the war with German propaganda goals as recorded in Joseph Goebbel’s diary and other captured 
German records.  
6 Ibid., 20-26. 
 



                                                                                                         Miller, China Leadership Monitor, No.57 

 17 

                                                                                                                                            
7 This discussion ignores a third component of China’s political communications universe, the confidential 
documents system.  That system plays significant roles in the political process, but they may be set aside 
for the purposes of discussing propaganda analysis here. 
8 This trend is very usefully and comprehensively assessed in Yuezhi Zhao, Media, Market, and 
Democracy: Between the Party Line and the Bottom Line (Urbana, Ill.: University of Illinois Press, 1998).  
Professor Zhao draws the compelling political conclusion that commercialization of PRC media does not 
necessarily portend political democratization and that an alternative framework beyond the traditional 
totalitarian command and liberal models of press autonomy is needed.  She does not, however, address the 
issue of how trends of media commercialization affect media analysis for political purposes. 
9 On the political dynamic between professionalism and politics, see Eliot Freidson, Professionalism: The 
Third Logic (Chicago: University of Chicago Press, 2001), 127-141. 
10 “Media Analysis in the Era of Glasnost, Foreign Broadcast Information Service Analysis Report, FB AR 
91-10005, April 5, 1991, i. 
11 Excepted here are the two Hong Kong newspapers 大公報 (Ta Kung Pao) and文匯報 (Wenhui Pao) and 
their respective websites, which are both PRC-owned.  Their content has always been subject to the same 
political controls as other PRC media, though they sometimes convey information not seen in their 
mainland counterparts.  


