
—-1

—0

—+1

When the Xinhua News Agency leased a massive sign in Times Square 
in 2011 and then agreed to a twenty-year lease for a new US headquar-
ters on the top floor of a Broadway skyscraper, it was clear that, as ana-
lyst He Qinglian put it, “The Chinese have arrived.”1 Xinhua’s foray into 
Manhattan was followed by a website of the People’s Daily, the mouth-
piece of the Communist Party, which set up shop in the Empire State 
Building.2

At a time when Western media outlets are challenged by the inter-
net and weakened by uncertain business models, China’s rise as a major 
player in the media landscape around the globe has become all the more 
worthy of attention. The Chinese government’s campaign to “grab the 
right to speak” from Western media outlets and independent Chinese 
voices, which it accuses of distorting news about China and sullying 
China’s image, has come with a rapid expansion of China’s English-
language media operations, a concerted campaign to control overseas 
Chinese-language media, and ongoing efforts to block attempts by 
Western media to contend inside China. Xinhua News Agency journal-
ist Xiong Min summed up the motivation for China’s new campaign in 
2010. “The right to speak in the world is not distributed equally,” she 
wrote. “Eighty percent of the information is monopolized by Western 
media.”3 It was time, she said, to end that monopoly by means of what 
China has called the Grand Overseas Propaganda Campaign (大外宣). 

C H A P T E R  S I X

Media

523-78801_ch01_5P.indd   99 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



100	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

China refers to its attempt to control the narrative about China as a war, 
a huayuzhan (话语站) or a discourse war.

Since coming to power, President Xi Jinping has overseen the inten-
sification of this external propaganda blitz, which was launched in 2007 
by former party general secretary Hu Jintao. As Xi told the Novem-
ber  2014 Foreign Affairs Work Conference in Beijing: “We should 
increase China’s soft power, give a good Chinese narrative, and better 
communicate China’s messages to the world.” 4 This is the task CCP pro-
pagandists have now undertaken in an increasingly fulsome way. On 
February 19, 2016, Xi visited the headquarters of the People’s Daily, Xinhua 
News Agency, and China Central Television (CCTV), where he again 
stressed the importance of external propaganda work.5 At the August 
2018 National Meeting on Ideology and Propaganda, Xi stated: “To 
present good images, we should improve our international communi-
cation capability, tell China’s stories well, disseminate China’s voice, 
show an authentic and comprehensive China to the world, and raise the 
country’s soft power and the influence of Chinese culture.” 6 External 
propaganda work has long been an important foreign policy instrument 
for the Chinese Communist Party and the People’s Republic of China, 
but under Xi it has become a top priority of China’s party-state.

State Media

China’s Communist Party and government have a long history of try-
ing to influence international opinion. Over the years, the themes of its 
external propaganda have varied substantially—usually in parallel with 
dramatic fluctuations in its own domestic political campaigns (运动) and 
related slogans (口号), shifts in ideology (意识形态), meta propaganda nar-
ratives (提法), and substantive elements in China’s diplomacy (外交). 
The shifts in Beijing’s propaganda lines (宣传路线) throughout PRC his-
tory have been dizzying, but they are always important to follow as indi-
cators of the country’s direction.

During the 1950s, Communist China used organizations such as the 
China News Service (CNS), a successor to the party’s International News 
Agency (founded in 1938), to appeal to overseas Chinese for support of 

523-78801_ch01_5P.indd   100 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



Media	 101

—-1

—0

—+1

the new revolution. The party placed this news service under the State 
Council’s Overseas Chinese Affairs Office. Other propaganda campaigns 
targeted allies in the Western world, such as black nationalist figures 
from the United States like Robert Williams, who were given airtime 
on shortwave broadcasts from Beijing, and a few Western writers and 
journalists, like Edgar Snow, Felix Greene, and William Hinton, who 
were offered rare, and sometimes lucrative, peeks behind the Bamboo 
Curtain.

During the Cultural Revolution, from 1966 to 1976, Beijing’s propa-
ganda outreach to overseas Chinese slowed, as the party persecuted those 
in China with foreign ties. But following the arrest of the Gang of Four in 
1976 and the economic reform program led by Deng Xiaoping in the early 
1980s, the party once again directly engaged with the overseas Chinese 
community as well as with mainstream Western society and media, 
appealing to all comers to help China modernize. In 1980, the party 
formed the External Propaganda Group (对外宣传小组) and placed it 
under the Propaganda Department of the CCP Central Committee. Zhu 
Muzhi, the former chief of the Xinhua News Agency and a vice minis-
ter of propaganda, was its first head. In 1991, the group was transferred 
to the State Council, where it was still internally referred to as the Exter-
nal Propaganda Group. For foreign consumption, however, it was called 
the State Council Information Office.

As the reform period began and the Cultural Revolution ended, 
Beijing added to its stable of foreign-facing propaganda publications—
such as Beijing Review, China Reconstructs, and China Pictorial—by starting 
or reopening more than twenty periodicals, including the English-
language China Daily, the overseas edition of the People’s Daily, the over-
seas edition of Outlook (望), and the Voice of China (华声报). The party also 
resumed publishing material for overseas Chinese. During the Cultural 
Revolution, the number of magazines targeting overseas Chinese had 
shrunk to ten, whereas by the end of the 1980s it surpassed 130. Before 
1982, the state-run Xinhua News Agency had focused almost solely on 
providing news to domestic Chinese clients. In 1983, however, it also 
began sending news to international clients. The China News Service, 
which had suspended operations during the Cultural Revolution, also 

523-78801_ch01_5P.indd   101 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



102	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

resumed work, sending hundreds of stories a day to overseas Chinese-
language media. Today the CNS employs more than two thousand 
people worldwide, working out of forty-six bureaus. The party directed 
its media outlets in their overseas work to support socialism with Chinese 
characteristics, push the policies of reform and opening up, and oppose 
hegemonism—or, in other words, fight against Western ideological 
control.

In the run-up to the 2008 Beijing Olympics, China’s propaganda agen-
cies redoubled their efforts to “grab the right to speak,” or gain “discourse 
power” (话语权). The worldwide torch-lighting ceremony touched off 
free-Tibet rallies and other human-rights protests that angered Chinese 
authorities and some Chinese as well. An anti-CNN movement began 
in China, alleging that Western media outlets were distorting “China’s 
story.” This was the genesis for what has come to be known as the Grand 
Overseas Propaganda Campaign, first promoted by the administration of 
party chief Hu Jintao and Premier Wen Jiabao. The International Herald 
Leader, a publication of the Xinhua News Agency, reported in 2009 that 
foreign propaganda work had been elevated by the party to a “systematic, 
strategic position,” the goal of which was to “grab back the right to speak, 
and improve China’s international image.”7 Reports that had first surfaced 
in Hong Kong’s South China Morning Post in 2009 that China had ear-
marked $7 billion for the campaign were reprinted in the Chinese media, 
most notably in the March 14 edition of Phoenix Weekly.8

The Grand Overseas Propaganda Campaign has been grand. Chinese 
sources report hundreds of millions of dollars being spent on a multi-
tude of projects designed to bolster China’s image. The expansion of 
the Xinhua News Agency is but one example. From 120, the number of 
Xinhua bureaus around the world has now grown to more than 200, and 
its client base has expanded to more than 1,450.9 What is more, it now 
reports in seven languages and competes directly with all the major wire 
services of the world. In the United States, Xinhua doubled the number 
of bureaus, adding Chicago, Houston, and San Francisco to its original 
footprint in Washington, New York, and Los Angeles. Xinhua, like other 
state-owned Chinese media outlets, also began hiring local talent, and 
in 2009 it began a TV broadcast in English.

523-78801_ch01_5P.indd   102 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



Media	 103

—-1

—0

—+1

As part of this vigorous propaganda campaign, the party has sought 
to turn China Central Television into a global competitor to CNN. 
CCTV was already airing in America as of 2004, when it cooperated with 
EchoStar, America’s second-largest satellite TV company, to launch the 
Chinese “Great Wall Platform” package, including twelve Mandarin 
channels, two Cantonese channels, one Hokkien channel, and one 
English channel. That same year, Rupert Murdoch’s News Group helped 
CCTV place programming on Time Warner and NewsCorp’s US tele
vision network. CCTV also expanded its offerings in the United States, 
expanding its bureau in Washington and hiring American reporters 
too. By 2012, CCTV, recently renamed the China Global Television 
Network (CGTN), was broadcasting in seven languages. Its programs 
for American audiences regularly feature personalities from Russia’s 
state-funded propaganda outlet, RT, which, like CGTN, was recently 
required to register as a foreign agent; RT, in turn, regularly features 
CGTN personalities.

China Radio International (CRI) was also given a foreign platform. 
Decades ago, the Beijing-based propaganda outlet relied solely on short-
wave broadcasts to beam China’s message to the world, but in the late 
2000s it began leasing local stations around the globe and across the 
United States that it supplied with content made in Beijing. CRI has used 
a US-based company through which it leases stations. That firm is EDI 
Media Inc. (鷹龍傳媒有限公司), which also owns other media properties 
that toe Beijing’s line: G&E TV, G&E Studio Network, and EDI City 
Newsweek (城市新聞週刊).10 A CRI subsidiary in China, Guoguang 
Century Media, holds a majority stake in G&E Studio.11 When it comes 
to reporting on mainland China, the content of all of EDI’s outlets mir-
rors that of China’s state-owned media.

China’s state-run media have proved to be nimble in accomplishing 
Beijing’s goal of penetrating US markets. In 2013, the Hong Kong–based 
Phoenix Satellite TV group, which has close ties to the Chinese state 
and broadcasts in China, attempted to purchase two major FM stations in 
Los Angeles that shared the same frequency. One of them, KDAY, covers 
West LA, while KDEY stretches into Riverside and San Bernardino 
counties to the east of the city. Greater Los Angeles is home to more than 

523-78801_ch01_5P.indd   103 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



104	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

a half million Chinese, the second-biggest concentration next to New York 
City. But none of the region’s Chinese-language radio stations are particu-
larly loyal to Beijing, representing either independent Chinese voices or 
those supporting the banned religious sect Falun Gong. According to 
sources close to the deal, Phoenix structured the offer to avoid a US law 
that limits foreign ownership of US radio stations to 25  percent. In 
filings with the Federal Communications Commission (FCC), Phoe-
nix was listed as owning 20  percent of the US-based investor RBC, 
while the remaining 80  percent was owned by an editor at Phoenix 
who is also a US citizen.12 Under such a setup, no FCC regulations 
would have been broken. To be extra sure that the deal would go 
through, however, advisors to Phoenix convinced the Hong Kong com
pany to seek approval from the Committee on Foreign Investment in the 
United States (CFIUS), a Treasury Department bureau that monitors 
foreign investments in the United States on national-security grounds. 
In a ruling that surprised the potential investors, CFIUS declined to 
approve the deal, referring it to then president Obama. Sources close to 
the deal noted that the fact that a Phoenix employee in the United States 
had pleaded guilty to espionage-related charges did not help Phoenix’s 
case.13 RBC pulled out of the deal on September 25, 2013.

But the efforts to break into the LA radio market did not end there. 
In the summer of 2018, a New York firm, H&H Capital Partners, 
announced that it was buying a Mexican radio station, XEWW, whose 
signal covers much of Southern California.14 Sources involved in that deal 
said that H&H sought to buy a Mexican station in order to avoid scru-
tiny in the United States. H&H is a New York–based firm led by several 
individuals who worked as reporters for Global Times (环球时报), a state-
run newspaper in China. Filings from H&H to the FCC about the deal 
suggest that Phoenix Satellite TV remains a player in the purchase, as 
the address that H&H gave for its Los Angeles–based holding company 
was the same as Phoenix’s offices in LA.15 H&H’s attempt to buy XEWW 
to broadcast into the United States has been challenged at the FCC by a 
Chinese-language radio station linked to Falun Gong.16

China’s main English-language newspaper, China Daily, has also 
expanded operations in America, starting a North American edition in 

523-78801_ch01_5P.indd   104 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



Media	 105

—-1

—0

—+1

2009. In addition, through its marketing arm, China Watch, the paper 
began distributing English-language content directly as advertising 
inserts in the Wall Street Journal, the Des Moines Register, and the 
Washington Post, among other leading US newspapers. Often, it’s hard 
to tell that China Watch’s material is an advertisement, as was the case 
highlighted by President Donald Trump with a China Watch insert in 
the Sunday Des Moines Register—an insert that the president suggested 
was aimed at undermining political support both for the president and 
the Republican party.17 Rough estimates from newspaper executives 
indicate that China Daily pays $250,000 for each insert in major US dai-
lies. In 2009, the Global Times, part of the People’s Daily group, started an 
English-language newspaper as well.

Chinese investment in the US media market is not limited to the cen-
tral government. Chinese provincial media firms also have a footprint 
in the United States. Sky Link TV (天下衛視) is one example. It is fully 
owned by Guangzhou Media American Co. Ltd. (美國廣視傳媒有限公司), 
which, in turn, is owned by GZ Television Media (广州影视传媒有限公
司), a Chinese state-owned media outlet. Sky Link’s story also illustrates 
the switch from Taiwan money to mainland money in the US Chinese-
language media world. Sky Link was established in 1989 by a Taiwanese 
corporation. In 2009, it was purchased by a private Chinese company; 
three years later, the Chinese state-owned GZ Television Media bought 
Sky Link TV, a takeover that was hailed by the PRC’s Ministry of Com-
merce as a key “cultural export” in 2014.18 When Sky Link TV reports 
on China, the Sino-US relationship, Taiwan, Hong Kong, and other 
important issues concerning China, it follows and quite often repeats 
verbatim the official line from PRC media. Its major business partners 
include CCTV and Xinhua.

Xi Jinping clearly has an abiding interest in the success of the Grand 
Overseas Propaganda Campaign. In March 2018, the party announced 
plans to unite its various individual efforts into a mammoth overseas-
facing propaganda organ, known as the Voice of China, by merging the 
foreign operations of China Global Television Network, China National 
Radio, and China Radio International.19 (It is not clear whether the par-
allel with the Voice of America was intentional.)

523-78801_ch01_5P.indd   105 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



106	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

Despite all of these efforts, President Xi still appears to be unsatis-
fied with the results of the party’s “discourse war.” In August 2018, the 
Chinese government announced a shake-up in its propaganda organs, 
reflecting significant concern at the heart of the party that China was 
not winning its ideological battle with the West.20

Diaspora Media

In the early 1990s, the state-owned China News Service and the Over-
seas Chinese Office of the State Council dispatched editorial personnel 
to the United States to found the Chinese-language TV broadcaster 
SinoVision and the newspaper Qiaobao (侨报). Shanghai’s Xinmin Wanbao 
sent staff to the United States to start up an American edition as well. 
Chinese officials backed this push as part of an effort to fight back against 
the negative publicity generated by the party’s crackdown on protests 
around Tiananmen Square on June 4, 1989.

The SinoVision/Qiaobao story is illustrative of Beijing’s push to dom-
inate Chinese-language media in the United States. SinoVision, Qiao-
bao, and the Sino American Times (美洲时报) all belong to the Asian 
Culture and Media Group (美國亞洲文化傳媒集团). Sources in these firms 
say that the Overseas Chinese Affairs Office of the State Council of PRC 
(OCAO, 中国国务院侨务办公室) set up the firm in the early 1990s but hid 
its financial role in these companies.

Most of the major executives and editors in these businesses served 
either as editors and reporters for the state-run China News Service or as 
officials for the Overseas Chinese Affairs Office of the State Council.21 
The chairman of the board of the group served as a deputy director of 
the OCAO. The president of Qiaobao’s Western edition worked for years 
as a CNS reporter.22 In 2015, CNS described the work of the top exec-
utives of Qiaobao’s Eastern edition (美东侨报) as part of the PRC’s 
broader push to strengthen its “soft power” and fight back against “West-
ern media hegemony.”23 Qiaobao is the sole major newspaper to use sim-
plified Chinese characters in an effort to appeal to immigrants from 
mainland China living abroad. Almost all the news stories in Qiaobao 
about China, the Sino-US relationship, Taiwan, Hong Kong, and other 

523-78801_ch01_5P.indd   106 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



Media	 107

—-1

—0

—+1

important issues important to China are taken directly from official 
Chinese media outlets or websites, including CCTV, Xinhua, and the 
People’s Daily. Its current editor is I-Der Jeng. In an email communica-
tion with Foreign Policy magazine, Jeng stated that the paper receives no 
editorial direction from Beijing.24 However, like its parent company, 
numerous reporters and editors on the paper come from China’s state-
owned press outlets.25

The group’s main TV outlet is SinoVision. It operates two twenty-
four-hour channels (one Chinese and one English language), and it is on 
the program lineups of cable systems covering about thirty million people 
in the United States. Like its sister newspapers, SinoVision was estab-
lished in 1990 as part of the PRC’s first push to establish propaganda 
outlets in the United States. It is headquartered in New York City, with 
branches in Boston, Washington, Chicago, Los Angeles, San Francisco, 
and Seattle. According to Wang Aibing (王艾冰), a former executive of 
SinoVision, starting in 1990, the State Council’s Overseas Chinese Affairs 
Office gave $800,000 a year to SinoVision, ultimately increasing its sub-
sidy to between $2 million and $3 million a year. Wang made this charge 
in a 2011 letter to the Overseas Chinese Affairs Office alleging wide-
spread corruption at the station.26 Allegations of corruption and govern-
mental subsidies have not been corroborated.

What is clear, however, is that, like Qiaobao, SinoVision’s content 
echoes China’s official media. The vast majority of its stories about China, 
Sino-American relations, Taiwan, Hong Kong, and other important 
issues for the PRC government are taken directly from official Chinese 
media outlets or websites, including CCTV, Xinhua, and the People’s 
Daily. In an essay, Qiaobao’s Eastern Group president, You Jiang, defended 
his paper’s support of the PRC’s agenda by saying that it stemmed not 
from Beijing’s direction but from demands from pro-PRC immigrants 
in the United States.27

Forays such as these by PRC organizations to assert direct control 
over Chinese-language media in the United States sparked a battle with 
publications owned by private interests from Taiwan and Hong Kong 
that did not share the PRC’s ideological bent. PRC officials openly 
acknowledged the political nature of this battle, and in a 2007 interview, 

523-78801_ch01_5P.indd   107 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



108	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

Guo Zhaojin, the president of the state-owned China News Service, 
noted that if China could gain control of Chinese-language publications 
in the United States, China would be better able to influence the over-
seas Chinese community, have a say in American politics, and “protect 
the national image.” Guo further observed that more than one-quarter 
of America’s minorities relied on foreign-language media to obtain their 
news. Foreign-language media, said Guo, was a “giant hiding in plain 
sight.”28

Beijing seems to be winning the battle against Chinese-language out-
lets expressing dissenting views. Over the course of the last twenty 
years, a series of once-independent Chinese-language media have fallen 
under Beijing’s control. The Sing Tao Newspaper Group was established 
in Hong Kong in 1938. In the mid-1990s, its original owner  29 was forced 
to divest her interests in the paper, and it was soon taken over by a pro-
PRC businessman,30 who, starting in 1998, became a member of the 
Chinese People’s Political Consultative Conference, which functions as 
part of the broader united front organization network. Sing Tao’s cov-
erage of China is now aligned with that of state-run media from Beijing. 
In fact, in May 2001, the year he purchased Sing Tao, the new owner 
established a joint venture with the Xinhua News Agency to create an 
information-service company known as Xinhua Online.

Another case in point is the World Journal (世界日报), for years the 
premier Chinese-language paper in the United States serving immi-
grants from Taiwan and only one of the six newspapers owned by the 
United Daily News, Taiwan’s most influential newspaper company. 
The paper once dominated news coverage in Chinatowns across America, 
and it acted as the voice of the Chinese Nationalist Party of Taiwan. 
Unlike PRC-controlled outlets, the World Journal did cover events 
such as the death of the jailed Chinese human-rights advocate and Nobel 
Peace Prize laureate Liu Xiaobo. But the Journal’s coverage has shifted 
in recent years and become more pro-PRC in a variety of areas, such as 
China’s militarization of the South China Sea and its handling of Tai-
wan and Hong Kong. Sources at the Journal observe that the paper’s 
owners in Taiwan are interested in growing their business in China, 
which may help explain the paper’s evolving editorial stance. For exam-

523-78801_ch01_5P.indd   108 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



Media	 109

—-1

—0

—+1

ple, in March 2004, the World Journal published recruitment notices on 
the front page, announcing its intention to establish a mainland news 
group and recruit reporters in China. In a 2015 essay, an executive31 at 
Qiaobao, one of the Journal’s main competitors, noted the Journal’s evolv-
ing editorial stance. “No longer do they only report negative news about 
the mainland,” he wrote.32 According to sources inside the newspaper, 
Chinese consulates in both New York and San Francisco have pressured 
World Journal’s local offices not to publish ads related to the religious sect 
Falun Gong, which has been outlawed in China. The New York office 
has already acquiesced in full for the East Coast edition. The West Coast 
edition now only runs Falun Gong ads in throwaway sections of the 
paper. The World Journal’s executive editor, Vincent Chang, took issue 
with the view that the World Journal has modified its position on China. 
“Since I took the post as World Journal’s chief content officer in October 
of 2016, I have made it my goal to make this paper as neutral and jour-
nalistic as possible,” he wrote, adding that the paper’s content is “inde
pendent of any government influence.”

Ming Pao is another formerly independent newspaper that has fallen 
under Beijing’s control. For years, its US edition was popular among 
Cantonese-speaking immigrants in the United States. In January 2007, 
the Hong Kong Ming Pao Group announced a $600 million merger 
with the two largest Chinese-language media outlets in Malaysia, the 
Xingzhou Media and Nanyang News. The merger was welcomed in 
Beijing. Guo Zhaojin, then president of the China News Service, said 
the new company would develop into one of the largest Chinese print 
media platforms in the world, with more than five newspapers in major 
cities in North America, Southeast Asia, and Greater China and a daily 
circulation of more than one million copies.

China’s efforts to dominate Chinese-language media coincided with 
two other developments in the 1990s. The Chinese immigrant commu-
nity boomed in the United States as hundreds of thousands of mainland 
Chinese became US citizens, transforming the complexion of a commu-
nity that had previously been dominated by immigrants from Hong 
Kong and Taiwan. Second, Taiwan’s political system transitioned from 
an authoritarian state to a democracy, leading to new calls from the island 

523-78801_ch01_5P.indd   109 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



110	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

and from some of its immigrants in the United States for an indepen­
dent Taiwan. Seeking to capitalize on the ever-larger number of main­
landers in the United States and to battle the nascent Taiwan independence 
movement, PRC authorities established organizations and Chinese-
language schools to bolster their propaganda work in the United States. 
The party’s United Front Work Department founded the China Coun­
cil for the Promotion of Peaceful National Reunification in 1988, and 
within a decade it had more than one hundred chapters in sixty coun­
tries, including more than a dozen offices in the United States. Chinese 
officials described Chinese-language media, Chinese-language schools, 
and Chinese-backed organizations as the “three treasures” (三宝) of united 
front work overseas.33

By the mid-1990s, analyst He Qinglian estimated that, of the some 
one hundred Chinese-language newspapers in the United States, more 
than one-third were funded by money from the mainland.34 Owners of 
these newspapers, seeking subsidies from Beijing, cozied up to PRC 
authorities with statements such as “opposing Taiwan independence and 
fostering peaceful unification are the glorious missions and historical 
responsibility of overseas Chinese publications.”35

Beijing also moved to take control of online and social media outlets. 
Duowei is an online news site that functioned for years an independent 
Chinese-language media website. Among its many scoops was the pre­
diction of the composition of the sixteenth Politburo Standing Com­
mittee. But in 2009, a Hong Kong businessman with substantial business 
interests in China,36 including two companies listed on the Hong Kong 
Stock Exchange, purchased a piece of the company. The businessman is 
a founding member of the Tsinghua University Center for US-China 
Relations and is also fond of writing pro-Beijing essays on China’s 
claims to the South China Sea. Duowei is now headquartered in Beijing. 
Since the Duowei sale, the online news source’s founder,37 has moved to 
Mingjing (Mirror Media), a Chinese-language website based in Canada 
and the United States. Mingjing has been under substantial pressure 
from the Chinese government to modify its editorial stance, according 
to its editor, Ho Pin. After Mingjing aired interviews with a dissident 

523-78801_ch01_7P.indd   110 4/2/20   3:10 PM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



Media	 111

—-1

—0

—+1

Chinese businessman, authorities in China took away the wife of one of 
Mingjing’s reporters.38 “Of course, China’s government wants us to 
change our editorial stance,” Ho Pin said, “but we didn’t.”

Beijing has also moved to tighten the ideological consistency for these 
papers. In 2001, the Overseas Chinese Affairs Office and the China 
News Service began a biannual conference, the Forum on the Global 
Chinese Language Media, hosting representatives from hundreds of 
Chinese-language periodicals from around the world. Kicking off the 
first conference in 2001, Guo Zhaojin, the president of the China News 
Service, said a key goal of the meeting was to persuade participating 
overseas Chinese media to use copy from the China News Service 
instead of reports from competing Chinese-language news services from 
Taiwan or from the West.39 The conference also appears to serve as a 
platform for Beijing to convince critics to modify their tone and to 
ensure that overseas Chinese-language newspapers follow the party’s 
line. Essays released during the conferences praised the censorship of 
views opposed by the party and stressed the necessity of, in the words of 
one piece in 2015, “properly telling China’s story” (echoing Xi Jinping’s 
instructions).

And Beijing’s efforts have had some successes. Ranked the number-
five Chinese website in the United States, BackChina was once an inde­
pendent media voice like Duowei. But in 2017, its editors attended the 
ninth forum in China, and since then BackChina’s reporting has become 
far more positive about the PRC.

In 2006, the China News Service held the first Advanced Seminar 
for the Overseas Chinese Language Media, for select groups of editors 
and reporters from overseas; a seminar in 2006, for example, focused on 
the correct reading of “socialism with Chinese characteristics,” while a 
workshop in 2010 concerned China’s policies in Tibet and Xinjiang. At 
the thirteenth seminar in 2015, He Yafei, then the assistant director of 
the Overseas Chinese Affairs Office, argued that overseas Chinese media 
needed to promote the Belt and Road Initiative and essentially embrace 
the role of becoming a mouthpiece of the CCP, promoting China’s 
national strategy.40 Beijing also dispatched Chinese officials overseas to 

523-78801_ch01_7P.indd   111 4/2/20   3:10 PM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



112	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

instruct Chinese-language media on how to “correctly” report the news. 
As the Beijing 2008 Olympics approached, Politburo member and head 
of China’s Olympic Committee Liu Qi met at the PRC consulate in New 
York with representatives of the Chinese-language press to lay out China’s 
demands for their coverage of the event.41

In a further effort to shape the overseas Chinese press, the China 
News Service established the China News Service Overseas Center, 
which provides news reports, editorials, and layout for overseas Chinese 
media outlets around the globe. The idea behind the center was that if 
Beijing were to provide and package content for overseas Chinese papers, 
and could convince them to run it, Beijing would then mold the 
message.42

Given these efforts by Beijing, the space for truly independent 
Chinese-language media in the United States has shrunk to a few media 
outlets supported by the adherents of Falun Gong, the banned religious 
sect in China, and a small publication and website called Vision Times. 
According to the publisher of its New York edition, Peter Wang, Vision 
Times was formed expressly to address the issue of the shrinking space 
for independent Chinese voices in the United States. Since then, it has 
focused on two areas—human-rights reporting and traditional Chinese 
culture. Wang noted that while some of the staff of the paper may be 
Falun Gong adherents, the paper is not a Falun Gong operation. Vision 
Times began its online presence in 2001, started printing a newspaper in 
2005, and claims a circulation in the United States and Canada of below 
60,000.43

Much of the competition between pro-PRC and dissenting voices 
plays out within the chat rooms of Wenxue City (文学城), the most popu
lar Chinese-language website in the United States. Launched in 1997 
by a group of students from the University of Michigan, the website was 
sold in 2000 to a Taiwanese American businessman, Wayne Lin.44 Lin 
conceives of Wenxue City as a Chinese-language version of Reddit, a 
platform for political, economic, educational, business, and cultural 
information for Chinese-speaking people. For years after Lin bought the 
site, China attempted to cultivate Lin and his business, inviting him to 
three of the biannual Chinese-language media conferences in China 

523-78801_ch01_5P.indd   112 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



Media	 113

—-1

—0

—+1

(2007, 2009, and 2011) and providing him with a CNS feed. Then, 
starting in 2012, Chinese authorities blocked Wenxue City’s website 
in China but would not tell Lin why. Wenxue City has also been the target 
of numerous denial-of-service attacks, Lin said, adding that he suspected 
China was the source. “Over the past few years, the Chinese government 
has become more aggressive in influencing Chinese-language media,” he 
said.45

WeChat as a Source of News in the  
Diaspora Community

China’s social media giant WeChat is another major source of news 
within the Chinese American community. But it is more than that; for 
many users in the United States, China, and around the world, WeChat 
is a digital ecosystem so ubiquitous that it constitutes a lifestyle—a drum-
beat that determines the rhythms of the day. In the United States, as in 
China, WeChat censors news and comments in accordance with rules 
set by China’s Communist Party. Indeed, WeChat is an example of how 
China is now exporting PRC media censorship overseas. Links sent via 
WeChat between users in the United States routinely won’t open if those 
sites are blocked in China.

In an analysis of WeChat articles popular in the United States, 
researcher Zhang Chi found that the most successful pieces skewed sig-
nificantly to the right of the US political spectrum.46 Zhang noted that 
the right-wing view on WeChat generally embraces a social Darwinist, 
zero-sum conception of racial politics, with Chinese in America por-
trayed as beaten down by a system that favors other racial groups and 
illegal immigrants from Latin America. One popular WeChat channel 
blamed the wildfires in 2017 in Northern California on an undocumented 
immigrant.

Numerous other channels reported on alleged plans for mass riots 
and a civil war in the United States led by the leftist group Antifa. When 
a Chinese jogger was struck and killed in a DUI case in a suburb of Los 
Angeles, a popular WeChat channel reported that the motorist was 
undocumented and had committed the act to extend his stay in the United 

523-78801_ch01_5P.indd   113 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



114	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

States.47 Zhang noted that another cause of concern was the fact that 
these WeChat channels helped foster anxiety among first-generation 
Chinese. As with other Chinese immigrants who rely on traditional 
Chinese-language media for information, the anti-American hothouse 
created by WeChat’s “news channels” leads to a type of resentful pro-
Chinese nationalism that is ripe for exploitation by the Chinese 
government.

WeChat may be no more slanted in its treatment of information than 
American media that serve domestic political extremes, but there is no 
precedent for the situation WeChat has created: A vast and vital com-
munity of Americans gets most of its “news” from, and does most of its 
communicating via, a platform known to be censored by a foreign gov-
ernment that opposes free speech and has been named by the US National 
Security Strategy as the greatest long-term security challenge the nation 
faces.

WeChat also appears to have different rules for different regions. In 
2014, some Chinese Americans began to lobby against a law that sought 
to reintroduce race as an element of admissions into the University of 
California system. The campaign started just as WeChat was gaining 
popularity among the Chinese American diaspora. WeChat’s owner, 
Tencent, tweaked its own rules and gave campaign organizers the abil-
ity to collect hundreds of people into supergroups of five hundred or 
more. Ten WeChat supergroups were handed out to movement organiz-
ers and then used to connect with Chinese American voters. The law 
died in the California legislature.

Western Media

The Chinese Communist Party has always recognized the usefulness of 
the overseas media (both in local languages and Chinese) as a means to 
get its message out. Foreign- and Chinese-language media have always 
served the cause of China’s revolution. For example, in the 1930s, for-
eign journalist Edgar Snow sang the praises of the Chinese Communist 
Party and specifically its chairman, Mao Zedong. The party conducted 

523-78801_ch01_5P.indd   114 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



Media	 115

—-1

—0

—+1

a campaign in the United States in the 1940s to turn the American public 
against the regime of Chiang Kai-shek and to soften criticism of China’s 
Communists. Organizations such as the Institute of Pacific Relations, 
which provided Americans with in-depth coverage of Asia, were staffed 
by Communist agents and played an important role in fashioning public 
opinion on America’s relations with China. To be sure, these techniques 
were not unique to the Chinese Communist Party. The government of 
Chiang Kai-shek and its “China lobby” also used the overseas press to 
serve its purposes. In the 1950s, the KMT government conducted a cam-
paign against pro-Communist newspapers in the United States, convincing 
the US government to shutter several pro-PRC outlets and expel pro-
PRC journalists.

The events of 1989 sparked a significant change in China’s foreign 
propaganda campaign. Following China’s crackdown on pro-democracy 
demonstrators in Beijing and other cities, China’s image sank to a low 
not seen by Chinese officials in decades.48 China Books and Periodicals, 
which had been operating in the United States since the 1950s, closed 
its offices on Fifth Avenue in New York City. And the Foreign Languages 
Press (a department of the China International Publishing Group) saw 
its cooperative agreements dwindle.

It was then that Chinese officials revived an old tactic that the 
Communist Party had employed before the revolution—using friendly 
foreigners and pro-PRC Chinese immigrants to publicize China’s story. 
Chinese officials called this tactic of localizing the work of foreign pro-
paganda, the “borrowed boat” strategy.49

One such friendly American was a China scholar50 who was for years 
associated with Random House. According to Huang Youyi, the chief 
editor of the Foreign Languages Press posted to the United States in the 
late 1980s and early 1990s, this American argued that for China to 
improve its image in the United States, it needed to work through 
American organizations, and so he collaborated with Huang on a book 
series, “The Culture and Civilization of China,” which the Yale University 
Press began publishing in 1997. The American’s “understanding of the US 
publishing industry and his friendly attitude towards China became an 

523-78801_ch01_5P.indd   115 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



116	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

indispensable condition for the success of the cooperation,” Huang 
wrote.51 Books from the series are still given to foreign guests of the 
Beijing government.

In a period of deep crisis for China’s reputation, Huang’s success 
in using foreigners to publish material beneficial to China’s image 
became a model for other Chinese operations. From the early 1990s, the 
Chinese Communist Party began to seek opportunities to cooperate 
with Westerners, Western media and publishing companies, and over-
seas Chinese to tell its story.

Lack of Reciprocity

It is important to compare Beijing’s efforts to wage its “discourse war” 
and garner “discourse power” overseas with the efforts, and ability, of 
Western media organizations to access China’s market to a similar degree. 
For decades, those efforts have faced roadblocks placed in their path by 
the Chinese government. A key roadblock has been China’s ban on West-
ern investment in media except when it involves such things as fashion, 
cars, and lifestyle.

Unlike Chinese reporters in the United States, who are restricted 
only from entering high-security military installations, Western report-
ers in China are subject to a panoply of regulations, many of them 
unwritten. A 2017 report by the Foreign Correspondents’ Club of China 
notes that in a survey of 117 foreign journalists based in China, 
40 percent felt reporting conditions had deteriorated compared to 2016; 
nearly half said they had experienced harassment, interference, and 
physical violence during their work in China; 15  percent said they 
encountered difficulties during their visa renewal process; and over 
25 percent said they had learned that their Chinese contacts had been 
detained and otherwise hounded by Chinese authorities for speaking with 
them.52

China has also moved against Western media outlets on many fronts. 
Both Chinese- and English-language websites of the New York Times have 
been blocked in China since 2012 following a story detailing the wealth 
of the family of China’s then premier Wen Jiabao.53 The English- and 

523-78801_ch01_5P.indd   116 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



Media	 117

—-1

—0

—+1

Chinese-language sites of the Wall Street Journal and Reuters are also 
blocked, and those belonging to the Financial Times and the Economist 
are blocked on an intermittent basis.

The Chinese government has also made it difficult for resident for-
eign reporters to obtain and renew journalist visas. Following the New 
York Times report on the Wen family’s money, China did not approve a 
new journalist visa for a Times reporter for three years. While the situ-
ation has improved somewhat since 2015 for resident journalists, the 
Chinese government still delays visa applications for journalists and uses 
the threat of expulsion from China as a way to pressure Western media 
outlets to soften their coverage of China. This is especially true of free-
lance journalists or independent documentary filmmakers who are 
dependent on onetime visas to carry out a specific assignment. Here 
delays and outright refusal to process visas in a timely manner have been 
common.

There is some indication that China’s pressure tactics have paid off. 
In 2013, Bloomberg News was preparing to publish a report detailing 
connections between one of China’s richest men and members of the 
Politburo—the top organ in the Chinese Communist Party—when 
Bloomberg spiked the story. The outlet’s editor in chief, Matthew 
Winkler, was quoted on a conference call likening the decision to cen-
sorship of foreign news bureaus that wanted to continue to report in 
Nazi Germany.54 Other observers noted that the real reason Bloomberg 
News killed the story involved the company’s substantial business 
interests—especially in “Bloomberg Boxes” selling access to financial 
information—in China.

International Service Broadcasters

Another roadblock in Western attempts to bring alternative messages to 
China has been Beijing’s efforts to limit the influence of the Mandarin 
services of the Voice of America (VOA) and Radio Free Asia. Starting in 
the first decade of the 2000s, the Chinese embassy in Washington, DC, 
and the leadership of VOA’s Mandarin service began an annual meeting 
to allow embassy officials to voice their opinions about VOA’s content. 

523-78801_ch01_5P.indd   117 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



118	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

PRC embassy officials have also reached out to VOA hosts to convince 
them to be more supportive of the regime. VOA personalities have hosted 
events at the embassy. One of VOA’s TV editors even publicly pledged 
his allegiance to China at an embassy event.55

It is not surprising, then, that some VOA staffers interviewed for this 
report believe that China’s outreach campaign has succeeded in pushing 
the VOA Mandarin service away from programs with direct relevance 
to China toward programming that seeks instead to highlight American 
everyday life or teach American-style English to Chinese listeners. An 
example would be a program called Cultural Odyssey, a VOA TV series 
that focused on Americana, such as fried chicken, doughnuts, and national 
parks. For years, Cultural Odyssey ate up one-third of the Mandarin ser
vice’s travel budget. Another program featured English teacher Jessica 
Beinecke, which launched her on a career as an English-teaching TV 
personality on mainland China itself. VOA officials internally praised 
these programs as both “non-political and non-sensitive,” a current senior 
VOA staff member noted. What’s more, VOA officials sought to scale 
back what were perceived to be sensitive reports. After running two years 
of a radio series on aspects of modern Chinese history, including the Cul-
tural Revolution and other events post-1949, VOA cut the program in 
2009 despite several of those shows garnering well over three million hits 
each on the web. In 2011, the Broadcasting Board of Governors sought 
to cut 65 percent of the workforce from the Mandarin service. However, 
reporters and editors in the service fought back: they lobbied Congress, 
and the cuts were restored. In 2012, a Chinese immigrant, who was also 
a former Chinese dissident and a specialist on the US political system, 
became the first female Chinese head of the service. She was later fired 
over a controversial interview that drew the official ire of the PRC, which 
threatened repercussions.56

Since her dismissal, VOA’s Mandarin service has resumed a pattern 
of avoiding stories that could be perceived to be too tough on China, 
according to several staffers. For example, blogs written by dissidents 
such as Cao Yaxue, who runs the human rights–related site China Change, 
have been removed from the VOA website. Several prominent Chinese 
commentators are no longer on VOA’s lineup of analysts. Many staffers 

523-78801_ch01_5P.indd   118 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



Media	 119

—-1

—0

—+1

now describe VOA’s content as neither pro- nor anti-China. The empha-
sis, the staffers observed, is on travel, culture, and language, programming 
the likes of which Chinese viewers can access equally well on CGTN or 
China’s internet. By contrast, the content of Radio Free Asia remains far 
more hard-hitting than its counterpart VOA.

Conclusion and Recommendations

China has used America’s openness to convey its message both to English- 
and Chinese-speaking residents of the United States. US rules allow 
foreign media companies, even ones run by foreign governments, to 
broadcast freely via American cable and satellite networks. Unlike in 
China, the United States government does not block any Chinese web-
sites, many of which are funded by the PRC government. While the 
Communications Act of 1934 theoretically allows foreigners to own only 
20 to 25 percent of terrestrial wireless radio and TV stations, the law has 
been loosened considerably over the past decade, and it does not even 
apply to cable channels or leasing arrangements wherein a foreign entity, 
including one owned by a foreign government, can pay an American 
licensee for airtime. Chinese media outlets have used all such strategies 
to publicize the views of the Beijing government.57 Perhaps more worri-
some, China has also been successful in funding or convincing pro-PRC 
businessmen to fund pro-PRC media outlets in the United States that 
nominally appear independent so that the three most important tradi-
tionally independent Chinese-language newspapers now increasingly side 
with Beijing.

By contrast, the Chinese government severely limits the scope of US 
and other Western media outlets in China and has banned Western 
media investment in China, except in very limited innocuous areas, such 
as in fashion, automobiles, investing, health, and lifestyle. The idea that 
a Western TV news network could lease a Chinese station and broad-
cast news to China around the clock—as their Chinese counterparts do 
here in the United States—is not even thinkable. Equally, there is no 
chance that a Western media company would be allowed to invest in a 
Chinese publication that reported mainstream news.

523-78801_ch01_5P.indd   119 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



120	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

Both the expansion of Chinese state-owned English-language media 
in the United States and Beijing’s increasing control of Chinese-language 
media outlets in the United States are very problematic for an open dia-
logue. For one, these media are under the control of a foreign govern-
ment, not simply a foreign individual or firm. Second, the diminishing 
space within America’s Chinese-language media for independent voices 
runs counter to the goals of a liberal society seeking a diversity of per-
spectives. Furthermore, the PRC’s control of Chinese-language media 
outlets in America, and its increasingly strong position among English-
language outlets, provides China with the potential for mobilizing Chi-
nese Americans and Americans alike to espouse policies counter to US 
interest. The constant drumbeat of anti-American reporting in pro-
Beijing media outlets headquartered in the United States creates an 
unhealthy environment.

Promoting Transparency

A major challenge is the fact that China has worked successfully to 
mask its influence operations with respect to US media. On paper, for 
example, the Asian Culture and Media Group controls the pro-China 
SinoVision and Qiaobao as a private company. The reality is that it is 
staffed by people who served the state-run China News Service and 
were, sources insist, dispatched to the United States by the Chinese 
government to establish propaganda operations in the United States. 
Given its nominal status as a private company, taking action to shut 
down its operations would be fraught with even more legal and ethical 
challenges than those involving media corporations directly owned by 
the PRC. The same holds true for publications and websites that were 
once independent but have now increasingly fallen under the sway of 
the PRC. If US law protects the rights of publishers of newspapers or 
websites to put their personal political imprint on their enterprises, 
how can the US government move to deny it to those of a pro-PRC 
bent?

At a minimum, what US authorities can do is work to establish the 
real ownership structure of Chinese (and other foreign) companies 

523-78801_ch01_5P.indd   120 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



Media	 121

—-1

—0

—+1

purchasing US-based media. Any foreign-owned or foreign-controlled 
media (including print media), and particularly those that advance a for-
eign government line, should be required to register under the Foreign 
Agents Registration Act (FARA).

Beyond FARA, there should also be a review to see whether these 
organizations and their employees should also register under existing 
lobbying laws as foreign agents. In addition, there is an argument to be 
made for ensuring that employees of these organizations be given a dis-
closure package making them aware that they are working for a foreign-
agent institution.

Promoting Integrity

Figuring out how to properly counter the PRC’s influence operations in 
both English- and Chinese-language media presents enormous chal-
lenges in a free society. The United States could consider restrictions 
on state-controlled media outlets, which would not include publicly 
funded broadcasters, such as the BBC, which maintain editorial indepen
dence. Failing that, the recent requirement that state-run publications, 
TV and radio broadcasters, and potentially their employees, register as 
agents of a foreign government is a partial solution.58 And in late 2017, 
Russia’s RT registered as a foreign agent59 while in September 2018, the 
US Justice Department reportedly also ordered CGTN and Xinhua to 
register as agents of a foreign power.60

When it comes to independent Chinese-language media, the US gov-
ernment should consider doing more to help such independent outlets 
survive, including using grants via the Fulbright program or other vehi-
cles, such as the State Department International Visitors or Speakers’ 
Bureau. Domestically, the US government could also consider aiding the 
operations of independent Chinese-language media, including manu-
facturing credits for printing press operations, and nonprofit tax desig-
nations to allow journalism business models to survive the current 
transitional crisis. Private charitable foundations can also make a differ-
ence in helping independent Chinese-language media remain editorially 
independent and financially viable.

523-78801_ch01_5P.indd   121 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.



122	 Chapter 6

-1—

0—

+1—

Promoting Reciprocity

The time has come for the US government to demand reciprocity for 
American journalists attempting to do their professional work in China. 
To the extent that they are prevented from doing so as a result of visa 
denials and restrictions of access, the US State Department should 
respond in kind by restricting visas and access for Chinese journalists in 
the United States. To the extent that American journalists experience 
harassment and physical violence, this should also have a bearing on the 
granting of visas and access to Chinese journalists.

523-78801_ch01_5P.indd   122 5/14/19   1:53 AM

Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. All rights reserved.




