11_Partal07_Endnotes.gxd 10/16/07 4:04 PM ﬁge 95

ENDNOTES

Preface

1. The survey was carried out by Vox Populi on 11-12 September
1991 with a sample size of 1,000. Thirty-nine percent of the
respondents said they listened to foreign radio broadcasts during
the crisis: 30% heard Radio Liberty, 18% BBC, 15% VOA and
7% Deutsche Welle. The results were published in “Crisis
Compendium: Analyses of Media Use in the USSR During the
Coup Attempt,” Report #1017/92, January 1992, Media and
Opinion Research, RFE/RL Research Institute. Other studies car-
ried out by local research institutes in the USSR published in this
compendium showed high rates of listening to Radio Liberty’s
Russian service during the coup: Kiev 24 %, Tbilisi 18%, Tallin
17%, Riga 38%, Yerevan 30%, Lithuania 35%. Listening was
also high for broadcasts in the local languages (Ukrainian,
Georgian, Estonian, Latvian, Armenian and Lithuanian) but gen-
erally lower than in Russian.

2. Based on a telephone survey of 704 members of Moscow-based
political and intellectual elites carried out by Vox Populi between
September 15 and 23, 1991. The report, Research Memorandum
1010/91 is published in the “Crisis Compendium” cited above.

3. “Yeltsin’s Vital Radio Link With the Russian People,” Leslie Colitt
in the Financial Times of August 22, 1991.

4. See “Report from Moscow: An Eyewitness View of Soviet
Putsch,” Tain Elliot in the August-September 1991 edition of
“Shortwaves,” the RFE/RL in-house organ.

5. “How Radio Liberty Informed the Soviet Population,” Dirk
Schiitz in Die Zeit, August 30, 1991.

95

o



11_Partal07_Endnotes.gxd 10/16/07 4:04 PM %ge 96

96 M Endnotes

6. “An Imprisoned Gorbachev Tuned into the World via Radio” by
Thomas B. Rosenstiel in the Los Angeles Times of August 23, 1991.

7. The decree was printed in both the original Russian and in
English translation in the August-September 1991 issue of
“Shortwaves.”

Section One: Measuring the Audience to
Western Broadcasters in the USSR

1. For a short history of how this interviewing effort developed see
R. Eugene Parta. “Soviet Area Audience and Opinion Research
(SAAOR) at Radio Free Europe/Radio Liberty, in Western
Broadcasting Over the Iron Curtain, K. R. M. Short, ed. Croom Helm,
London/Sidney, 1986, pp. 227-244.

2. Audience Research at Radio Liberty was founded in 1954 by
Dr. Max Ralis who continued in this position until his retirement
in 1981. He was succeeded as Director by R. Eugene Parta, who
had been working with Ralis since 1969. Dr. Ralis, who came to
Radio Liberty from Cornell University, was a pioneer in devel-
oping a wide range of techniques, both qualitative and quanti-
tative to study Soviet audiences to Western broadcasts.
Audience research was located at RFE/RL headquarters in
Munich until 1970 when it moved to Paris. It was known as
Audience Research and Program Evaluation until 1981 when it
took the name Soviet Area Audience and Opinion Research
(SAAOR).

3. For details on the MIT simulation methodology as well as for
more details on the interviewing procedure used in the 1970s see
R. E. Parta, J. C. Klensin, I. S. Pool: “The Short-wave Audience in
the USSR: Methods for Improving the Estimates,” Communications
Research, Vol. 9, No. 4, October 1982, pp. 581-606. Interviewing
methods in the 1980s took on a more formal aspect.

SectionTwo: Trends in Listening to Western
Broadcasters in the USSR: 1970-1991

1. See Dr. Ithiel de Sola Pool, Massachusetts Institute of Technology.
“Soviet Audiences for Foreign Radio.” USIA R-17-76, September
1976. With summary prepared by the Office of Research, United
States Information Agency.

2. Ibid., p ii.

3. R. Eugene Parta, John C. Klensin, Ithiel de Sola Pool: “The
Shortwave Audience in the USSR,” op. cit, p. 603.

o



11_Partal07_Endnotes.gxd 10/16/07 4:04 PM ﬁge 97

)}

11.

Endnotes W 97

. See R. Eugene Parta, “Weekly Audience Estimates for Major

Western Broadcasters to the USSR: January 1973-June 1980,”
AR 10-80, Soviet Area Audience and Opinion Research, RFE/RL,
Inc. December 1980. This report added separate estimates for the
“urban population” as well for the four major broadcasters.

. Michael Nelson, War of the Black Heavens. The Battles of Western

Broadcasting in the Cold War. Brassey’s, London, 1997. p. 20.

. Ibid., Nelson, p. 116.
. Rimantus Pleykis, Radiotsentsura. An article based on the author’s

earlier (1998) book, Jamming. The article contains updated mate-
rial from 1998-2000 from information in Soviet archives. “Radio
Baltic Waves,” Vilnius, Lithania, May 2002. p. 6 and p. 37. Pleikys
notes that stations were placed in 3 categories according to their
perceived hostility: The first category included Radio Liberty, Kol
Israel, Radio Tirana and Radio Peking. They were jammed round-
the-clock with special noise-producing jamming transmitters.
The second category included BBC, Deutsche Welle and VOA
which were jammed by signals from the Soviet musical station
“Mayak,” which was not as effective as the noise-producing jam-
mers. The third category included Radio Sweden, Radio Canada,
Radio France International, Yugoslavia, Egypt, etc. which were
not jammed at all after 1968. Radio France International never
reported being jammed.

. A favorite method to enhance audibility under conditions of jam-

ming was to add the 16 and 19 meter bands to Soviet sets which
generally did not include meter bands below 25 meters.
Audibility was often better on these bands. The “twilight immu-
nity” effect also meant that at certain times of the day jamming
was considerably less effective than at other times. In urban areas
“dacha listening” in the countryside was a favorite way to escape
the heavier ground wave jamming in the cities.

. Nelson, op. cit., p. 95.
. Mark Rhodes, “Effects of Jamming on Listening Behavior,” RM

10-85, Soviet Area Audience and Opinion Research, RFE/RL,
Inc. October 1985.

Dawn Plumb, “Has the Nuclear Threat Increased? Some Soviet
Citizens” Views,” AR 1-84, Soviet Area Audience and Opinion
Research, RFE/RL, Inc., February 1984. The data showed an
increasing trend from July-September 1982 when 47% replied
yes to the title question to October-December 1983 when 65%
answered in the affirmative. 43% of the 2,983 Soviet citizens
queried ascribed this to an “aggressive Western policy.” Western
radio listeners and non-listeners were of the same opinion that
the nuclear threat had increased: 56% in each case.

o



11_Partal07_Endnotes.gxd 10/16/07 4:04 PM ﬁge 98

98 M Endnotes

12.

13.

14.

15.

l6.

17.

18.
19.

20.

21.

Mark Rhodes and Amy Corning, “Radio Liberty Attracts Many
New Listeners in 1989,” RM 1-90, Soviet Area Audience and
Opinion Research, RFE/RL, Inc. March 1990.

SAAOR Staff, “Glasnost’ and the Soviet Media Environment:
Implications for Western Radio,” AR 1-88, Soviet Area Audience
and Opinion Research, RFE/RL, Inc. March 1988.

Sallie Wise, “Soviet Citizens on Glasnost’: High Expectations,
Limited Impact.” AR 5-87, Soviet Area Audience and Opinion
Research, RFE/RL, Inc. December 1987. p. 16.

Mark Rhodes, “Glasnost” Has Not Diminished Importance of
Foreign Radio,” Research Memorandum 2-89, Soviet Area
Audience and Opinion Research, RFE/RL, Inc. July 1989, p. 2.
See AR 2-87, R. Eugene Parta, “Trend Analysis 1986. Listening
to RFE/RL and other Foreign Stations Among Core Audiences
in the USSR.” and AR 1-90, R. Eugene Parta, “Trend Analysis
July-December 1989. Listening to RFE/RL and Other Western
Stations in the USSR.” Soviet Area Audience and Opinion
Research, RFE/RL, Inc.

R. Eugene Parta and Ree Dawson, “Revised Geographic Listening
Estimates to Foreign Radio in the USSR: Introduction of Log-
liner Imputation Techniques for Geographic Estimates,” AR
2-90, June 1990. Soviet Area Audience and Opinion Research,
RFE/RL, Inc.

Ibid., pp. 5-14.

In 1988-1989 Radio Liberty broadcast to the USSR in Armenian,
Azerbaijani, Belorussian, Georgian, Kazakh, Kyrgyz, Russian,
Tajik, Tatar-Bashkir, Turkmen, Ukrainian and Uzbek. Additionally
RFE broadcast in Estonian, Latvian and Lithuanian. VOA broad-
cast in Armenian, Azerbaijani, Estonian, Georgian, Latvian,
Lithuanian, Russian, Ukrainian and Uzbek. BBC broadcast
only in Russian. Deutsche Welle broadcast in Russian and
Ukrainian.

For the sake of convenience, only those four major broadcasters
which had the largest audiences are being included here. Of
course, there were many other international broadcasters to the
USSR, among them Radio France International, Radio Canada
International, Radio Sweden, Radio Vatican, etc. but their audi-
ences were generally smaller and because of this difficult to deal
with in the MIT simulation.

The Moscow-based independent research institute ROMIR con-
ducted the surveys during the period 1993-2001. They were
published in RFE/RL's Media and Opinion Research Report series
in 1993 and 1994 and thereafter by InterMedia Research
Institute, the successor organization to MOR.

o



11_Partal07_Endnotes.gxd 10/16/07 4:04 PM ﬁge 99

Endnotes B 99

Section Three: Who Were the Listeners and What
Did They Hear?

1. Here the Soviet Census definitions for rural and urban are used.
“Urban” areas may go down to settlements as small as a few
thousand people.

2. R. Eugene Parta, “Civil Liberties and the Soviet Citizen:
Attitudinal Types and Western Radio Listening,” AR 6—84, Soviet
Area Audience and Opinion Research, RFE/RL, Inc. This was
SAAOR's first attempt at putting together a typology of the Soviet
population in order to better understand the position of Western
radio listeners in the larger society. The analysis was based on a
factor analysis of the data that isolated five questions (from a
total of 14 that had been used during the survey period) that cor-
related highly on the issue of civil liberties to build an attitudinal
scale which was then projected onto the urban population of the
USSR using the MIT computer simulation methodology. The
questions dealt with attitudes about issues such as freedom
of speech, dissent, legality, the right to emigrate and racial
tolerance. The methodology is explained in greater detail on
pp. 16-29 of the report. Later, more sophisticated work, in look-
ing at attitudinal patterns and types in USSR and later Russian
society involved the application of the Agorametrie perceptual
mapping methodology, the RISC segmentation (International
Research Institute on Social Change) and the PSE Expert model,
developed with Prof. Jan Jerschina of Cracow University and
Central European Market Research. This work will be examined
in a subsequent study.

3. Mark Rhodes, “Perceptions of Western Radio: How Soviet
Citizens View Radio Liberty, VOA, BBC and Deutsche Welle.”
AR 3-85, Soviet Area Audience and Opinion Research,
RFE/RL, Inc.

4. Mark Rhodes and Patricia Leroy. AR 4-87, “Comparative
Audience Perceptions of Major Western Broadcasters to the USSR,”
Soviet Area Audience and Opinion Research, RFE/RL, Inc.

5. Data for this chart are taken from AR 3-78, R. Eugene Parta,
“Listening to Radio Liberty in the USSR: 1976-77” and AR 3-87
Mark Rhodes, “Patterns of Listening to the Russian Service of
RL,” Soviet Area Audience and Opinion Research, RFE/RL, Inc.

6. Data for these charts are taken from AR 3-85. “Perceptions of
Western radio: How Soviet Citizens View RL, VOA, BBC and
DW” and AR 4-87, “Comparative Audience Perceptions of Major
Western Broadcasters to the USSR: January 1985—June 1987,”
Soviet Area Audience and Opinion Research, RFE/RL, Inc.

o



11_PartaO07_Endnotes.gxd 10/16/07 4:04 PM %ge 100

100 B Endnotes

Section Four: Western Radio’s Place in the
USSR Media Environment

1. R. Eugene Parta and Mark Rhodes, “Information Sources and the
Soviet Citizen: Domestic Media and Western Radio,” AR 5-81,
Soviet Area Audience and Opinion Research, RFE/RL, Inc. This
study carries an extensive section on comparisons of the SAAOR
data with Soviet studies on media behavior, showing that they
come to essentially the same findings, with the exception of
Western radio listening, data on which was not published in the
Soviet studies.

2. In analyzing communication in totalitarian societies, Prof. Ithiel
de Sola Pool states that reliance on word-of-mouth “ . . . reflects
a massive lack of confidence in the national media . . .,” and
that “foreign radio listening is a second choice for use when
credible domestic sources are lacking.” See “Communication in
Totalitarian Societies,” in Handbook of Communication, Ithiel de
Sola Pool and Wilbur Schramm, eds., Rand McNally, New York,
1974, p. 470.

3. Agitprop comes from “agitatsiya and propaganda” and in this con-
text refers to the structured organization of meetings, briefings
and lectures held in local Party organizations, at the workplace
and in other public venues. This was a highly developed system in
the USSR and served as a channel for the Party to get its views and
positions across to its membership and to the larger population.

4. Parta and Rhodes, “Information Sources . . .,” op. cit., p. 7. The
scores for Party members for Western radio listening were 59 vs.
61 for non-members. These scores are the totals of use of
Western radio for national and international news.

5. Ibid., pp. 21-27.

6. See Pool, Schramm, pp. 470-471.

Section Five: Western Radio and Topical Issues:
Six Brief Case Studies

1. Sallie Wise, “The Soviet Public and the War in Afghanistan:
Perceptions, Prognoses, Information Sources,” AR 4-84, Soviet
Area Audience and Opinion Research, RFE/RL, Inc.

2. Sallie Wise, “The Soviet Public and the War in Afghanistan:
Discontent Reaches Critical Levels,” AR 4-88, Soviet Area
Audience and Opinion Research, RFE/RL, Inc.

3. Ibid., pp. 12-13.

4. Sallie Wise, “January 1989 Data on the Aftermath of the Afghan
War,” Internal SAAOR Memorandum, February 23, 1989.

o



11_PartaO07_Endnotes.gxd 10/16/07 4:04 PM %ge 101

10.

11.
12.

Endnotes W 101

. See Peter Reddaway, Uncensored Russia: Protest and Dissent in the

Soviet Union, American Heritage Press, New York 1972.

. R. Eugene Parta, “Samizdat, The Soviet Public and Western

Radio.” AR 9-77, Soviet Area Audience and Opinion Research,
RFE/RL, Inc.

. R. Eugene Parta and Kathleen Mihalisko, “The Korean Airliner

Incident: Western Radio and Soviet Perceptions,” AR 4-84.

. Sallie Wise and Patricia Leroy, “The Chernobyl Disaster: Sources

of Information and Reactions,” AR 4-86. Soviet Area Audience
and Opinion Research, RFE/RL, Inc.

. Sallie Wise, “Soviet Citizens on Glasnost: High Expectations,

Limited Impact,” AR 5-87, Soviet Area Audience and Opinion
Research, RFE/RL, Inc.

Sallie Wise, “Soviet Citizens on Gorbachev’s Domestic Policies:
Continuing Support But Growing Skepticism,” AR 5-88, October
1988, Soviet Area Audience and Opinion Research, RFE/RL, Inc.
Ibid.

R. Eugene Parta and Mark Rhodes, “Soviet Citizen Attitudes
Toward Poland Since Martial Law: Agitprop, Western Radio and
the Evolution of Opinion,” AR 6-82, September 1982, Soviet
Area Audience and Opinion Research, RFE/RL, Inc.

Section Six: Some Provisional Conclusions on
the Impact of Western Broadcasting to the USSR

1.

2.
3.

4.

Maury Lisann, Broadcasting to the Soviet Union: International Politics
and Radio, Praeger, New York, 1975, pp. 164-165.

Ibid., p. 36.

Ibid., p. 33, citing deputy chairman of the state committee,
A. Rapokhin in “Radio, Man and His World,” Sovetskoye Radio i
Televideniye, May 1958, pp. 5-7.

Mark Rhodes, “Soviet TV Innovations Aimed at Reducing
Western Radio Audiences,” RM 1-87, Soviet Area Audience and
Opinion Research, RFE/RL, Inc. April 1987. These changes con-
sisted of greatly increasing the amount of live television pro-
gramming, instituting a new “breakfast show” along the lines of
“Good Morning America,” and introducing a new, less formal
late night news program aimed specifically at a younger audi-
ence. The main evening TV news magazine “Vremya,” which had
come under criticism in Pravda for being dull, monotonous and
slow, was also revamped to make it more competitive with
Western radio on international news topics. The Pravda article
(“Vremya on the Screen: Remarks on Television News,” May 19,
1986) also offered guidelines on how to tackle the problem of

o



11_PartaO7_Endnotes.gxd 10/16/07 4:04 PM %ge 102

AUQ: 2005?

102

B Endnotes

providing increased coverage of the West. While calling for
broadcasts describing Western technological and scientific
achievements, Pravda noted that they should point out the lack
of significance of these achievements for ordinary workers under
conditions of capitalism and should highlight “problems facing
women and old people and the increase in crime and terrorism
in the Western world.” It was now acceptable to be positive about
some aspects of Western life (e.g. fast-food restaurants and the
interstate highway system) but they should still be presented in
a largely negative context.

Section Seven: Epilogue. A Comparison of

SA

AOR Findings with Data from the Archives of

the Institute of Sociology of the USSR Academy
of Sciences: Late 1970s and early 1980s.

1

O 00 N N U1 oW N

. Dr. Elena I. Bashkirova, “Measuring the Foreign Radio Audience
in the USSR During the Cold War.” Paper delivered at the
Conference on Cold War Broadcasting Impact co-organized by
the Cold War International History Project, Woodrow Wilson
International Center for Scholars, Washington, DC, and the
Hoover Institution of Stanford University, with support from the
Center for East European and Eurasian Studies, Stanford
University and the Open Society Archives, Central European
University, Budapest. October 13-15, 2005. The paper will be
published as part of a 2-volume publication on the conference
under the auspices of the Central European University Press,
Budapest, Hungary.

. Ibid., p. 4.

. Ibid., p. 11.

. Ibid., p. 9.

. Ibid., p. 9.

. Ibid., p. 15.

. Ibid., p. 13.

. Ibid., p. 14.

. Ibid., p. 15.

Appendix A: SAAOR Survey Methodology:
Interviewing Soviet Travelers

1

. See “The Method of Comparative and Continuing Sampling,”
Audience and Public Opinion Research Department, Radio Free
Europe, Munich, January 1976.

o



11_PartaO07_Endnotes.gxd 10/16/07 4:04 PM %ge 103

Endnotes W 103

Appendix C: Data Validation: Comparison of
SAAOR Studies with Internal Soviet Studies

1.

10.

11.

12.

13.

Mark Rhodes, “A Study of SAAOR Data Validity: Behavior and
Opinion Measurement,” AR 5-84, Soviet Area Audience and
Opinion Research, RFE/RL, Inc. This paper was presented at the
1983 annual meeting of the American Association for the
Advancement of Slavic Studies in Kansas City, MO, USA.

.R. Eugene Parta, “Listening to Western Radio and Viewing

Television in the USSR,” AR 2-75, Soviet Area Audience and
Opinion Research, RFE/RL, Inc. March 1975.

. Boris Firsov, Televidenie Glazami Sotsiologa, Iskusstvo Publishing

House, Moscow, 1971.

. Parta and Rhodes, “Information Sources....”, op. cit.
. Mark Rhodes and R. Eugene Parta, “Attitudes of Some Soviet

Citizens to Andrei Sakharov: Comparison of SAAOR Data with
Unofficial Soviet Poll,” AR 11-81, Soviet Area Audience and
Opinion Research, RFE/RL, Inc.

. An article describing the purpose, methodology and results of

this poll appeared in the Rheinischer Merkur/Christ und Welt of
September 24, 1981 under the pseudonym “Viktor Maxudov.” A
translation of this article appears in the appendix of AR 11-81.

. R. Eugene Parta, “Andrei Sakharov and the Nobel Peace Prize.”

AR 2-76, Soviet Area Audience and Opinion Research,
RFE/RL, Inc.

. The results of the unofficial Soviet poll were published in the

Danish newspaper, Berlingske Tidende of March 21, 1982.

. Internal SAAOR memo of 27 July 1988, Mark Rhodes to

R. Eugene Parta. The CBS-New York Times Poll was published in
the New York Times of May 17, 1988 by Bill Keller: “Muscovites,
in Poll, Are Split On What Their Future Holds.”

See Mark Rhodes, “The Recent Joint Soviet-French Opinion Polls
and SAAOR Data,” AR 9-87, Soviet Area Audience and Opinion
Research, RFE/RL, Inc., November 1987.

Vesevolod Marinov, “What the Comrades Say,” Time, April 10,
1989. The sample consisted of over 1,000 residents of Moscow
and was conducted March 6-14, 1989.

Sallie Wise, “Comparisons of SAAOR Data and Time Poll,”
Internal SAAOR memorandum, April 14, 1989.

Mark Rhodes, “Comparison of SAAOR Data with CBS-New York
Times Poll,” internal SAAOR memorandum, November 15, 1988.
The CBS-NYT poll was conducted on 14-15 May with 939 resi-
dents of Moscow. The results were printed in the New York Times
of May 27, 1988.

o



11_PartaO07_Endnotes.gxd 10/16/07 4:04 PM %ge 104

104 W Endnotes

14. Alexei Andreyev, “Kto, Kak I Zachem Slushaet Radio

15.

l6.

‘Svoboda’?” (Who, How and Why Listen to Radio Liberty?),
Reiting. No. 14, St. Petersburg, June 1992.

R. Eugene Parta, “Comparative Baltic Survey Figures,” Internal
RFE/RL memorandum from Gene Parta to William W. Marsh,
June 25, 1990.

Radio Free Europe broadcast in vernacular languages to Estonia,
Latvia and Lithuania. Radio Liberty broadcast in Russian. SAAOR
conducted research in the Baltic States for both the RFE and the
RL broadcasts.



