00_Partal07_FM.gxd 10/16/07 3:33 PM Page%

PREFACE
August 1991:

The Coup, the White House and
Radio Liberty

“... And during the 3-4 days of this coup, Radio Liberty was one
of the very few channels through which it was possible to send
information to the whole world and, most important, to the
whole of Russia, because now almost every family in Russia
listens to Radio Liberty . . .”

Russian President Boris Yeltsin speaking in a
special edition of Radio Liberty’s

“In the Country and the World” program of
August 24, 1991

Perhaps Boris Yeltsin exaggerated when he said that every family
in Russia listened to Radio Liberty during the August 1991 coup
attempt, but he didn’t overstate its significance. A survey carried
out a few weeks after the coup by Vox Populi, a leading Moscow
research institute, showed that 30% of Muscovites heard Radio
Liberty during the crisis days of August, 19-21 most listening
constantly or several times a day.! The figures were even higher
among Moscow elites. Among the elite groups surveyed, an
average of 43% turned to Radio Liberty for information on the
crisis (40% ot the People’s Deputies, 28% of high government
officials, 55% of political activists and an overwhelming 70% of
media and cultural professionals).?

During the three crisis days Radio Liberty had provided
unique coverage of events through two of its reporters holed up

Xv

o



00_Partal07_FM.gxd 10/16/07 3:33 PM Page $

xvi M Preface

on the 11% floor of the White House, the Russian Parliament
building which was under siege. They telephoned a steady
stream of reports to Munich from where they were broadcast
back to the Soviet Union on powerful un-jammed shortwave
signals, providing detailed accounts from inside the coup’s seat
of resistance. Yeltsin’s call for a general strike against the coup
leaders was broadcast by Radio Liberty within minutes to all
corners of the country. The extensive, newly-formed network of
Radio Liberty stringers in Moscow and throughout Russia were
on the job feeding information to broadcast headquarters in
Munich, covering the entire political spectrum from coup oppo-
nents on the barricades to hard-line backers of the coup.>

Typewritten news bulletins entitled “Radio Liberty Informs . . .”
were posted on walls around the barricades.* According to
People’s Deputy Oleg Adamovich, “In these days Radio Liberty
was the most important source of information for the Soviet
people.”> USSR President Gorbachev said he relied on the
broadcasts of Radio Liberty, the BBC and Voice of America for
information on events in Moscow and reactions around the
world during his three days of imprisonment at his Crimean
dacha.t

For its role in informing the Soviet peoples during the coup,
Russian President Yeltsin issued a decree on August 27, 1991,
directing the authorities to permit Radio Liberty to open a per-
manent bureau and assign it office space in Moscow, accredit it
throughout the Russian Republic and provide it with the neces-
sary channels of communication.” The preamble states:

“In connection with a request by the administration of Radio
Free Europe/Radio Liberty, which is financed by the Congress
of the United States of America, and taking into account its role
in objectively informing the citizens of the RSFSR and the
world at large about the course of the democratic processes in
Russia, the events in the country and the world, the activities
of the legal leadership of the RSFSR during the coup d’etat in
the USSR, I decree:”

How did it happen that Radio Liberty—most vilified of Western
broadcasters in the official Soviet press, target of relentless jam-
ming during most of its existence—had amassed such a vast audi-
ence, who so trusted its broadcasts, that it was able to experience

o



00_PartalO7_FM.gxd 10/16/07 3:33 PM Page %’i

Preface M xvii

its finest hour defending the same democratic forces that it had
nurtured over almost four decades of broadcasting? Once the
pariah among Western broadcasters during the Cold War, Radio
Liberty was now accepted as a legitimate participant on the
Russian media scene by the authorities themselves.

That question has yet to be answered in all its complexity,
although many books and articles have looked at the fascinating
story of Radio Liberty, its early years and political history, its
many colorful and exceptional personalities, and its multi-
faceted, and in many ways unique, programming. This short
study has a different perspective. It focuses on the listeners to
Western radio and to Radio Liberty. How many of them were
there? Who were they? Why did they listen? How did they lis-
ten? What did Western radio and Radio Liberty mean to them?
Did they make a difference?

What follows here should be understand only as a broad
quantitative overview of the topic. A subsequent study will treat
the complex subject in significantly greater detail. Missing here
is any real mention of the eloquent testimonials listeners gave
in the interviews (and their many letters) on what the radios
meant to them. That too must wait.



