
 
 

COLD WAR BROADCASTING IMPACT 
 

Report on a Conference organized by the Hoover Institution and the Cold War 
International History Project of the Woodrow Wilson International Center for 

Scholars 
at Stanford University, October 13‐16, 2004 

 



 2

  
 

I. PREFACE 
 
This publication reports the highlights of a conference on Cold War Broadcasting 
Impact held at the Hoover Institution, Stanford University, on October 13‐15, 
2004. The conference was organized by the Hoover Institution and the Cold War 
International History Project (CWIHP) of the Woodrow Wilson International 
Center for Scholars, with assistance from the Center for Russian, East European, 
and Eurasian Studies, Stanford University, and the Open Society Archives, 
Central European University, Budapest. The Annenberg Foundation Trust at 
Sunnylands and the Bernard Osher Foundation provided generous financial 
support. The Honorable George Shultz opened the conference, and former Czech 
President and communist‐era dissident Vaclav Havel sent video greetings. 
  
Radio Free Europe and Radio Liberty were, along with other Western 
broadcasters, effective instruments of Western policy during the Cold War. Many 
East European and Russian democrats have seconded the words of Vaclav Havel 
that “our society owes Radio Free Europe gratitude for the role that it has 
played.”    Western studies have examined the history and organization of 
RFE/RL and its place in American national security strategy. Major publications 
include Sig Mickelson, Americaʹs Other Voice: The Story of Radio Free Europe & 
Radio Liberty (Praeger, 1983), Michael Nelson, War of the Black Heavens: The Battles 
of Western Broadcasting in the Cold War (Syracuse University Press, 1997), Gene 
Sosin, Sparks of Liberty: An Insiderʹs Memoir of Radio Liberty (Pennsylvania State 
University Press, 1999), Arch Puddington, Broadcasting Freedom: The Cold War 
Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty (University of Kentucky Press, 
2000), and Alan Heil,  The Voice of America; A History (Columbia University Press, 
2003).    
But we have lacked studies of Western broadcasting drawing on archival 
material from the other side of the former Iron Curtain.  We have lacked analyses 
of   broadcasting  impact  ‐ the effect on both societies and communist regimes.  
In preparation for the conference, documents about Western broadcasting impact 
were collected from Communist‐era East European, Baltic, and Russian archives.  
These materials include Communist Party Politburo and Central Committee 
discussions of broadcasting impact and propaganda countermeasures, secret 
police assessments and efforts to penetrate the Western broadcasters, directives 
on jamming, internal secret audience surveys, Party and censorship office press 
guidance on countering the broadcasts, and assessments of the impact on the 



 3

Communist armies.   Documentation was collected by the CWIHP’s network of 
archive scholars in the region, with assistance from the Open Society Archives.  
A Hoover Institution oral history project interviewed key Polish Communist 
officials about broadcast impact.  These materials complement the extensive 
RFE/RL corporate records and broadcast archives now located at the Hoover 
Institution (described at http://hoorferl.stanford.edu/).  
 
The conference brought together experts from the West and former Communist 
countries who presented papers based on this archival documentation.  Veteran 
Western broadcasting officials and leading former Communist officials and 
dissidents also participated.   This combination of new documentation, 
international expertise, and oral history provides new insights into a major 
Western instrument of the Cold War. 
 
This publication contains a summary of proceedings, prepared by Gregory 
Mitrovich, who served as rapporteur.  It also contains an analysis based on the 
conference discussions  (“Lessons Learned”) of why Western Cold War 
broadcasting was effective, prepared by A. Ross Johnson and R. Eugene Parta.  
Selected conference papers will be published in an edited volume by the Central 
European Press.  Key documents will be made available in the CWIHP’s Virtual 
Archive (http://cwihp.si.edu) and published in English in a second volume by the 
Central European Press.   
 
 

Elena Danielson, Associate Director, Hoover Institution  
 

Christian Ostermann, Director, Cold War International History Project, 
Woodrow Wilson Center            
A. Ross Johnson (conference coordinator), Research Fellow, Hoover 
Institution 

  



 4

 
CONTENTS 

  
 
 
I.  PREFACE 
 
  
II. COLD WAR BROADCASTING IMPACT: CONFERENCE SUMMARY 
  
 
III.  COLD WAR INTERNATIONAL BROADCASTING: LESSONS LEARNED  
  
 
IV. CONFERENCE PARTICIPANTS 
 



 5

 
  
II. COLD WAR BROADCASTING IMPACT: CONFERENCE SUMMARY 

 
Gregory Mitrovich 

(Conference rapporteur) 
 

Session One:  Goals and Content of Western Broadcasting:  Testimony of 
Radio Free Europe/Radio Liberty Officials.  Panelists:  Paul Henze, J. F. Brown, 

Gene Sosin, Mark Pomar; Commentator Istvan Rev; Moderator Norman 
Naimark1

 
When Radio Free Europe and Radio Liberty began operation the world 

was still struggling to surmount the devastation wrought by World War II, while 
relations between the United States and the Soviet Union had disintegrated to 
the point that a third global war appeared imminent. The Soviet Union’s wartime 
occupation of Eastern Europe had quickly transformed into an exercise in 
empire‐building, an empire that many feared would soon encompass the entire 
Eurasian continent.  American and European anxieties reached their climax 
when hundreds of thousands of Soviet‐trained and equipped North Korean 
troops invaded South Korea and routed the South’s defenses only days before 
Radio Free Europe’s first historic broadcast on July 4, 1950.  This new 
organization had not even the time to establish itself before it was plunged into 
the front lines of the West’s battle against Soviet expansion.   

Much was at stake in the struggle between liberalism and communism; 
many believed the future of the world itself.  Strategic planners determined that 
the United States must strike at the heart of Soviet power if the West was to 
emerge from the Cold War victoriously.  As the most significant instruments 
capable of penetrating the Iron Curtain, Radio Free Europe and Radio Liberty 
were crucially important actors in this conflict and, ultimately, would play an 
invaluable role in Soviet communism’s ultimate demise.  Yet, as Paul Henze 
warns, it would be a mistake to consider the achievements of Radio Free Europe 
assured.  RFE was a “jerry‐built operation,” in fact an “experiment”—with its 
success far from predestined.   

When the Truman administration planned the National Committee for 
Free Europe (NCFE) in 1948, radio broadcasting was not considered one of its 
primary missions.  Henze observes that the NCFE was primarily envisaged as a 
device for taking care of East European political leaders who had established 
                                                 
1 RFE functioned as a separate station from 1950 to 1976, RL from 1953 to 1976.  In 1976 both stations 
were merged into RFE/RL.  This report uses RFE/RL unless the meaning is clearly RFE or RL.   



 6

exile governments during World War II and were barred from returning by the 
Soviet occupation of their countries.  These exiles needed a livelihood that would 
provide an outlet for them to help their fellow countrymen. Initially, their 
mandate was to form “national committees” that would inspire those under 
communist domination to resist.  Some exiles had previously served as radio 
broadcasters during World War II, encouraging resistance to the Nazis; it was an 
obvious leap to use these same skills to battle Soviet communism.  The North 
Korean attack shattered any misgivings as to whether such broadcasts were 
necessary; few now questioned the scope of the Soviet threat.  Yet it remained to 
be determined how radio broadcasting could successfully influence the internal 
developments of communist societies.  

RFE needed to compete directly with indigenous, regime radio stations 
through round‐the‐clock radio transmissions.  The basic principles of such 
broadcasts were: saturation home‐service broadcasting encompassing all fields of 
interest to audiences, including news and information, religion, sports, culture, 
and entertainment; concentration on subjects important for people in the 
homeland; avoidance of preoccupation with exile concerns and polemics about 
rivalries in earlier periods; avoidance of preaching, invective, incitement to 
violence, and no promise of imminent liberation; detailed reporting on problems 
of communism and analysis of the actual workings of the Soviet system, and 
reporting on contradictions and disagreements within communist hierarchies; 
and programs describing the operation of open, democratic societies of the West 
to sustain the aspirations of East Europeans to rejoin Europe. 

While all this may seem apparent in retrospect, Henze noted that it was 
far from obvious to officials at the time.  Almost all planning that went into the 
creation of RFE was an improvised response to the sense of urgency that 
prevailed in the early 1950s.  The notion that has become widespread today that 
RFE resulted from a coherent concept of what needed to be done remains an 
illusion. 

J. F. Brown underscored Henze’s judgments, stressing that from the 
beginning RFE was a decentralized operation.  While basic policy guidance came 
from Washington it was implemented by five national broadcast services—the 
Bulgarian, Czechoslovak, Hungarian, Polish, and Romanian.  There was no 
central scripting, and these national services enjoyed a unique degree of 
autonomy; indeed, their political programming was usually checked after a 
broadcast aired, not before, and this provided for greater vibrancy and closer 
interaction with RFE audiences that would have been impossible under central 
scripting.  Supporting the broadcasting efforts were the highly respected Central 
News Department and the Research and Analysis Department.   



 7

For Brown the purpose of RFE can be reduced to one fundamental 
premise: to serve the peoples of Eastern Europe by keeping them company, 
upholding their dignity, bolstering their confidence, strengthening their 
“European‐ness” and their historic ties to America, while giving them hope that 
“this too would pass.”  RFE was needed because of the contradictions between 
state and society in communist Eastern Europe that involved repression by 
regimes forcibly maintained by a foreign power.   

To succeed, RFE broadcasters had to resist two “seductive temptations.”  
First, they needed to avoid overrating their own importance while underrating 
the intelligence and common sense of their audience.  While many RFE listeners 
were uneducated, they were far from gullible, and lived in a system that bred 
suspicion of everyone and everything.  Only through accurate and judicious 
broadcasting could RFE overcome these reservations and build a reputation for 
honesty and accuracy.  Second, RFE broadcasters needed to recognize that East 
European audiences were not as interested in RFE as RFE was in them.  East 
European citizens had more urgent problems in their lives, like ensuring their 
own survival, and RFE played an adjunct—but not integral—part in their day to 
day living. 

The arrival of détente put the future of RFE in question.  Had it become a 
superfluous organization, a relic of the old Cold War, as Senator William 
Fulbright insisted?  Brown argued to the contrary that détente signified that it 
was the communist states, not the West, that were getting weaker, something 
RFE recognized and encouraged with success through its broadcasting 
throughout the 1970s and into the 1980s.  An encounter between Brown and 
Czech dissident and later President Vaclav Havel punctuated the respect and 
good name RFE had achieved.  Upon being introduced as a former director of 
RFE, Havel looked at Brown and exclaimed “Jim!  We were colleagues!”  That 
bond, more than anything, demonstrated the impact of Radio Free Europe. 

For Gene Sosin, Radio Liberty (the name was changed from the original 
Radio Liberation in 1959) was the fulfillment of Aleksandr Herzen’s mission a 
century earlier to provide from abroad freedom of speech denied fellow 
countrymen in the homeland. RL started its broadcast service on a most 
auspicious date, March 1, 1953—the day Soviet leader Joseph Stalin suffered his 
fatal stroke.   

During its initial broadcast, RL announced that it represented the free 
voice of Soviet compatriots abroad, with its objectives being freedom of choice 
for Soviet nationalities, freedom of conscience and religion, elimination of the 
system of terror and forced labor, freedom for Soviet agriculture, an end to Party 
control of the arts and sciences, and, finally, the end of aggressive Soviet foreign 
policy by the overthrow of the regime.  Yet RL broadcasters stressed that they 



 8

could not provide the peoples of the USSR with the “recipe” to achieve this 
ambitious agenda.  It was RL’s goal to provide the type of truthful information 
that Soviet censors would never allow within the USSR but was necessary if 
democracy were one day to prevail.   

During its first years of operation, RL broadcasts were influenced by the 
émigré “Coordinating Center for the anti‐Bolshevik Struggle,” which sought to 
use this new station to articulate its implacable opposition to the Soviet regime.  
Many of RL’s original broadcasters exploited this opportunity to vent their 
hatred of the communist regime; one broadcaster even made it a point to 
pronounce Soviet leader Nikita Khrushchev’s name with a sneer.  

Under the guidance of Boris Shub, prominent anti‐Bolshevik publicist and 
formerly political advisor at RIAS (Radio in the American Sector, Berlin), this 
approach was changed.  Shub understood that in order to succeed, RL needed to 
recognize and appreciate the sensitivities of the average Soviet listener, who was 
proud of his country’s victory over Nazi Germany, was loyal to ideals expressed 
by Lenin and his compatriots, and remained skeptical towards messages from 
the émigré community.  Shub stressed that blatant propaganda would merely 
repulse the average Soviet citizen.  Instead, RL needed to speak candidly about 
the difficulties of daily life in the Soviet Union while articulating hope for a 
better future.  RL broadcasters sought to bridge the gap with the listener by 
identifying themselves with their audience, using “our country” or “our 
homeland.”  Under the leadership of Howland Sargeant, president of RL from 
1954 to 1975, the station was able to avoid micromanaging of its broadcasts from 
Washington while enlisting the advice of many of the nation’s top academic 
specialists on the USSR, including Walt W. Rostow, Merle Fainsod, Alex Inkeles, 
Marshall Shulman, and Richard Pipes. 

According to Sosin, initially RL’s sources of news from the Soviet Union 
were extremely sparse; however, RL overcame this problem by developing a 
sophisticated network of monitoring posts that scrutinized radio broadcasts 
across the USSR.  Of particular interest were local radios, which carried stories 
that RL would broadcast nationally.  This led to an improvement in RL’s image 
of authenticity while filling in the “white spots” in Soviet news reporting. 

Khrushchev’s secret speech of 1956 denouncing Stalin’s crimes was a 
monumental event in RL’s history.  The speech was soon smuggled abroad and 
beamed back into the USSR so that the entire country could hear the indictments 
leveled by Khrushchev against Stalin, accusations that legitimated much of RL’s 
programming. Furthermore, RL made sure that its listeners understood the 
implications of the mass uprisings in Poland and Hungary, which in the latter 



 9

case escalated to a full‐scale revolt that left thousands dead, discrediting the 
notion of a harmonious Soviet bloc. 

RL frequently broadcast readings of famous Russian writers like Boris 
Pasternak, whose novel Doctor Zhivago was banned within the USSR, as well as 
samizdat (self‐published) literature disseminated by Andrei Sakharov, Aleksandr 
Solzhenitsyn, and others of the increasing dissident population within the Soviet 
Union.  RL often invited famous Americans such as Eleanor Roosevelt, leading 
congressmen, and labor leaders to speak directly to the Soviet populace to assure 
them that the West cared about their plight.   

RL’s importance continued to grow following the 1968 invasion of 
Czechoslovakia, the 1975 Helsinki accords, and the rise of glasnost in the 1980s, 
and most auspiciously, during the failed Soviet coup of 1991, when both Mikhail 
Gorbachev and Boris Yeltsin relied on RL for news concerning conditions 
throughout the country vital to their efforts to resist the coup plotters, news that 
the state media were not broadcasting.  Declared Elena Bonner, RL was “not only 
figuratively, but literally, on the barricades with us.”   

Mark Pomar recounted that during a recent visit to Armenia he happened 
upon a detective program about a Soviet KGB agent’s investigations into 
corruption surrounding the daughter of former leader Leonid Brezhnev.  In one 
scene the KGB agent and his subordinates were examining national media 
reports in Pravda, Izvestia, and other state‐sponsored organizations.  The agent 
announced that “today on Radio Liberty it said that   . . . [therefore] all these 
other media are junk” and swept them from the table.  This, Pomar contends, 
was exactly what RL had hoped to achieve as it sought to influence Soviet 
society.  This example from a detective drama in 2004 demonstrates how RL had 
become part of Soviet life. 

RL served as a detailed source of information in the Soviet Union when 
domestic sources were not available.  The use of “we” and “us” spoke to the 
audience and made the audience feel that RL was involved in their daily lives—it 
spoke the language that was understandable to the people of the country and 
related to them.  RL helped the Soviet listener to vet domestic media sources, and 
most important, it publicly discussed what was only talked about privately, 
something that served to help liberate the Soviet listener.  That such 
programming existed inspired Soviet citizens by letting them know that the 
people of the West cared about their plight, a point underscored during a trip 
Pomar made to Kazan.  There a man who reported to him that while jamming 
had prevented him from ever hearing RL’s Tatar language service, the very fact 
that RL actually broadcast in Tatar demonstrated to him that the West had 
recognized the existence of their land, language, and culture even though it lay 
isolated in the Russian heartland. 



 10

How did this happen?  It was the result of broadcasting insightful and 
relevant programming.  RL had the flexibility, however, to be very creative, 
allowing it to engage in programming that employed humor and spoofs 
regard

 the 

ideas 
 

can 

 

itement 

, Istvan 
as 

de that successfully implanted its 
vision

 

 

ing Lenin and other Soviet leaders.  In addition, RL had a Board led by 
Malcolm (Steve) Forbes that protected it from interference from the State 
Department, Congress, and elsewhere.  By contrast, according to Pomar, in
1980s Voice of America (VOA) Russian programming was not particularly 
exciting and was not generating a large audience.  Pomar sought to bring 
from RL to revitalize the service and developed programming that would speak
to the average Russian and place the political issues of the day in the Ameri
context.  One successful method was to broadcast Russian dissidents who were 
able read their works—banned in the USSR—over the air, while explaining their 
experiences in the West in order to rebut the claims of Soviet propagandists that
dissidents were marginalized.  By demonstrating that dissidents like 
Rostropovich and Solzhenitsyn were important cultural icons in the West, VOA 
enhanced the average Soviet citizen’s view of the United States.  These 
interviews especially resonated with Russian listeners, generating exc
that raised morale within the VOA service. 

To understand the impact that RFE/RL had on communist society
Rev stressed the interactive essence of the Cold War conflict.  The Cold War w
a war of ideas and the victor would be the si

 in “the other’s” populace.  Thus the struggle over radio broadcasting was 
a struggle for control of the hearts and minds of the population, and the target 
regimes attempted to prevent its “enemy” from undermining that control.  The
Cold War was, according to Rev, built upon a series of “mutual fantasies” over 
the alleged capabilities that one or both sides had to control “the other.”  Soviet
leaders recognized that RFE/RL was indeed designed to challenge their control 
over both the populations of the satellite regimes and of the USSR. 



 11

 
Session Two:  Goals and Content of Western Broadcasting:  VOA, BBC, 

RIAS.  Panelists:  Alan Heil, Eugeniusz Smolar, and Christian Ostermann; 
Moderator Ken Jowitt 

 
“Western broadcasts opened an alternative channel for the flow of 

information and ideas, putting an end to the monopoly of official Soviet Party 
propaganda.  Tyranny abhors new ideas and truth.  These broadcasts marked the 
beginning of the end for the Soviet Party and Soviet ideology.”  Alan Heil said 
that this quote, taken from a roundtable discussion with Ludmilla Alexeyeva, 
demonstrates the impact that Western radio had on the communist world and in 
particular the average citizen living in these countries.   

Voice of America (VOA) broadcast its first message on February 25, 1942, 
just seventy‐nine days after the Japanese attack on Pearl Harbor and America’s 
entry into World War II.  VOA’s cornerstone principle was:  “The news may be 
good.  The news may be bad.  But we shall tell you the truth.”  According to Heil, 
VOA’s mission as defined in its charter is “to serve as a consistently reliable and 
authoritative source of news... accurate, objective and comprehensive.”  It also 
“must win the attention and respect of listeners.”  In order to fulfill these 
mandates it has, over the years, not only enlightened the world about America 
but also engaged in “cross reporting,” that is, provided in‐depth news and 
information about one region to another, as well as “in country” reporting to 
specific audiences, particularly in times of crisis. 

VOA faced a great challenge as it emerged from World War II to face the 
new reality of the Cold War.  Indeed, Radio Moscow’s postwar broadcasting to 
Western Europe demonstrated the continuing need for VOA broadcasts to the 
entire European theater.  The onset of the Korean War further galvanized 
support for VOA. Under the direction of Foy Kohler, VOA expanded its 
language services from twenty‐five languages to forty‐five languages, many to 
the USSR and Eastern Europe.  In the early 1950s, the McCarthy hearings and 
unproven allegations of communist sympathizers within the State Department 
and VOA nearly destroyed the Voice, even though it broadcast a number of 
official statements during President Truman’s Campaign of Truth. 

Nevertheless, VOA survived the McCarthy years, and under President 
Dwight Eisenhower experienced substantial growth in its overall technical 
infrastructure.  The U.S. Information Agency was created in 1953, and the Voice 
was transferred from the State Department to the new independent agency, 
theoretically buffering it from political pressures and enabling it to develop what 
University of Leicester scholar Nicholas J. Cull called “a journalistic culture” in 
the years ahead.  President Eisenhower insisted that Voice broadcasts follow the 



 12

BBC standard, and saw its role and that of its more hard‐edged surrogate cousins 
as complementary.   This greatly improved VOA’s efforts to report on an 
increasingly restless world, particularly the Hungarian revolution, Suez crisis, 
Bay of Pigs, the Cuban missile crisis, and the Vietnam War. VOA’s governing 
charter was issued as an executive order in 1960.   

During the Cuban missile crisis and the Vietnam War, VOA’s journalistic 
independence suffered significant challenges.  The USIA even stationed a senior 
officer in the VOA newsroom to clear all copy on Cuba before broadcast.  
Similarly, during the Vietnam War, the Johnson administration pressured VOA 
to clear news analyses through the director of USIA.  This was after an analysis 
critical of the Soviet Union was aired during Soviet Premier Kosygin’s visit to 
Hanoi as American planes began air strikes on North Vietnam.  Subsequently, 
subtle edits were made to VOA roundups of the U.S. press excising commentary 
critical of the administration.  Despite these pressures, VOA continued to 
broadcast the increasingly troubled news from Vietnam and the rise of the anti‐
war protest movement both within the U.S. and around the world.  

In the late 1960s, 1970s and 1980s VOA broadcast comprehensive coverage 
of the Apollo moon landings, détente, the fall of Saigon, the signing of the 
Helsinki Final Act, the Soviet invasion of Afghanistan, and the imposition of 
martial law in Poland.  During the détente years, however, pressures were 
exerted by the Nixon administration to prevent the Voice from broadcasting 
excerpts of Alexander Solzhenitsyn’s Gulag Archipelago as it was deemed too 
polemical; similarly, a planned series on corruption within communist system 
was cancelled.  This quickly changed under President Reagan, as a senior USIA 
political appointee recommended in 1981 that VOA characterize the Soviet 
Union as the “last great predatory empire on Earth”—contrary to the accurate, 
objective, and comprehensive news programming envisioned in the charter.  The 
appointee soon resigned and pressures subsided after several years.  In 1984, 
VOA’s worldwide audience was estimated in USIA surveys at close to one 
hundred and thirty million, nearly half the listeners residing in the USSR and 
former Warsaw Pact countries.  VOA’s performance during the Chernobyl 
disaster, providing invaluable information to East European, Russian, and 
Ukrainian audiences about the dangers of radiation and the steps they needed to 
take to avoid radiation poisoning, represented one of its greatest triumphs, and 
inspired Secretary of State George Shultz to commend the station for playing an 
“essential role in promoting democratic values and undermining the monopoly 
of information” that allowed the communist system to survive as long as it did. 

Eugeniusz Smolar cautioned that in developing our histories of Cold War 
radio broadcasting we not overstate its success, particularly during the 1950s and 
1960s.  Smolar challenged the premise, “prevalent in RFE editorial policy,” that 



 13

Polish society was divided between the “brave, heroic, resisting anti‐communist 
nation” and a “relatively small group of Moscow‐led traitors.”  The reality was 
far more complex, particularly in the 1960s as the population had become 
depoliticized by regime oppression and was nearly as suspicious of RFE as they 
were of the state media.  Indeed, the populace adopted as its maxim: RFE says 
this and our propaganda says that—but I, in the middle, I have my own truth 
and that lies somewhere in between.  This Smolar considered one of the most 
important elements in any consideration of RFE’s broadcasting impact, requiring 
further study.  A further caveat identified by Smolar was that although RFE 
enjoyed high listenership rates during periods of crisis, these rates dropped 
significantly during the years in between.   

Smolar contended that the broadcasting approaches for RFE and the BBC 
were almost diametrically opposed to each other.  RFE was considered both in 
the East and the West as a political tool, always “on the warpath,” always willing 
to challenge the regime even to the point of debating minute points of history.  
On the other hand, BBC policy was to avoid considering itself as part of the local 
milieu, emphasizing objective, detached news analysis in its global reports rather 
than emotional language of “ideological name calling.”  It did not idealize the 
past, did not relate to the Polish government in exile as a source of moral 
authority, and did not concentrate on active resistance—which for many years 
was limited to a celebration in a church or an annual meeting of Warsaw 
Uprising fighters at a cemetery, surrounded and photographed by secret police 
agents.  The BBC seldom referred to the censored local media and tried to 
develop independent argument.  Consequently, Soviet bloc audiences considered 
the BBC the most trustworthy Western media, often listening to BBC broadcasts 
to confirm RFE news, which led to a de facto division of labor between the two 
stations.  This dedication to objectivity, however, made the BBC an ineffective 
agent of change behind the Iron Curtain.  

 It was BBC policy to avoid being seen as following any government 
line—even that of the British government.  This led to a number of struggles 
between the BBC and the British authorities that nearly resulted in the BBC’s 
dissolution.  Furthermore, the BBC sought at all costs to prevent its World 
Service from degenerating into a partisan radio station championing local 
causes—BBC executives stressed that there “was only one BBC.”  Consequently, 
it was policy for the BBC to change correspondents’ assignments every few years 
to prevent them from “going native.”  

New events produced a gradual, but nevertheless revolutionary change in 
BBC policy: the Helsinki accords in 1975, the dependence of regimes on Western 
capital and good will, the Polish workers revolt in 1976 followed by activities of 
the Workers’ Defense Committee (KOR) in Poland and Charter 77 in 



 14

Czechoslovakia (i.e., emergence of modern democratic opposition), the birth of 
the Solidarity trade union in 1980, the impact of the Polish Pope’s sermons in 
Poland, and a generational change in BBC broadcasters.  Information from KOR 
and Charter 77 sources came to be seen as a new and important source that the 
BBC could not ignore.  A new broadcasting philosophy emerged: according to its 
charter, the BBC does not take sides; however, in its broadcasts to non‐
democratic, oppressive states it should be seen as an emanation of a free, 
pluralistic, and democratic society that upholds and publicizes its values.  

The BBC responded to the ferment in Eastern Europe by decentralizing its 
editorial operations, forming partly independent news services for each target 
country, then, after the fall of communism, relocating their operations to the 
countries in question.    

RIAS (Radio in the American Sector, Berlin) was, according to Christian 
Ostermann, a model upon which U.S. policymakers based the original concept 
for RFE and RL.  RIAS started operation in February of 1946, focused locally on 
the U.S. occupation sector in Berlin, and served as the mouthpiece of the 
occupation.  Originally seen as a tool for the democratization of a defeated 
Germany, RIAS did not engage in anti‐Soviet broadcasting.  That policy changed 
with the onset of the Cold War. 

As disagreements between General Lucius Clay, head of U.S. occupation 
forces, and the Soviet occupation command erupted with greater intensity, 
RIAS’s role began to expand and it became a key instrument in the battle for the 
hearts and minds of the German people.  Criticisms of Soviet policy became 
more common as RIAS challenged the Soviet Union’s monopolistic control over 
the German media seized in Berlin in the aftermath of the war.  The Berlin 
Blockade Crisis of 1948–1949 placed RIAS in the forefront of the struggle to 
maintain German morale during the long year of the blockade and, with the U.S. 
airlift, offered the only hope for the citizens of West Berlin.  It was this crisis that 
would solidify the relationship between the Germans and their occupiers.  The 
growing Cold War struggle led to a shift in RIAS broadcasting strategy to focus 
on undermining Soviet control in East Germany, which quickly became the most 
important audience for its broadcasts.  

As the Cold War escalated, the Truman administration intensified its use 
of informational programs to strike at the Soviet bloc, shifting from a defensive 
containment strategy to an offensive rollback strategy; indeed, in 1950 the 
National Security Council approved a rapid escalation in the use of psychological 
warfare and covert action to destabilize the Soviet bloc.  Germany had became an 
important theater for psychological warfare operations and, in December 1950, 
psychological warfare specialist Wallace Carroll and RAND Corporation scholar 
Hans Speier submitted to John McCloy, the High Commissioner of Germany, a 



 15

report urging the development and use of aggressive psychological warfare and 
covert operations, including the creation of centrally organized resistance 
movements to challenge Soviet control in the East.   

These efforts continued into the Eisenhower administration.  However, 
RIAS and the other stations were caught in a contradiction between broad policy 
calling for destabilization and rollback, and special guidance ordering 
broadcasters to avoid inciting mass uprisings.  The U.S. wanted the radios to 
“walk the fine line between stimulating uprisings and nourishing the spirit of 
resistance,” or as U.S. High Commissioner James Conant declared, “Keeping the 
pot boiling.”  These tensions were evident in the East German uprising of 1953.  
RIAS successfully maintained this “fine line” during the crisis and East German 
intelligence services admitted that RIAS broadcasts did not incite the riot.  
However, RIAS was able to spread word of the strikes in Berlin throughout the 
country, accelerating the spread of popular demonstrations.  East German 
intelligence documents attest that during the crisis East Germans listened to 
RIAS openly as an act of defiance to the regime. The Eisenhower administration 
had hoped to use RIAS to expand the unrest to other East European regions, but 
RIAS resisted efforts to take a more activist role, hoping to avoid placing the East 
German population in harm’s way. 

A discussant related the story of Wolfgang Leonhard, an avid Moscow 
trained and raised German communist, who returned to Germany along with 
Walter Ulbricht on the first plane to Berlin from Moscow.  Upon his arrival he 
came into contact with RIAS broadcasting, which succeeded in completely 
disillusioning him in his belief in Soviet communism to the extent that he 
eventually defected to Yugoslavia after Stalin’s break with Yugoslav leader Josip 
Broz Tito and spent years denouncing the Soviet system.   

 



 16

Session Three:  Impact of the Broadcasts:  Jamming and Audiences.Panelists:  
George Woodard, Gene Parta, Elena Bashkirova, Lechoslaw Gawlikowski; 

Commentator Sharon Wolchik; Moderator John Dunlop 
 
On the night of November 21, 1988, George Woodard received a call at his 

home in Munich, Germany from RFE/RL operators stating that all Soviet and 
some East European jamming of RFE/RL shortwave radio broadcasts abruptly 
ceased.  The Soviet Union had jammed Western radio broadcasts for so long and 
with such great expense that Woodard and his colleagues resisted believing that 
this was anything more than a temporary stoppage.  Throughout that night and 
the following days everyone waited to see if it would resume, but it did not.  
Within a few weeks, all East European jamming had ceased as well. 

For over forty years jamming had constituted one of the Soviet Union’s 
principal—albeit illegal—defenses against Western broadcasting, disrupting 
with varying degrees of success RFE/RL, VOA, BBC, Deutsche Welle, Kol Israel, 
and Radio Vatican transmissions.  Jamming is the intentional interference of 
radio, television, or other electronic communications, and often entailed the 
transmission of loud noises of an irritating quality to deter prospective listeners.  
Some jamming relied upon highly repetitive sounds that made it both difficult 
and dangerous for a listener because it would be quite easy for police or would‐
be eavesdroppers to know that he or she was indeed listening to a forbidden 
station.   

Soviet jamming attempted to disrupt Western short‐wave broadcasts.  As 
the Soviet Union covered eleven time zones, short‐wave broadcasts emanating 
from transmitters at Costa Brava, Spain, and elsewhere were the only means to 
reach the country on a national scale, only doing so because short‐wave 
transmissions could be reflected off of the ionosphere.  Consequently, a 
broadcast from Costa Brava could be received in Moscow via an atmospheric 
reflection over Wroclaw, Poland.  By contrast, traditional medium wave (AM) 
broadcasts only have a range of hundreds of miles, depending on the 
transmitter’s power. 

Jamming was no easy task as it entailed construction of enough jamming 
stations to interfere with signals over wide areas.  Western broadcasters sought 
to overpower Soviet jamming by increasing the number of transmitters while 
strategically placing them so as to cover a wider broadcast area and broadcasting 
on multiple frequencies.  In a veritable electromagnetic arms race, the Soviets 
responded by further increasing the number of jamming stations; eventually they 
would build some three thousand transmitters to block the approximately 150 
Western transmitter stations.  By November 1988, Soviet leader Mikhail 



 17

Gorbachev recognized the futility of these actions, especially in a time of glasnost, 
where openness to new ideas was essential if Soviet reforms were to succeed.   

Gene Parta’s audience research analysis confirms that jamming had a 
significant impact on the ability of Soviet citizens to listen to Western 
broadcasting.  Indeed, its intensification or cessation was considered a barometer 
of East‐West relations, which was particularly evident during periods of 
international crises.  Jamming of VOA and BBC broadcasts ceased in June 1963 
due to the thaw in relations following the resolution of the Cuban missile crisis, 
resumed in August 1968 during the Warsaw Pact invasion of Czechoslovakia, 
halted in 1973 under détente, and restarted, yet again, when martial law was 
declared in Poland in 1981, only to be discontinued entirely in 1987.  The Soviets 
never ceased jamming RFE/RL until November 1988.   

Yet despite the best efforts of Soviet technicians, Western broadcasters and 
East‐ bloc listeners discovered ingenious methods to circumvent the jamming.  
From 1978 to 1990 Western radio reached nearly 25 million Soviet listeners on an 
average day and over 50 million in the course of an average week. VOA had the 
largest audience during most of this period, reaching nearly 15 percent of the 
adult (16 years and older) population in an average week, followed by the BBC 
and Radio Liberty at 5–10 percent and Deutsche Welle at 2–5 percent.  Once 
jamming ended in 1988, Radio Liberty’s listenership immediately spiked to a 
weekly reach of 15–16 percent or nearly 35 million people, the largest audience of 
the Western broadcasters. 

Beginning in 1972 and continuing until 1990, RL’s audience research 
department undertook systematic interviews of more than 50,000 Soviet citizens 
traveling outside of the USSR and, using the mass media computer simulation 
methodology developed at the Massachusetts Institute of Technology, compiled 
the first significant audience research statistics that provided scientifically 
derived insights into Soviet listenership—insights that previously had only been 
subjects of conjecture.  Surveys conducted by Western research firms after the 
end of the Cold War established the accuracy of the RL studies, confirming that 
during the Cold War 30–40 percent of the Soviet adult population had listened to 
Western broadcasting.  Yet this does not tell the whole story, as the data indicate 
that information from Western broadcasts was often spread by “word of mouth,” 
which served to amplify broadcast impact to a much larger part of Soviet society. 

These audiences were made up disproportionately of urban males in the 
30–50 year age bracket with at least a secondary education.  Listening rates were 
highest in Moscow, Leningrad, the Baltic States, and Trans‐Caucasus, while 
lowest in Central Asia, Moldavia, and provincial regions of Russia proper.  
Surprisingly, Communist Party membership was not a predictor of listening 
trends as Party and non‐Party members listened at similar rates.  Yet political 



 18

orientation was a strong determinant of listenership.  Soviet “liberals” most often 
listened to Western radio, followed by those who considered themselves 
“moderates.”   Conservatives and hardliners listened considerably less. 

The RL data demonstrate that Soviet listeners turned to Western stations 
primarily for information, with entertainment playing a lesser motivational role.  
Soviet citizens listened especially to access information not available through the 
Soviet media, or to verify or refute Soviet media claims.  Indeed, listener rates of 
Western broadcasting increased significantly during periods of crisis, such as the 
samizdat era of the 1970s, the war in Afghanistan, the Korean airliner incident, the 
Chernobyl disaster, and perestroika, as Western broadcasting provided essential 
and uncensored information to Soviet listeners.  However, Western radio faced 
greater difficulties reaching out to Soviet audiences during periods when they 
felt they were directly threatened, such as the Polish crisis of 1980–1981 when 
Soviet media successfully mobilized opposition among the population to 
Solidarity’s efforts.   

A question that has long concerned Western analysis of Cold War 
broadcasting is, not surprisingly, the accuracy of these traveler‐based figures.  
Elena Bashkirova and Lechoslaw Gawlikowski, drawing on Soviet bloc archives, 
addressed this question. 

Ironically, as Parta and his colleagues at MIT began their massive effort to 
calculate the effectiveness of Western broadcasting, so too did the Mass Media 
Department of the Institute of Sociology of the USSR Academy of Sciences.  
According to Bashkirova, it took considerable time for Soviet analysts to 
recognize the need to analyze the impact of Western radio.  Previously, Soviet 
scientists studied the phenomena as only one part of their broader analysis of the 
impact of the USSR’s mass media efforts.  Research undertaken by V. L. Artemov 
and P. S. Gurevich demonstrated that Western broadcasting needed to be 
analyzed on its own merits.  

Polling the impact of “enemy” broadcasting on the Soviet audience was 
no easy task since concerns regarding the respondent’s sincerity raised doubts 
about the accuracy of these findings. Yet Soviet analysts believed that they had 
developed a methodological approach offering the required anonymity that 
provided some confidence in the reliability of their findings.  Key factors 
included analysis of audience size, frequency of listenership to foreign 
broadcasting, and listener’s motives, thematic interests, and general attitude to 
Western radio broadcasting.  Sampling focused on six urban population centers, 
as Soviet researchers sought to avoid the attention that a national survey might 
create.  This would not skew the data, they contended, because it was unlikely 
that Western radio would find significant listenership in much of the rural USSR. 



 19

The first studies, conducted in the 1960s, concluded that Western radio 
did not offer serious information competition to USSR media and, therefore, was 
not gaining a significant audience share.  This conclusion changed in the 1970s as 
studie

 a 
RL 
 

 

rt of the 
 

ll 

y 
ho did 
rs were 

y discouraged such listening.  Three things stood out: first, 
Wester  

 

studyi hat 

ts 
g to 

deliberately deflate the percentage of listeners in reports issued to the highest 
levels of the Communist Party.   

s determined that in fact more than half of the urban population of the 
USSR listened to foreign broadcasting on a somewhat regular basis and split 
evenly between genders; listeners with a secondary‐level education or higher 
comprised 70 percent of the Western radio audience. The distribution of the 
Soviet audience demonstrated the wide appeal of Western radio, though with
clear tilt towards the 16–34 year age bracket.  One seeming inconsistency with 
data was the Soviet Academy of Sciences determination that 69 percent of the
Soviet audience tuned into Western media because of their interest in music 
programs, followed by international (45 percent) and domestic news 
programming (38 percent). (It was noted that this might be due to the different
methodologies employed, given that most of the younger people, who were 
primarily attracted to music programs, were much less likely to be pa
population traveling abroad.)  Religious, cultural, and educational programming
was relatively less attractive to the Soviet audience (although given the overa
large percentage of listeners, the absolute number who listened to this 
programming was still high).  Soviet listeners considered Western radio 
trustworthy at surprisingly high levels.  Some 37 percent admitted that they full
or somewhat trusted Western programming, compared to 32 percent w
not trust and 31 percent who could not form an opinion.  Soviet researche
quite surprised by this finding, so much so that they expressed great suspicions 
about their accuracy. 

A crucial question for Soviet analysts was just what made Western 
broadcasting appealing to Soviet audiences, particularly when one remembers 
that the regime activel

n broadcasting offered news and information in a timelier manner than
Soviet mass media; second, Western broadcasting supplied Soviet listeners with
information and programs of great interest to them that Soviet programming did 
not; and finally, it offered a different official viewpoint on important issues. 

Lechoslaw Gawlikowski’s study of RFE’s listenership in Poland 
introduces a methodological quandary in our effort to understand the impact of 
Western broadcasting: what do you do when the researchers tasked with 

ng the phenomena lie about their own results?  This is precisely w
happened in Poland during the era of martial law in the 1980s, when the Center 
for Public Opinion and Research (OBOP), evidently attempting to please i
Communist Party superiors, retroactively recalculated the results of its pollin



 20

OBOP was established in 1958, after Gomulka’s ascension to power made 
possible sociological surveys banned during the Stalin era.  In its secret repor
the Party leadership, OBOP documented a steady increase in the size of the 
Polish RFE audience from approximately 20 percent of the adult population in
1976 to 31 percent in 1979 (while 

ts to 

 
admitting that its pre‐1976 data understated the 

RFE audience).  With the onset of the Solidarity crisis, OBOP reported a jump in 
RFE lis

ver 

listeni  

ally 
aper 

 
ther 

secret   

g 

y 

    

 was 

rs for those to listen.   

tenership to 48 percent in 1980, 53 percent in 1981, and 49 percent in 1982.   
Between the early 1960s and 1989, RFE’s audience research department 

surveyed the listening habits of Poles (and other East Europeans, a total of o
100,000) traveling in the West. RFE found that some 40–50 percent of the adult 
population were regular listeners to RFE during most of this period.  These 
figures are 10–20 percent higher than the comparable OBOP data. The RFE 
survey data show jumps in listenership during domestic crises, with 80 percent 

ng during the 1970 worker unrest and nearly 70 percent after the onset of
martial law in 1981 (declining again to the 40–50 percent range after 1985).  

 OBOP data in 1980 and 1981 approximated the RFE survey results.  But 
during martial law OBOP reported that the RFE audience declined dramatic
to about 16 percent in 1983 and 13 percent in 1985.  In an internal working p
OBOP then “recalculated” the 1980 audience as 15 percent (as opposed to its 
original figure of 48 percent). These numbers are up to 50 percent lower than the
RFE survey data.  The implausibility of the OBOP results are suggested by o

internal studies conducted in the 1980s by the Institute for Social Research
of the Military Political Academy (WAP).  WAP found that the percentage of 
military conscripts who listened to RFE was 44 percent in 1979, 67 percent in 
1981, and 51 percent in 1983 (data comparable to or higher than correspondin
RFE survey results for this audience segment).  Gawlikowski concluded that 
OBOP could operate without political interference only in the 1980–1981 period 
and thereafter altered its survey methods or interpretation of survey results to 
deliberately deflate the listenership to Western radio in its reports for top Part
officials.  This corruption of an internal information mechanism intended to 
inform the Party leadership was itself an indication of the breakdown of the 
Communist system in Poland.   

Sharon Wolchik noted the need to resolve some of the discrepancies in the
panelists’ respective analyses.  She observed that the Western radios had a 
surprisingly wide reach, particularly if one took into consideration secondary 
listenership. Also of importance is the consensus that Soviet bloc listenership
mostly highly educated, largely urban, and young, and that news and 
entertainment were key motivato



 21

Sessio
a; 

ish elite 
‐level Communist Party 

officials sponsored by the Hoover Institution and research in newly opened 
Polish archives, Curry demonstrated that RFE’s broadcasts were constant 
reminders of the precariousness of the Communist Party’s control over the 
country.  Top leaders and Party and media elites were well aware of RFE 
broadcast content even if they did not discuss it openly.  RFE was a veritable 
“elephant in the living room” for Poland’s communist leadership.  Polish elites 
viewed RFE at different times and to differing degrees as one of the chief 
elements undermining Poles’ support for or tolerance of the communist 
government; an indicator of official American positions on Polish politics; a 
weapon of internal elite politics; a ‘tuba’ and, even, organizer for the opposition 
in Poland; and a source of information on what was actually happening in 
Poland and the rest of the bloc.  Party elites felt that they could not simply ignore 
RFE broadcasts but had to engage in a wide array of propaganda activities in an 
effort to discredit RFE in the eyes of the Polish people.  Indeed, in the 1950s RFE 
quickly demonstrated how much impact it could have with its broadcasts of 
Josef Swiatlo’s stunning condemnation of the Polish security services that, 
virtually overnight, engendered serious tensions within the Party apparatus and 
the secret police.

Polish leaders received daily transcripts of RFE broadcasts and circulated 
them to high Party officials.  The Party apparatus regularly provided analyses of 
RFE broadcasts and directives on how Polish media should react to mid‐level 
Party and state officials and the media establishment.  Wladyslaw Gomulka and 
Wojciech Jaruzielski carefully read RFE transcripts in order to glean vital 
information about the situation in Poland and abroad, even in the Soviet Union.  
They demanded that problems raised by RFE be addressed and reacted 
negatively to officials portrayed positively by RFE.  Edward Gierek, by contrast, 
concentrated on acquiring economic credits and loans from the West and 
generally disregarded RFE broadcasts.  

The influence of RFE broadcasts was greatest in the initial stages of 
domestic crises.  It waned during periods when Polish media had more freedom 
to report and criticize.  RFE’s impact on the Polish population was always a 
major concern for the Party leadership.  But this did not affect Party decisions in 
major crises, such as the declaration of martial law in 1981.  Especially in the 
1980s, Party leaders sometimes made decisions just to prove RFE predictions 

n Four:  Impact of the Broadcasts in Eastern Europe:  Evidence from the 
Archives (I).  Panelists:  Jane Curry, Pawel Machcewicz, Oldrich Tum

Commentator Richard Cummings; Moderator Charles Gati 
 
 According to Jane Curry, RFE played a very complex role in Pol

politics. Based upon in‐depth interviews with forty high



 22

w
pass  
leaders wh  
crisis and for paving the way for the roundtable negotiations in 1989 by 
showc

 
it 

ribed 

k 
s of 

’s 

ry 

 

 RFE broadcasts or repeating information gleaned from RFE 
progra

ation 

ate 
nting several operatives into a number 

of low

 

 

rong, and dissident elements inside and outside the Party could exploit this by 
ing reports to RFE of pending decisions they sought to subvert.  The Polish

o were interviewed gave RFE credit for not exacerbating the 1956

asing moderate opposition leaders during the period of martial law.  
Yet RFE’s influence in Poland was not easily obtained.  Pawel Machcewicz

documented just how aggressively Polish security services worked to discred
RFE almost immediately after the station first began to broadcast.  He desc
four principal strategies used by Polish security services to counter RFE: 
jamming, repression, intelligence operations, and propaganda.  

Jamming operations of Western broadcasts began in 1950.  These first 
efforts were not considered effective, leading to Stalin’s 1951 decision to greatly 
expand the scope of the jamming.  According to Machcewicz, the Soviets too
this decision without even consulting Polish authorities.  The effectivenes
jamming varied significantly during the early years.  In the week after Stalin
death, jamming blocked Western programming across 82 percent of the country; 
however, jamming of RFE was less effective, as only 60 percent of the count
reported jamming coverage.  Jamming from Polish soil ended in 1956, after 
protestors in Poznan burned jamming equipment and Wladyslaw Gomulka 
began to liberalize Polish society.  Jamming continued intermittently from the 
USSR and other East European countries but was discontinued permanently in
1988. 

Simultaneously, the security services began to persecute those who were 
caught listening to

mming. Polish citizens found listening to RFE were often sentenced to 
several months (in some instances up to two years) of hard labor.   

After 1956, the Polish secret service initiated a series of intelligence 
operations to strike directly at RFE’s Polish‐service broadcasters.  As more 
people from the Soviet bloc were allowed to travel abroad, many were 
interviewed by RFE to learn about their listening habits.  In addition, many 
travelers would contact RFE on their own initiative as they carried inform
or messages from family and friends still living in Poland.  The Polish secret 
service exploited these communications by repeatedly attempting to infiltr
agents into RFE’s ranks, successfully pla

er‐level positions.   
Polish communists decided to exploit the détente years of the 1970s, 

especially the rapprochement between Poland and West Germany, to launch
major propaganda campaigns to discredit RFE and to convince West German 
authorities to expel the organization from Germany.  Agents were sent abroad
with false stories or fake documents or other disinformation that they hoped 



 23

would be played on the air.  Accusations were made that RFE officials were 
either U.S. agents or Nazi war criminals.  Nevertheless, Poland’s effort to 
discredit and destroy RFE eased in the late 1970s and 1980s as the deep econo
crisis, the rise of the political opposition, and the subsequent birth of the 
Solidarity movement shook the regime to its foundations and convinced Pol

mic 

ish 
author

st popular radio 
broadc y 

t 

 

til 

 VOA unfettered access to the country despite the exposure it 
provid

 5 did state 
media any 

 levels 
y took 

h as 

d 

tion of the population a significant level of 
indepe ed 

st 
l 

ities that they faced a far greater threat from domestic enemies than from 
foreign opponents. 

According to Oldrich Tuma, very effective jamming by Czechoslovak 
security services undermined RFE’s ability to play a significant role in 
Czechoslovak affairs, as it had elsewhere.  Consequently, the mo

asts were those of the seldom‐jammed VOA, which filled the gap left b
RFE with reporting on domestic developments, punctuated in the 1980s by 
interviews with leading opposition representatives.  The VOA also used to grea
success taped broadcasts of special events and the transmission of special 
recordings, such as a religious mass or the public outcry against the trial of 
Vaclav Havel, to further strengthen the opposition.  

All together, nearly one‐third of the Czechoslovak population listened to
Western radio broadcasts, with word‐of‐mouth communications greatly 
increasing the effect.  Concerns about these broadcasts grew and the Czech 
communist leadership responded by jamming RFE broadcasts continuously un
early 1989.  However, jamming of other foreign radio stations largely ceased by 
1968, allowing

ed regime opposition figures.  The Chernobyl disaster provided the VOA 
with one its greatest opportunities to discredit the regime media.  According to 
Tuma, state news services only began reporting on the Chernobyl accident on 
April 29, 1986, three days after the accident occurred.  Only on May

 admit to a “moderate increase of radioactivity,” yet never provided 
public health instructions.  Public opinion polling demonstrated significant
of concern by Czechoslovak citizens, with nearly half reporting that the
active measures to protect themselves against radioactive contamination, suc
limiting the amount of milk and vegetables they ingested—recommendations 
they received by listening to Western, and not local, media.  

Foreign radio broadcasts never initiated a crisis nor decisively influence
Czechoslovak regime policies.  Tuma maintained that their primary importance 
was to provide a large por

ndent information that challenged regime propaganda and encourag
the opposition. 

Richard Cummings contended that Soviet bloc security operations again
RFE/RL continued throughout the 1980s and in Poland’s case did not cease unti
early 1990, a year after the new Solidarity‐led government had taken power.   



 24

The Polish regime was the most active in attempting to subvert RFE personn
often using relatives traveling to the West to pass threatening notes deman
that family who worked at the station contact a regime agent.  Cummings 
considered the Czechoslovak intelligence services the second most active 
Soviet bloc intelligence operations in trying to subvert RFE, and possibly the 
most effective.  Czechoslovak services used a wide range of methods to attack 
RFE, from propagan

el, 
ding 

of the 

da to attempts at poisoning RFE staff to plans to bomb RFE 
headq  

 RFE.  

ng 

ok.  

Ukrainian and Slovak 
expatr

cause 
at 

t 

e 

 

uarters in Munich.  In 1986 Radio Prague aired a program of “former” RFE
officials who re‐defected to Czechoslovakia after many years working for
In reality these were secret agents planted in RFE who re‐defected as part of 
Czech intelligence operations.   

In the discussion Cummings cited three examples of cooperation amo
the bloc intelligence services in working against RFE/RL.  First, the Czechoslovak 
intelligence services received from Hungarian intelligence RFE’s phone bo
Second, the Czech service, working for the KGB, sent Slovak‐Ukrainian 
nationalists to the West to talk to RFE personnel and 

iates and provided their reports to the KGB.  Finally, a member of the RL 
Russian monitoring service became an agent for the East German Stasi be
he would not work for the Soviets.  Curry added that Polish officials knew th
the Stasi had extensive intelligence on the Polish opposition as well as on RFE 
and used this knowledge to press the Polish regime to take greater action agains
RFE. Machcewicz and Tuma confirmed that their research had uncovered 
extensive documentation indicating cooperation among the various intelligence 
services.  

The discussion included differing evaluations of the RFE Czechoslovak 
broadcasts by listeners.  One view stressed RFE’s importance, drawing on 
testimony of Cardinal Vlk (Archbishop of Prague) that “the work that Radio Fre
Europe has done for this nation was good work, and the Czech nation has 
profited from it.”  Another view    was that RFE’s effectiveness in the 1950s and
1960s was limited by its overemphasis on negative features of life under 
Communism, which alienated listeners.  



 25

 
Session Five:  Impact of the Broadcasts in Eastern Europe:  Evidence 

from the Archives (II).  Panelists:  Nestor Ratesh, Germina Nagat, Jordan
Istvan Rev; Discussants:  Ken Jowitt and Mircea Raceanu; Moderator David 

Holloway 
 
For both Nestor Ratesh and Germina Nagat it was a tragic irony that 

Romania, the least obedient of all Soviet bloc satellites, a country visited by two 
U.S. presidents during the Cold War, most aggressively attacked RFE.  Indeed, a
Ratesh demonstrated, while Romanian leader Nikolai Ceausescu traveled 
throughout the West, collecting 

 Baev, 

s 

honors and playing the hero of the anti‐Soviet 
resista

ists 

’s 

e Securitate, spearheaded the effort, even recruiting the services of the 
infamo   

 false 
ing licenses, as well as personal favors.”  

Ratesh contended that Securitate criminal activity might have led to the 
deaths of two directors and the lead broadcaster of the Romanian Service in the 
1980s, most significantly Noel Bernard.  Bernard was the longest serving director 
of RFE’s Romanian Service, and the most popular.  Ratesh characterized his 
commentaries during his sixteen 
years at RFE as “balanced, reasoned, civil, elegantly written, and delivered in a 
clear, imposing voice.”  Bernard was a hero in Romania, “an almost fabled 
character” supposedly even more recognized than Ceausescu himself.  On July 
22, 1978, Ceausescu ordered Bernard’s death.  Bernard’s file from the Foreign 

nce, within his inner circle he plotted “feverishly” against Radio Free 
Europe.  Although somewhat constrained in the sixties and seventies by the 
desire to gain recognition and support from the West for their effort to secure 
some independence from Moscow, nevertheless the Romanian Commun
showed they would take decisive measures when needed to protect their 
authority at home.  The regime “would not shy away from repressive action, 
from abuse and prosecution of RFE listeners, or from tough measures against 
any dissent.” 

By the 1980s, the domestic situation had worsened dramatically and 
relations with the West had soured.  Western broadcasting became more than a 
mere “nuisance” for the regime and operations were unleashed against RFE
infrastructure and several of its premier broadcasters.  The Romanian secret 
service, th

us international terrorist Ilich Ramirez Sanchez, alias “Carlos the Jackal.”
Ratesh reported that, according to agents involved in Carlos’ recruitment, 
Ceausescu intended former Securitate General Ion Mihai Pacepa, who had 
defected to the United States, to be Carlos’s first target, but he rejected that 
assignment.  The Romanians asked him to act against RFE instead, “which he 
reportedly accepted for large amounts of money, arms and ammunitions,
passports, foreign identity cards and driv



 26

Intelligence Service’s archive seems to indicate that his death was indeed 
intention

cl
‘the Ether’ was set up by the Securi r underscoring the lengths the 
Ceausescu leadership was willing to take to stop RFE.  The increasing number of 
“politi  

 

f of 

tern 
the 
 

 the 
e 

under surveillance Radio Free Europe’s audience to preventing its 
growth n 

 all 

nder 

 

Europ

e 
r.” 

red 

 

al.  
Germina Nagat reported that a “systematic, nationwide surveillance of 

andestine radio listeners began in June 1980, when the operative group called 
tate,” furthe

cal turbulences” associated with Radio Free Europe, especially in the wake
of General Pacepa’s defection to the West, led to the establishment of the “Ether”
as an internal security organization that operated in each Romanian municipality 
under the direct supervision of the vice‐minister of interior affairs and chie
the Securitate.  Nagat said that by establishing “Ether” the Romanian regime 
determined that they needed to intimidate and harass all those listening to 
Western radio, particularly RFE.  It also reflected the growing interest in Wes
radio within Romania during the 1970s and in particular the 1980s. Therefore, 
establishment of “Ether” was not merely a preventive measure, but retaliation
against the Romanian people for their trust of Western news, by punishing
simple act of listening to RFE as a political crime. The range and intensity of th
surveillance grew rapidly; in just a few months the Securitate strategy shifted 
from keeping 

.  By the end of the 1980s, the regime’s paranoia had grown to such a
extent that “Ether” scrutinized not only those Romanians who had listened to 
RFE broadcasts, but anyone who might have “the intention to listen to Radio 
Free Europe”—a category that could include the entire population, or at least
Romanians who owned a radio with the frequencies of Western broadcasters. 
Nagat concluded that one might consider “Ether” a large‐scale audience survey 
of RFE listenership developed not by sociologists, but by a secret service, u
the absurd premise of identifying and punishing each and every Romanian 
listener. 

What did jamming mean in the mind of the Soviet bloc listener?  Istvan 
Rev suggested that the noise produced by communist jammers was not “simply
the antithesis of meaning.”  Noise was used as a “medium” by which East 

ean jammers communicated with the private world of the RFE listener.  
“The sound that the East European jammers generated did not simply aim at 
making the enemy broadcasts inaudible; the noise also established and 
confirmed the presence of the Communist authorities in the air, and thus in th
private sphere of the secret listene

It was evident that jamming had a significant impact on those in the 
Soviet bloc.  Those who traveled or immigrated to the West frequently refer
to communist jamming when interviewed by RFE personnel.  It was as if, Rev 
contends, “they had tried to decipher, retrospectively, the exact meaning of the



 27

noise even to themselves. The noise generated by Soviet jammers did not just
overwrite the

 
 message coming from the West but constantly reminded the 

listene

 
ners 

st‐
 
 

 of 
 to the deliberate countermeasures of the Communist jammers.  It was 

hard to  

dcasts 

.  

 late 1980s, a significant distinction from 
other E

r of the continuous surveillance, of the fact that he was not alone even 
behind the closed doors of his apartment.”  Jamming meant that there was no 
private sphere in a communist country, a sphere where the average person 
could, at least momentarily, evade “the omnipresence of the Communist 
authorities.” 

Rev recounted the story of the second day during the Hungarian 
Revolution—October 24, 1956—when Gusztáv Gogolyák, head of “Post Office 
No. 118,” the covert site of the jamming operation in Budapest, ordered radio 
technicians all over the country to immediately close down all facilities, shred
their documents, and lock the doors of the jamming stations.  Surprised liste
were able for the first time to listen to the voice coming from Munich without the 
signal of the presence of the Communist authorities. The lack of intentionally 
generated noise in itself amounted to a clear statement, “We are here, and they 
have gone,” and profoundly impacted the Hungarian population, possibly 
convincing it “that help was on the way . . . It was difficult to imagine that 
western soldiers would not soon follow.” 

When in the spring of 1957 “the ominous noise”—jamming—had 
resumed, “it announced the return, the restoration, and consolidation of the po
revolutionary Communist regime.”  The noise became once more the message:
Communism was here to stay; the agreement that had allegedly been made in
Yalta had to be taken deadly seriously.  It was sensible to comply.  

Jamming continued until 1964, then ceased, but was briefly resurrected 
after the invasion of Czechoslovakia on August 21, 1968.  As a result of the 
success of social conditioning, when jamming was replaced by natural 
atmospheric noise after 1972, listeners continued to attribute the poor quality
reception

 believe that the authorities were not responsible for all the noise coming
from the ionosphere. 

Jordan Baev thought it “unrealistic” to discuss the effect of RFE broa
in Bulgaria “since we cannot find or define an objective database for such a 
conclusion.”  He said that analysts could speak with a degree of certainty 
regarding the measures taken by the Communist regime against the RFE
Nevertheless, analysts must bear in mind a crucial point—Bulgaria did not 
possess a credible opposition until the

ast European countries.  Neither individual efforts to constitute an 
opposition by some intellectuals—many of whom either had a communist 
background, or were connected in some way with the ruling elite—nor the 



 28

“feeble efforts” to create dissident groups (inspired mainly by the Czechoslova
and Polish examples) drew a public response until the mid‐eighties.  

Baev divided the Bulgarian regime’s conflict with RFE into three stages
During the first stage, from the 1950s to 1960s, RFE’s impact was extremely 
limited and its programming largely ineffective.  The Bulgarian Service 
contained representatives of earlier generations of émigrés who had lost t
with Bulgaria

k 

.  

ouch 
n politics since their departure.  They possessed limited 

inform realities 

 

0s 

’s 
 

 corruption—thoroughly disillusioned 
an incr ria.  

unist elite, 
and, m

e, was an 

acts with many of these groups and broadcast the 
disside

 
ures to 
te 
  The 

ies.  
a 
ns 

maintained close ties with the KGB and regularly transmitted their reports to 

ation about the circumstances within the country, particularly the 
of Bulgaria’s political and cultural life, and relied upon bombastic propaganda 
methods and rhetoric that appealed largely to those already possessing strong
anti‐communist feelings.  Consequently, the most effective Western broadcast 
stations were the BBC World Service, Voice of America, and Radio France 
International.  During this period, the regime committed itself to a total jamming 
of all “anti‐Bulgarian” broadcast programming, which included in the mid‐196
Radio Beijing and Radio Tirana.  

Stage two—from the mid 1970s through most of the 1980s—saw RFE
fortune change as it began to make some inroads into Bulgaria.  Brezhnev’s
“period of stagnation”—meaning rampant

easing number of people living in the Soviet bloc, including Bulga
This led to an exodus of educated Bulgarians, including Georgi Markov, Asen 
Ignatov, Dimiter Inkyov, Atanas Slavov, and Vladimir Kostov, who escaped to 
the West and began to collaborate with RFE’s Bulgarian Service.  These exiles 
knew Bulgarian society, particularly the hidden secrets of the Comm

ost importantly, they possessed great name recognition within the 
country.  

The third stage, from the late 1980s until the collapse of the regim
obvious byproduct of Soviet perestroika and represented the first time that RFE 
broadcasts significantly influenced events in Bulgaria.  Dissidents created an 
increasing number of “informal” groups where intellectuals met.  RFE 
established direct cont

nts’ voices throughout the country.   
Despite the slow pace at which RFE developed an effective Bulgarian

broadcast service, Bulgarian police still employed significant countermeas
dissuade listenership within the country and defeat what the Bulgarian Sta
Security Committee condemned as the “enemy anticommunist emigration.”
Hungarian revolution, which Bulgarian security believed RFE had largely 
fomented, motivated Bulgarian authorities to carefully monitor RFE activit
From the 1950s through the 1970s Bulgaria’s communist leadership created 
number of state institutions designed to carry out the fight.  These institutio



 29

Moscow.  In turn the KGB provided Sofia with many of its own analyses 
regarding RFE’s structure and activities.  Operations designed to defeat RFE by 
discred

 
garding 

s 

t 

fforts 

lin in 1956 and the Polish and Hungarian 
uprisin re 

 

 

n the 
t zone. 

layed his 
ere 

”  Consequently, these horrific acts 
of repr ed. 

of 

, 
ce 

iting its broadcasters and infiltrating its service continued even after 
Gorbachev had come to power.  One document recounts a meeting between
high‐ranking Bulgarian officials and KGB Chairman Victor Chebrikov re
a “coordination plan to discredit RL/RFE.”  The collapse of the regime four year
later put an end to these efforts. 

Ken Jowitt said that it would be a mistake to consider the role of RFE 
decisive in ending communism.  While important and influential, he argued tha
internal regime corruption and the Gorbachev reform program were the truly 
decisive phenomena that shattered the Soviet bloc.  Nevertheless, RFE did 
influence events behind the Iron Curtain and he applauded the panelist’s e
to study the extent of that influence.  

Jowitt separated RFE’s impact into two periods, the years before 
Khrushchev’s denunciation of Sta

g, and the years following.  Prior to 1956 RFE and the Soviet empire we
engaged in a bitter ideological struggle, described by Jowitt as the “uniform,
militant, undifferentiated confrontation between RFE and the East.”  There was 
no compromise, no gray areas in the midst of this struggle.  For the radio 
broadcasters at RFE the struggle was between them, the upholders of their 
countries’ lost dignity, and the evil communists who occupied and oppressed 
their people.  Khrushchev’s efforts to dismantle Stalin’s oppressive system and
liberalize the Soviet bloc ushered in a new era of RFE relations with the Soviet 
bloc, where the possibility existed to influence evolutionary changes withi
communis

The differences in how each satellite country responded to RFE were 
striking.  Jowitt characterized Romania’s reaction as “hysterical, thuggish, and 
amateurish” but not “terroristic.”  Ceausescu’s “psychotic” efforts to defeat 
Radio Free Europe demonstrated the true nature of his regime and disp
willingness to use debilitating, individual acts of terror that, ultimately, w
“systematically and systemically ineffectual.

ession failed to achieve any tangible results and should not be overstat
Jowitt agreed that the act of listening to RFE in the privacy of one’s home 

was an act of defiance against the regime.  He argues, however, that this type 
“private defiance” actually aided the regime as it allowed the average Soviet bloc 
citizen to feel that he or she actually resisted communist authority without 
having to accept the far riskier public challenge to the communist system.  Thus
the rebellious act of listening to RFE may have had the unintended consequen
of allowing the public to believe that it was indeed resisting communist rule 
without the need to engage in outright public defiance, thus ameliorating the 



 30

potential long‐term threat that public disaffection posed to the regime.  Th
might even explain why Romanians listened to RFE broadcasts at a greater rate 
than other East Europeans; it was the most readily available means to challen
brutally repressive regime in a society absent any significant civil organizatio
Thus the radios may have unintentionally helped maintain the lack of feeling of 
civic responsibility.  

Mircea Raceanu added sev

is 

ge a 
ns.  

eral important points that helped explain the 
drama E in 

ger 

sescu, including a visit by President 
Richar ts 

s 

 
ank 

 the Soviet bloc.  Ceausescu’s reaction was to launch 
vicious  his 

  In 

tic shift in Romania’s reaction to RFE.  Romania ceased jamming of RF
1963 because of its decision to establish an independent foreign policy.  The 
cessation of jamming was a means by which Romanian officials could 
communicate to the West that it was moving towards independence, no lon
feared outside ideas, and deserved help.  The West responded with aid and 
numerous diplomatic honors for Ceau

d Nixon.  RFE and other Western radios responded with broadcas
largely favorable to the Romanian leadership’s efforts to distance themselve
from Moscow.  Indeed Raceanu claims that from 1963 until 1977 RFE broadcasts 
were hardly dissimilar to Romanian national news, prompting Romanian 
officials to view RFE as a largely “friendly” radio station. 

U.S.‐Romanian relations changed profoundly with President Jimmy
Carter’s election in 1976.  Supporting human rights had become a central pl
in U.S. foreign policy and Carter began to pressure the Ceausescu regime to 
improve Romania’s human rights record.  Though Congress granted Romania 
Most Favored Nation trade status, it attached a clause linking it to unfettered 
emigration.  U.S.‐Romanian relations declined further as President Ronald 
Reagan moved to confront

, savage attacks against RFE in order to intimidate it from challenging
regime; RFE had now become enemy number one.  At the same time, Raceanu 
said, the regime continued to use RFE broadcasts as a source of information.
some cases the Securitate itself “repackaged” broadcast RFE reports as secret 
intelligence for Ceausescu.   

    



 31

 
Session Six:  Impact of the Broadcasts on the USSR and the Baltic States:  
Evidence from the Archives.  Panelists:  Amir Weiner, Peter Zvagulis, 

Wladimir Tolz; Discussants:  Oleg Kalugin and Anatol Shmelev; Moderator 
Gail Lapidus 

 

ver the 

t 

als 
 

   
t Union from the Baltic 

to the  des 

these 
 

 

 
a—it was, however, debated at length within local 

Party cells throughout the country.  Western broadcasting quickly exploited this 
omission, providing it with a coup of enormous proportions.  KGB interrogations 
reveal that the general public was deeply angered that they had to learn about 
events of this magnitude only through foreign radio and not the country’s own 
media, demonstrating the extent of the gulf that now existed between the two.  
Desperate for information, Soviet citizens turned to the sources that were readily 
available, foreign radio and gossip.  Rumors quickly spread throughout the 
western regions of the USSR that Khrushchev’s reforms would lead to a 
reconsideration of collectivization, that the Party would allow the kulaks (rich 

According to Amir Weiner, any effort to understand the impact of 
Western broadcasting on the USSR must begin with a thorough analysis of the 
domestic strength of Soviet authorities; in particular, it must answer the 
question: how much control were these authorities willing to give up o
type and amount of information Soviet populations received—what were the 
acceptable and unacceptable limits?  Weiner   analyzed KGB and Communis
Party reports to appraise Western radio’s influence during the 1956 Polish‐
Hungarian crisis and the 1968 Prague Spring.  He stressed that these materi
should not to be confused with Gallup public opinion polls; they were instead
police investigations into the illegal activity of listening to foreign radio.  Their 
purpose was simply to locate troublemakers among the Soviet population.

Weiner focused on the Western frontier of the Sovie
Black Sea, a region forcibly incorporated into the USSR only two deca

prior to the initiation of Western broadcasting.  These regions were home to 
largely non‐Russian populations, for whom the question of nationality and 
ethnicity remained critical.  These were populations that had only recently 
undergone the brutal experience of mass deportations and collectivization, 
wounds that were still painful when Western broadcasting began.  Finally, 
were populations in very close proximity to the most significant trouble spots in
the Soviet bloc: Poland, Hungary, and Czechoslovakia. 

Khrushchev’s secret speech of February 1956, denouncing Stalin’s crimes
and initiating a period of significant reforms, sent shock waves through the 
Soviet system.  The speech, Weiner noted, was secret only in the sense that it was
not discussed by Soviet medi



 32

peasants) to return to their lands, and that Khrushchev would issue amnesties 
for

 
re
Soviet youth demonstrated that m ferent to the political changes 
occurring; some students could not even ame the First Secretary of the Party—
Khrush at 

ften did 

te 

extent

 
the 
 

hreats to its authority 
and w

 the 

d 

ing 
to conduct such surveys for their sociology research projects. Consequently, the 

 political prisoners. 
KGB investigations into foreign radio’s influence during the mid‐1950s

sulted in a number of conclusions troubling to the Party.  Their analyses of 
any were indif

 n
chev.  Furthermore, those who were politically attuned admitted th

foreign broadcasting had become their prime source of information.  KGB 
interrogations also revealed that students who listened to foreign radio o
so because their parents, even Party members, listened on a regular basis.  
Indeed, KGB documentation from the Baltic points out that these family 
discussions even included the possibility that the Americans would soon libera
Lithuania from communism. 

National minorities and Party elites were also important audiences for 
Western radio.  For the national minorities, listening to foreign broadcasts 
allowed them to keep alive their nationalist feelings and irredentist aims.  The 
political elites, including most Party members, listened in order to learn the 

 of Russification in the other republics and the effectiveness of the 
collectivization of agriculture. 

Weiner said that the shockwave created by the crisis of 1956 dissipated
quickly largely because Khrushchev’s “delusional utopian dreams” blurred 
memory of this crisis.  With this added confidence, Khrushchev instituted a
program of selective jamming, interfering with radio broadcasts of a 
“slanderous” nature, principally American.   

By 1968, Weiner contended, the Soviet Union had become a much 
different country.  The regime no longer faced internal t

as confident enough to allow greater communication with the West, 
including tourism. Yet it faced growing international challenges from within
Soviet bloc.  The Kremlin grew especially concerned by the growing 
liberalization of Czechoslovak mass media in 1968, which openly discussed 
politically sensitive issues (such as mass rehabilitations, trial for security 
personnel involved in mass repressions, rehabilitation of the Uniate Greek 
Orthodox Church) considered taboo within the USSR.  These transmissions 
permeated the western USSR and frightened the Kremlin to such an extent that 
decisive action was the sole solution.    

Peter Zvagulis cautioned that a significant lack of audience research data 
hinders our ability to assess Western radio’s impact on Latvia during the Col
War.  Soviet authorities considered it an act of espionage to collect any 
information regarding RFE/RL; the KGB even persecuted students for attempt



 33

traveler surveys reported by Gene Parta provided the only estimates of radio 
listenership.  It was not until 1990, as the disintegration of the Soviet Union 
acceler te 

nt 
L 

ed 
The 

orities, 

otal evidence indicates that the Soviet leaders were 
extrem

 to 
e, 

es to 

rs 
 

  
 provide a 

paganda units to rebut—limited to 
preven

ing 
 

e Soviet 
L, 

 meted 
oviet 

ropaganda.”  Third, the KBG infiltrated 
Wester

s.  The 

ated, that political conditions allowed researchers to obtain more accura
data.  RFE/RL exploited these political changes to undertake the first significa
audience survey of the USSR, including Latvia.  According to this survey RFE/R
increased its weekly reach dramatically, from 11.3 percent in 1988—when 
Gorbachev ended jamming—to 20.7 percent in 1989.  VOA, by contrast, suffer
a decline from 17.1 percent to 12.8 percent as listeners switched to RFE/RL.  
BBC listenership declined slightly from 9.8 percent to 9.3 percent, while Deutsche 
Welle registered a slight increase, from 2.6 percent to 3 percent.  
  Unfortunately, due to the restrictions imposed by communist auth
similar statistics do not exist for the Cold War years, making comparisons 
difficult.  Nevertheless, anecd

ely concerned about Western broadcasts, considering them both “very 
important” and “dangerous,” with the most intrusive monitoring necessary
keep them from unduly influencing the population.  According to Indulis Zalit
Director of the Latvian Center for Documentation of the Crimes of the 
Totalitarian Regimes, the Soviet leaders employed three separate strategi
subvert Western broadcasting.   

First, Communist Party activists attacked the character of the broadcaste
by contending that they were agents financed by Western governments and who
maintained a network of agents within the USSR to collect their information.
Second, the Soviets deployed units to monitor RFE/RL broadcasts and
very limited number of copies for counter‐pro

t any accidental dissemination of what the Soviet considered very 
dangerous materials.  Although Soviet officials viewed RFE/RL broadcasts as 
interference in Soviet internal affairs, Zvagulis cited one KBG official conced
that 99 percent of the programming was truthful and that the broadcasts had had
a destructive effect on Soviet morale and accelerated the collapse of th
Union.  If one was caught listening to Western broadcasts, particularly RFE/R
officials placed that person’s name on a list, but no other punishment was
out as, surprisingly, it was not illegal to listen under Soviet Penal Law.  A S
citizen would be punished, however, if he or she were caught passing this 
information, as it was illegal to “disseminate false and fabricated information 
about the Soviet life” and “anti‐Soviet p

n radios with agents.  
In retrospect, Soviet counter‐measures seemed quite restrained—

particularly when compared with the reactions of many of their satellite
explanation lies in the central contradiction of the Soviet system: while 
frightened by Western radio, especially RFE/RL, the Soviet leadership realized 



 34

that it provided the needed scapegoat upon which to blame the ills of Soviet 
society, namely the failure to create the new “Soviet man.”   

Although declassification of Soviet era documentation has slowed 
considerably since the brief period of openness following the collapse of the 
USSR, Wladimir Tolz utilized recently declassified documents of the Supreme 
Court and Prosecutor‐General of the USSR to provide an account of early 
Kremlin reactions to Western broadcasting.  These materials demonstrate the 
surprising level of interest that Soviet leaders, including Stalin himself, possessed
in Western reporting on the USSR.  

Stalin regularly received analyses of foreign radio broadca

 

sts prepared by 
is sec

3, 

ti‐

Western 

talin paid to Western radio, he felt that its 
limited

iet 

ation 
 
 

 

ay 

ed the formation of only a few such groups, Tolz 
sugges  

ch as 

h ret services.  He was particularly intrigued with how Western radio 
reacted to his policies, especially those that repressed ethnic groups.  In 195
Stalin was ready to resolve the USSR’s “Jewish problem” and, according to the 
documentation, was interested most of all in the reactions of the West to his an
Semitic measures and what effect they might have on world public opinion.  
Stalin, according to Tolz, always paid particular attention to the formation and 
“production” of a favorable image.  He acquired this information from 
broadcasting as well as reports from his ambassadors and agents abroad.  
Ironically, despite the attention S

 broadcast range posed no immediate threat to his regime; therefore he 
ordered very little “counterpropaganda” to discredit these broadcasts.  This 
policy changed significantly as Western radio’s reach expanded inside the Sov
Union. 

The regime’s opinion of the threat posed by Western radio changed in the 
aftermath of Stalin’s death and with the onset of Khrushchev’s de‐Staliniz
campaign.  These concerns increased substantially after the suppression of the
Hungarian Revolution in 1956.  Soviet officials believed that the threat “to stir up
Hungary,” including anonymous letters, leaflets, etc., ultimately inspired the 
formation of illegal groups that spearheaded the revolution.  The Kremlin 
became especially sensitive to the potential rise of similar movements within the
Soviet Union, intensifying its own repressive activities in 1957–1958.  
Understanding the nature of any opposition to the regime became a key concern 
for the Soviet leadership.  Evidence produced by Tolz indicates that there m
have been grounds for such concerns.  By the mid‐1950s dissident groups had 
begun to form, groups that expressed high levels of trust in Western radio.  
While Western radio influenc

ts that the generation of many “socio‐political ideas” like Western
democracy remains insufficiently studied; consequently, the conclusions made 
by “Russian historians that ‘radio broadcasts of foreign radio stations su
Voice of America, BBC, Radio Liberty, and Radio Free Europe were popular as 



 35

uncensored sources of information, but not as a generator of ideas’ appears to
premature.” 

 be 

e 

t significantly influence average Soviet 
listene

 

But 
8 

cated 

at 

nce (and in the case of the Party elite, reading the daily transcriptions of 
broadc

 

mely 

 today 

 
 the 

t 

To Oleg Kalugin, RL represented a milestone in international 
broadcasting, posed a significant threat to the Soviet monolith, and was an 
invaluable catalyst for change.  Kalugin contended that if Gorbachev had not 
listened to RL’s broadcasts during the August 1991 coup he might not hav
resisted the coup plotter’s efforts to force his resignation. 

But aside from entertainment—which did have a major impact on Soviet 
audiences—RL programming did no

rs.  They were, according to Kalugin “a brainwashed people too fearful to 
listen to foreign broadcasts.”  Jamming also played an important role.  KGB
statistics reveal that from 1965 to 1971 only 414 people were arrested for “anti‐
Soviet” activities, 44,730 received official warnings, 1574 illegal groups were 
disbanded, and 192 pieces of underground equipment were confiscated.  These 
were not significant statistics when compared to a population of 270 million.  
opposition did increase toward the end of the Brezhnev period.  Whereas in 197
some 1660 anonymous authors distributed anti‐Soviet literature across the 
country, by 1981 the number had jumped to 20,000.  In 1978 the KGB confis
11,000 anti‐Soviet documents to be publicly distributed; by 1981 the figure 
reached 23,000.   

Ironically, Kalugin said, of all Soviet groups it was the political elite th
RL most influenced.  After years of listening to RL’s programming without 
interfere

asts prepared by the KGB), these Party members understood that the 
Soviet Union needed fundamental change.  This realization laid the groundwork
for the reform process that ultimately spelled the end of the USSR.    

Anatol Shmelev divided Soviet responses into two categories: hard 
responses, such as assassination attempts, bombing of RFE/RL broadcast 
stations, jamming, and persecution against listeners, and soft responses, na
counterpropaganda that so vilified the West that it developed significant anti‐
Western stereotypes within the Soviet population.  These stereotypes exist
and are exploited by the administration of President Vladimir Putin.  Shmelev 
felt that future research should explore two basic issues.  First, did the regime 
differentiate between the BBC, VOA, and RL?  Second, given the significance of
ethnic nationalism, how aware were RL broadcasters of the vulnerabilities of
USSR’s western regions and how willing were they to exploit them given the 
possible Soviet reactions to what would have to be considered a significan
threat? 
 



 36

 
Session Seven:  Lessons Learned and Research Agenda.  Panelists:  

G derator 

the 
nclusions that could be 

drawn
m 

nds 

ntial 
casters to succeed.  One of the fascinating results of the 

confer
t, 

ing 

ue to 

s 

trust 
et audience. Our Cold War experience demonstrates that one of the most 

portant methods achieving that trust is the freedom for radio to criticize the 
U.S. administration, as with the Watergate hearings.  A second important lesson 

regory Mitrovich, Elena Danielson, and A. Ross Johnson; Mo
Christian Ostermann 

 
Gregory Mitrovich, Elena Danielson, and A. Ross Johnson concluded 

conference by defining a set of preliminary lessons and co
 from the rich histories presented at the conference.  
 Mitrovich said that RFE/RL filled a need.  The Soviet totalitarian syste

required that the regime maintain complete control over information within a 
society.  Isolating the Soviet bloc’s population from outside influences was 
essential if these regimes were to survive.  A key reason for the success of 
RFE/RL is that it filled a gaping hole in the average Soviet bloc citizen’s dema
for information.  Western radio broadcast to an audience that would be innately 
interested in what the broadcasters said.  This is a relevant point today as we try 
to assess how international broadcasting might dampen anti‐U.S. sentiment.  The 
problem we face today is that with a plethora of media options—Internet, 
satellite TV, cell phone, etc.—what need does current broadcasting fill? 

Mitrovich stressed that unimpeachably credible broadcasts were esse
for Western broad

ence was that the ability to criticize the United States gained RFE/RL 
standing in the eyes of Soviet bloc listeners.  As Elena Bashkirova pointed ou
Radio Liberty’s coverage of the Vietnam War and the Watergate hearings were 
determining factors as to why Soviet listeners came to consider RL programm
reliable.  The radio’s use of a sympathetic “us” and “we” rather than the tone of a 
preaching outsider seems to be critical as well.    

Mitrovich contended that the success of Western broadcasting was d
its patient application.  International broadcasting is not like other forms of 
intervention—like coup d’etat or military action—that have the ability to cause 
immediate change in state behavior.  Broadcasting takes many years—even 
generations—to succeed. Broadcasting must play the role of the background 
noise permeating society that over the decades might lead to change.  The 
effective use of this policy requires an understanding of the scope and limitation
of the media.  

Elena Danielson separated the types of lessons learned into two 
categories. Predictable lessons include the crucial importance in gaining the 
of a targ
im



 37

is the timeliness of reliable news, especially critically important news, such as the 
public hea
Dan d 
news.  Some consider music a g superfluous and a 
weakening of the programming product.  Others point out the importance that 
enterta  

ramming correlates 
with it

 

 certain 
modes

t 

ed to understand what we 
want r

st 
ively.  

 must recognize that there are multiple audiences and that 
individ n home 

 

lth expertise broadcast during the Chernobyl disaster.  Third, 
ielson pointed to the controversy surrounding the role of entertainment an

nd fashion programmin

inment played in attracting an audience.  But this programming should be
primarily an outlet for a nation’s own repressed culture rather than the 
imposition of American culture.  Fourth, the quality of prog

s reach, and effective audience research is essential for building that 
quality. 

Some lessons are less intuitive.  Danielson said that having a variety of
stations creates a healthy competition that improves quality and keeps 
broadcasting honest.  Radio creates a greater level of intimacy that allows for a 
certain rapport not attainable through other media, such as TV and the Internet.  
Finally, radios need the “freedom to flop,” that is, the creative freedom to 
experiment that will inevitably lead to failures but will also lead to powerful 
programming.   

The RFE/RL experience, according to A. Ross Johnson, demands a
ty given the mistakes that were made early on and the fact that it took 

several years before both operations reached a level of professionalism tha
ensured effective broadcasting.  Despite all the difficulties encountered and 
today’s challenge of competing with TV and the Internet, Johnson believes that 
radio still plays an important role, representing a “whisper in the ear” and a 
more intimate form of communication than TV or leaflets.   

Johnson defined five lessons that he believes are crucial as we extend our 
broadcasting to new areas of conflict.  First, we ne

adio to accomplish and be willing to take the time needed to reach our 
goal.  Ultimately, what radio broadcasting needs is a guiding principle that we 
will focus our broadcasting strategy.  The notion “keeping hope alive” behind 
the Iron Curtain represented a guiding principle of Cold War broadcasting.   

Second, we need to have in‐depth knowledge of the adversary.  We mu
understand what is going on in a target country in order to broadcast effect
One of the hallmarks of RFE/RL was the extensive research that provided 
invaluable information both for the radio broadcasters and the U.S. government.   

Third, we
ual programs must focus on a specific target audience.  Saturatio

broadcasting (surrogate broadcasting) most effectively provides information for 
both elites and the general audience, and includes news, information, features, 
even sports and music programming (which brought a generation of listeners to
RFE/RL).   



 38

Fourth, purposeful and responsible programming is essential for success.  
Audience research is crucial if we are to understand what will attract a 
population to listen.  The use of external experts by both RFE and RL enhanced 
quality control.  Responsible programming is essential, as well; as the 1968
crisis unfolded, RFE programmers studied the lessons of 1956 in order to ensure
that RFE did nothing that might contribute to violence.  

Fifth, distance must be maintained between government funding 
content of radio broadcasting.  All non‐religious international broadcasters are 
government funded, but it is possible to combine government funding with
effective 

 Czech 
 

and the 

 
and credible international broadcasting provided that there is a 

separa
 the 

tion between administration policies and radio broadcasting.  RFE/RL 
enjoyed that separation both under the CIA (until 1971) and then under
Board for International Broadcasting.    

 



 39

 
 

 
III. COLD WAR INTERNATIONAL BROADCASTING: LESSONS LEARNED  

 
A. Ross Johnson and R. Eugene Parta 

 

 held at Stanford in October 
2005 and sponsored by the Hoover Institution and the Cold War International 
History Project of the Woodrow Wilson International Center for Scholars 
reviewed evidence from Western and Communist‐era archives and oral 
history interviews to assess the impact of Western broadcasts to the USSR and 
Eastern Europe during the Cold War.  Conference participants agreed that 
these broadcasts had an indisputable impact, as documented by external and 
internal audience surveys, elite testimony, and the magnitude of Communist 
regime countermeasures against the broadcasts.  Conference participants then 
explored the reasons for this impact, drawing on archival data from the target 
broadcast countries themselves and the experience of veteran broadcasting 
officials. 
 
Indicators of Impact  

 
Audience surveys among over 150,000 travelers to the West, once‐secret 
internal regime surveys, and retrospective internal surveys commissioned 
after 1989 all indicated remarkably large regular audiences to Western 
broadcasts  – about one third of the urban adult Soviet population and closer 
to a half of East European adult populations after the 1950s. (See Charts 1‐6). 
These large audiences were further increased by extensive word of mouth 
amplification.  
 

Information conveyed through Western broadcasts was particularly important in 
influencing attitude and opinion formation during crises.  For example, when the 
USSR shot down the Korean airliner in 1983, Western radios immediately 
reported the incident while Soviet media remained silent for a week.  The Soviet 
regime then launched a major media campaign in an attempt to mobilize Soviet 

 
Presentation to a seminar on “Communicating with the Islamic World,” 
Annenberg Foundation Trust, Rancho Mirage, California, February 5, 2005

 
    
 
The Cold War Broadcasting Impact Conference



 40

public pinion behind the regime’s position that the downing was accidental.  By 
this time, many had learned of the incident, and Soviet culpability for it, from 
Western radio and were highly skeptical of the delayed Soviet media coverage.  

and contributed to shaping alternative attitudes. (See Charts 7‐9)  
As another example, 986 Chernobyl 
nuclear plant disaster until two full days had passed and never gave out a full 
report as 
the  y 
nd the most complete source for most.  Western radio thus filled the gap 
en Soviet media was slow and unforthcoming in reporting on a major 

sue.   (See Chart 10) 

ted 

 

s 
ation among the youth.”  East German spymaster Marcus Wolf, in 

is memoirs Man Without a Face, said “of all the various means used to 
st the East during the Cold War, I would count [Radio 

Free Europe] as the most effective.” 
 

 
 

They took reprisals against listeners and Radio employees.  
hey organized counterpropaganda, while at the same time secretly 

ify in 

 o

Outside information was thus more credible than the internal version of events 

 Soviet media remained silent on the 1

 or necessary health precautions.  In this situation, Western radio w
first source on the disaster for over a third of Soviets queried in a surve

a
wh
is
 
Other examples of the role of Western radio in contributing to the formation 
of alternative attitudes, such as the Soviet war in Afghanistan, were presen
at the Hoover conference. 

Reinforcing this survey data, both Communist and post‐Communist elites 
have testified to the importance of Western broadcasts.  Vaclav Havel, in 
video greetings to the Hoover conference, said that RFE/RL’s “influence and 
significance have been great and profound.”    Former Hungarian 
propaganda chief Janos Berecz, in his paper for the conference, said:  “I 
became convinced that Western broadcasts were among the accepted source
of inform
h
influence people again

Another indicator of impact was the massive resources devoted by the 
Communist regimes to countering Western broadcasts.  They organized
expensive radio jamming on a massive scale, spending more on jamming than
the West did on broadcasting.  They placed spies in the Western radios and 
attempted to interrupt the flow of information to them about domestic 
developments. 
T
circulating monitoring of Western broadcasts among top officials to provide 
information not available from their own controlled media or intelligence 
services.  Even counterpropaganda had to acknowledge and thus ampl
local media some information provided by Western radios.   These 



 41

countermeasures were a significant drain on domestic resources, yet they 
failed to neutralize Western broadcasts.   
 
Factors of Success  
 
How do we explain the remarkable success during the Cold War of these 
Western information programs that, in national security terms, cost very little.  
We have identified nine essential elements listed below (not necessarily in 
order of importance).   Our analysis focuses on Radio Free Europe and Radio
Liberty, which emphasized saturation home‐service “surrogate” 
programming.   The Voice of America (VOA), the British Broadcasting 
Corporation (BBC), an

 

d other Western broadcasters also had significant 
pact, for many of the same reasons.     im

 
First, a clear sense of purpose congruent with the aspirations and possibilities 
of the audiences.  We knew what we wanted ‐ to constrain Soviet power 
(without provoking suicidal revolt), to keep alive hope of a better future, to 

, 

l back” and 

 

limit tyranny, to broaden the boundaries of internal debate, all in order to 
make the Soviet empire a less formidable adversary.  These were long‐term
strategic objectives, not short‐term policy goals.  They emerged after some 
fumbling in the early 1950s with notions of early “liberation,”  “rol
“keep[ing] the pot boiling. ”   

Second, a capability for sophisticated appraisal of the adversary.   Significant
Radio resources were devoted – especially at RFE and RL ‐‐ to detailed 
analyses of national Communist regimes and the societies they ruled, based 
on extensive information collection a

 

nd associated research that drew on 
Western press, official Communist sources, interviews with travelers, and 

 

 
ong 

regime opponents within the target countries.  A cadre of specialized 
researchers was developed with deep area expertise.     This information and
analysis function was not envisaged at the outset – it was developed at the 
Radios over time in response to operational need. It became in turn a major 
input to U.S. Government and scholarly analyses.     

Third, differentiated and tailored programs for multiple audiences am
and within the target countries.   RFE and RL were saturation home services 
with something for everyone (although RL focused more on elites and the 
urban intelligentsia; RFE more on the general population).   Balanced world 
and regional news was a staple for all audiences.  Programs for Communist 
elites included coverage of conflicts within and among Communist parties 



 42

and reports on social democracy in Europe.  Programs for non‐communist
elites covered Western culture and intellec

 
tual life and, as internal dissent 

eveloped, amplification of that dissent.  Programs for general audiences 
 agriculture to religion to labor to sports. Banned 

estern and internal music was featured. Willis Conover of VOA introduced 

nt to 

d
covered everything from
W
a generation of Russians and Poles to jazz, the RFE Hungarian Service 
“teenager party” program attracted a generation of Hungarian youth to RFE, 
and Western music attracted listeners in the other RFE target countries as 
well. In the USSR, the magnitizdat phenomenon introduced banned Soviet 
underground music to a wide public. 
  
 Fourth, programs that were purposeful, credible, responsible, and releva
their audiences.  Events of the day were covered, but thematic programming 
as important as well (e.g. a series on parliamentary institutions in a 

as 
 

 
 

h constant audience feedback obtained from 
traveler surveys and listener mail and through continuous management 

w
democracy). Commentary was included along with straight news and news 
analysis, and audiences were attracted to star‐quality commentators.  It w
essential that programs built and maintained credibility by reporting the bad
news along with the good, for example in coverage of Watergate and 
Vietnam.  Responsible programming was  (at its best) calm in tone and (after
the early 1950s) avoided tactical advice and especially any encouragement of
violent resistance.  Programming emphasized local developments and was 
attuned to the listeners throug

quality control.   
  
Fifth, decentralized broadcast organizations.  RFE and RL were the models, 
with autonomous country broadcasting units rather than central scripting
Over the years VOA and BBC moved in this direction as well – and gained 
larger audiences.  Émigré broadcast service directors with intimate 
knowledge of their audiences, many with prominent reputations, were 
responsible for broadcast content, within broad policy guidelines and under
American management oversight.   
 

. 

 

Sixth, multi‐media operations.  Distribution of printed materials 
 supplemented broadcasting in some instances.  In the early 1950s, program

content was spread in Eastern Europe by balloon leaflets.  Subsequently, 
leaflets, periodicals, Western books, and locally unpublished books were 
distributed (by open mail and by travelers) in target countries.  
 



 43

Seventh, appropriate funding and oversight mechanisms.  Sufficient public
funding was provided by the Congress (although RFE raised some private 
funds through the Crusade for Freedom).   The CIA covertly (until 1971) an
then the Board for International Broadcasting overtly (after 1972) made gra
to RFE and RL and exercised fiscal oversight, working with the Office of 
Management and Budget, the Government Accounting Office, and Insp
Generals.  The BBC World Service had an analogous relationship to the 
British Foreign Office.  
 

 

d 
nts 

ector 

ent polices and journalistic Eighth, distance from official governm
independence.  The CIA took a laissez‐faire approach to RFE and RL – a 

ovided 
 

 not 

n 

inth, receptive audiences that identified with many of the goals of the 

relationship insisted on by the Radios’ influential Boards and CEOs.  After 
1972 the BIB provided a “firewall” between the Radios and the State 
Department and other Executive Branch offices.  The BIB legislation pr
for “an independent broadcast media, operating in a manner not inconsistent
with the broad foreign policy objectives of the United States and in 
accordance with high professional standards,” giving RFE and RL 
considerable journalistic flexibility. Advocacy of specific U.S. policies was
required and in fact avoided.  The BBC enjoyed similar autonomy in the 
British context.  VOA’s journalistic independence, affirmed in 1976 by law in 
the VOA Charter, was sometimes challenged by Administration policy 
interference and complicated by the requirement to broadcast Administratio
policy editorials.  
 
N
broadcasters.  Soviet and East European audiences lived in an “information‐
poor” environment, were subject to regime propaganda and censorship, and
deprived of other alternative information.  East Europeans were artificially 
cut off from the rest of Europe and mostly pro‐American.  Soviet list
were more under Communist regime influence, but a significant minorit
were pro‐democratic (or at least proto‐democratic) in outlook.   
 

 

eners 
y 

onclusion   

W ope 
 

d by evidence 
from the formerly closed Communist archives. They reached key elites, both 
within the Communist regimes and among regime opponents. The keys to the 

C

 

estern broadcasts had a remarkable impact in the USSR and Eastern Eur
in the circumstances of the Cold War.  They reached mass audiences, as
ocumented by traveler surveys at the time and confirmed now 



 44

m .  ass and elite audiences were the credibility and relevance of the broadcasts
Government mechanisms were geared to providing public funding and 
oversight while ensuring management autonomy and journalistic 

independence.  



 45

 
 

Chart 1. Weekly Reach of Western Radios in Poland: 1962-1988 
 

Weekly Reach of Western Radio in Poland: 1962-1988

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

62 64 66 68 70 71 73 75 77 79 81 83 85 87

Year

%
 o

f A
du

lt 
Po

pu
la

tio
n

RFE VOA BBC DLF

RFE

VOA

BBC

DLF

 
 



 46

Chart 2. Weekly Reach of Western Radios in Hungary: 1962-1988 

     

Weekly Reach of Western Radio in Hungary: 1962-1988

0

10

20

30

40

50

60

70

62 64 66 68 70 72 74 76 78 80 82 84 86 88

Year

%
 o

f A
du

lt 
Po

pu
la

tio
n

RFE VOA BBC DLF

RFE

VOA

BBC

DLF

 
 
Chart 3. Weekly Reach of Western Radios in Czechoslovakia: 1963-1988 

     

 

Weekly Reach of Western Radio in Czechoslovakia: 
1963-1988

0

10

20

30

40

50

60

70

63 65 67 68 70 72 74 76 78 80 82 84 86 88

Year

%
 o

f A
du

lt 
Po

pu
la

tio
n

RFE VOA BBC DLF

RFE VOA

BBC

DLF

 



 47

 
Chart 4. Weekly Reach of Western Radios in Romania: 1962-1988 

 

      

Weekly Reach of Western Radio in Romania: 
1962-1988

0
10
20
30
40
50
60
70

62 64 66 68 70 72 74 76 78 80 82 84 86 88

Year

%
 o

f A
du

lt 
Po

pu
la

tio
n

RFE VOA BBC DW/DLF

RFE

VOA
BBC

DLF

 

 

    
 Chart 5. Weekly Reach of Western Radios in Bulgaria: 1962-1988 

     

Weekly Reach of Western Radio in Bulgaria: 1962-1988

0

5

10

15

20

25

30

35

40

62 64 66 68 70 72 74 76 78 80 82 84 86 88

Year

%
 o

f A
du

lt 
Po

pu
la

tio
n

RFE
VOA
BBC
DW

RFE

VOA BBC

DLF

 



 48

 
Ch 90 

      

art 6. Weekly Reach of Western Broadcasters in the USSR: 1980-19
 

Weekly Reach of Western Radio: 1980-1990

0

5

10

15

20

25

30

1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990

%
 o

f a
du

lt 
po

pu
la

tio
n

BBC DW RL VOA Any WR

Any Western Radio

VOA

RL

BBC

DW

 
 
 
Chart 7. Sources of Information on the KAL Incident 
 

Sources of Information on KAL Incident

62

48 45 44

24
19

0

10

20

30

40

50

60

70

Agitprop
Mtgs

USSR TV Western
Radio

USSR
Radio

Word of
Mouth

USSR
Press

 
 
 
 



 49

Chart 8. Credibility of Media Sources on KAL Incident Among Listeners and 
Non-Listeners to Western Radio 
 

Credibility of Media Sources on KAL Incident 
among Listeners and Non-Listeners to Western 

Radio

18
30

52

79

16
6

0

20

40

60

80

100

Believed USSR
Media

Uncertain Believed Western
Radio

Western Radio Listeners Non-Listeners
 

 
 

hart 9. Attitudes Toward the USSR Action in the KAL Incident Among 

 
 
C
Listeners and Non-Listeners to Western Radio 

Attitudes of Western Radio Listeners and Non-
Listeners Toward USSR Action in KAL Incident

22

70

31

20

47

11

0% 20% 40% 60% 80% 100%

Western Radio
Listeners

Non-Listeners

Approval Uncertain Disapproval
 

 



 50

 
Chart 10.  First Source of Information on the Chernobyl Disaster 

First Source of Information on Chernobyl Disaster

36

28

15

10
8

2

0

5

10

15

20

25

30

35

40

Western
Radio

USSR TV Word of
Mouth

USSR
Radio

USSR
Press

Agitpr
Mtgs

op

 
 
 



 51

 

 
 
Suzanne
Assistant
 
Alexander
Senior
 
Jordan
Associate
 
Elena 
President,
 
Mary 
President, Bernard Osher Foundation, San Francisco, CA;  
former ector, Voice of America 
 
Elena Bonner  
Trustee, Andrei Sakharov Archives, Waltham, MA  
 
J. F. Brown  
Oxford, UK; former director, Radio Free Europe 
 
Richard Cummings  
Düsseldorf, Germany; former security director, RFE/RL  
 
Jane Curry  
Professor of political science, Santa Clara University, Santa Clara, CA  
 
Elena Danielson  
Associate Director, Hoover Institution  
 
Thomas Dine  
President, RFE/RL, Prague, Czech Republic 
 
John Dunlop  
Senior Fellow, Hoover Institution 

IV.    CONFERENCE PARTICIPANTS 

 Ament  
 Professor of history, Radford University, Radford, VA  

 Alexiev  
 Fellow, Center for Security Policy, Washington, DC  

 Baev  
 Professor, Defense and Staff College, Sofia, Bulgaria  

Bashkirova  
 Romir, Moscow, Russian Federation  

Bitterman  

 Dir



 52

 
Ben Fischer  
istorian, Central Intelligence Agency, Washington, DC  

delphia, PA 

kins University, 
ashington, DC 

dvisor for Archives, RFE/RL, Munich, Germany;  
ctor, RFE Polish Service 

lexander Gribanov  
 Sakharov Archives, Waltham, MA 

rlington, VA; former deputy director, Voice of America 

ashington, VA; former RFE policy advisor and  
urity Council official 

avid Holloway  
nal history and political science, Stanford University  

lex Inkeles  
, Hoover Institution, and Professor of sociology, 

ashington, DC 

n (conference coordinator) 
Advisor, RFE/RL;  

ormer director, RFE  

H
 
Joyce Garczynski  
Senior Research Assistant, Annenberg Public Policy Center, Phila
 
Charles Gati  
Professor, School of Advanced International Studies, Johns Hop
W
 
Leszek Gawlikowski  
A
former deputy dire
 
A
Archivist, Andrei
 
Alan Heil  
A
 
Paul Henze  
W
National Sec
 
D
Professor of internatio
 
A
Senior Fellow
 Stanford University 
 
Donald Jensen  
Director of Communications, RFE/RL, W
 
A. Ross Johnso
Research Fellow, Hoover Institution; Senior 
f
 
Kenneth Jowitt  



 53

Senior Fellow, Hoover Institution 

ashington, DC; former head of Soviet foreign counterintelligence 

onsultant, RFE/RL, Prague, Czech Republic;  
echoslovak Service broadcaster  

enior Fellow, Stanford Institute for International Relations  

 National Remembrance,  
arsaw, Poland  

oordinator, Parallel History Project, Washington, DC  

oover Institution  

National Council for Study of Securitate 
rchives, Bucharest, Romania  

enior Fellow, Hoover Institution and Professor of history, Stanford University  

ternational History Project, Woodrow Wilson International 
enter for Scholars, Washington, DC  

irector of Audience Research and Program Evaluation, RFE/RL,  

resident, International Research and Exchanges Board, 
  

 
Oleg Kalugin  
W
 
Olga Kopecká‐Valeská  
C
former RFE Cz
 
Gail Lapidus  
S
 
Pawel Machcewicz  
Director, Public Relations Office, Institute of
W
 
Vojcech Mastny  
C
 
Greg Mitrovich (conference rapporteur) 
H
 
Germina Nagat  
Head, Investigations Department, 
A
 
Norman Naimark  
S
 
Christian Ostermann  
Director, Cold War In
C
 
Gene Parta  
D
Prague, Czech Republic  
 
Mark Pomar  
P
Washington, DC



 54

 
Mircea Racianu  

C; former Romanian foreign ministry official  

hn Raisian  
ion  

onsultant, RFE/RL; former director of RFE Romanian Service  

irector, Open Society Archives, Central European University,  

aya  
ational Security Archive, Washington, DC  

esearch Fellow and RFE/RL Project Archivist, Hoover Institution  

istinguished Fellow, Hoover Institution  

f BBC Polish Service  

ichard Staar  
, Hoover Institution  

roadcaster, Russian Service, RFE/RL, Prague, Czech Republic  

an Service, RFE/RL, Prague, Czech Republic  

Washington, D
 
Jo
Director, Hoover Institut
 
Nestor Ratesh  
C
 
István Rev  
D
Budapest, Hungary  
 
Svetlana Savransk
N
 
Anatol Shmelev  
R
 
George Shultz  
D
 
Eugeniusz Smolar  
Warsaw, Poland; former head o
 
Gene Sosin  
White Plains, NY; former RL official  
 
Richard Sousa  
Senior Associate Director, Hoover Institution  
 
R
Senior Fellow
 
Ivan Tolstoi  
B
 
Wladimir Tolz  
Broadcaster, Russi



 55

 
Oldrich Tuma  
Director, Institute of Contemporary History, Prague, Czech Republic  

hik  
s,  

 Washington, DC  

ernational Broadcasting Bureau 
ngineering  

ssistant Director, Andrei Sakharov Archives, Waltham, MA  

rague, Czech Republic; former director of RFE/Latvian Service  

 
Alban Webb  
Historian, BBC, London, UK  
 
Amir Weiner  
Associate Professor of history, Stanford University  
 
Sharon Wolc
Professor of political science. Elliot School of International Affair
George Washington University,
 
George Woodard  
Dallas, TX; former director of RFE/RL and Int
e
 
Tatiana Yankelevich  
A
 
Peter Zvagulis  
P
 
 



 56

 
 
 
  
 
 
 


